Jump to content
  • Welcome to HigherLevel, the Dutch business forum

    Do you have a business question, do you want feedback on your business plan or do you want to advise others? Then you are at the right place at a higher level. Here entrepreneurs come together to take each other to the next level.
    Ask your question, get a quick answer and share your experiences with entrepreneurs. The moment it suits you!
    During the day, evening and weekend 24/7 free advice and exchange of experience with entrepreneurs who understand!
FritsPaper

Huurkosten gedeeltelijk aftrekbaar?

Recommended Posts

Beste,

 

Op de website van de Belastingdienst en de rest van het internet kan ik geen informatie vinden over mijn specifieke geval. Ik ben benieuwd naar de mogelijkheden om een deel van dehuurkosten op te voeren in de IB aangifte. De situatie is als volgt:

 

Ik huur een woning samen met mijn partner. Zij staat als hoofdhuurder op het contract en ik als medebewoner. Bij de gemeente staan wij beiden ingeschreven op hetzelfde adres. De woning omvat een appartement + gebruik van een co-work space in hetzelfde gebouw. Dit is een ruimte met aparte ingang en sanitaire voorzieningen. Je kan het zien als een flexwerk plek met eigen desk. Op de huur wordt het gebruik voor deze ruimte niet apart gespecificeerd. Het zit gewoon bij de totale huur in. 

 

In hoeverre is het mogelijk om een deel van deze huurkosten op te voeren? Van andere bewoners heb ik bijvoorbeeld gehoord dat ze 30% van de huurkosten opvoeren (omdat vergelijkbare werkruimte in deze stad gelijk zou staan aan 30% van de totale huurkosten). Daarnaast is mijn situatie nog iets anders omdat ik niet de hoofdhuurder ben én dus ook samenwoon. 

 

Bedankt voor jullie advies!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ben jij medebewoner of medehuurder? Betaal jij huur? Aan wie?

 

Kosten die je maakt voor een zelfstandige werkruimte kun je aftrekken van je inkomstenbelasting. Het lijkt me wel dat je die kosten moet kunnen bewijzen.


Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi Branko,

 

Bedankt voor je reactie. Goede vraag. Ik sta als medehuurder op het contract genoemd en heb dit ook ondertekend. Echter is mijn partner wel de hoofdhuurder. Wij betalen de huur maandelijks vanaf een gezamenlijke rekening waar wij 50/50 geld op inleggen.

 

Voor de rest blijft mijn vraag staan. Er is namelijk geen specificatie op de factuur van de huur wat betreft de co-workspace. Er worden alleen de volgende kostenposten genoemd: Membership, huur, voorschot serviceplan en voorschot supplement 2e bewoner.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik ben vooralsnog benieuwd of er forumleden zijn die hier iets over kunnen vertellen. Mijn dank is groot! :grinning-face:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Is jouw partner ondernemer en wil zij de kosten voor het gebruik van de co-work space aftrekken? Of is zij werknemer en wil jij die kosten aftrekken?

 Of zijn jullie beide ondernemer?

 

Je (jullie) zou(den) de Belastingdienst natuurlijk om een uitspraak kunnen vragen.

 

Van belang lijkt me dan wat wordt verstaan onder 'Membership, huur, voorschot serviceplan en voorschot supplement 2e bewoner.'

 

Huur en supplement 2e bewoner zijn dan op zich redelijk duidelijk, maar verder?

 

Weekationgroet,

 

Highio

Edited by Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mijn partner is geen ondernemer en werkt in loondienst. Zij wil en kan deze kosten dus niet aftrekken. 

 

Ik heb gisteren gebeld met de Belastingdienst maar zoals verwacht nemen zij geen standpunt en zijn ze er alleen om 'de regels van de wet uit te leggen'. Echter kreeg ik te horen dat de situatie rondom het aftrekken van kosten voor werkruimte zo complex is dat ik mij beter kon wenden tot een financieel dienstverlener.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mijn bescheiden mening:

 

Als de "co-workspace" helemaal niet bij de privéwoning hoort, maar een aparte ruimte is, dan lijkt mij dat - wanneer je daarin alléén werkt en niets privé verder doet - je daar de kosten van als bedrijfskosten zou kunnen beschouwen.

 

Ik denk dan niet dat je kan kijken naar "wat het zou kosten om elders zo'n ruimte te huren" en vervolgens dat bedrag nemen als zakelijke last.

Ik denk eerder dat je moet kijken naar "wat zou de woning zonder deze extra ruimte kosten" en vervolgens het verschil met de werkelijk betaalde bedragen als zakelijke lasten bestempelen.

 

Een ander ding om misschien bij stil te staan: 

Als je dat gedeelte van het huurcontract als "zakelijk" zou etiketteren, dan zou het misschien wat lastiger zijn als je de onderneming staakt of zoiets. Want je kan de huur natuurlijk niet opzeggen, dus misschien wordt dat dan weer geacht om naar privé te gaan (heeft dat dan fiscale consequenties...? - zou het niet zo 1-2-3 weten eerlijk gezegd).

    


"What, me worry?"

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zijn er ook bewoners met een huurcontract die niet betalen voor de co-work space?

 

Of bewoners die ruimte gebruiken voor andere dan zakelijke doeleinden? Bijvoorbeeld om te hobbyschrijven of schilderen?

 

Of heeft de co-work space ook zakelijke huurders/gebruikers die geen bewoner zijn? En zakelijke huurcondities?

 

Quote

Je kan het zien als een flexwerk plek met eigen desk.

In het verleden hadden we hier een bericht van een lid in een woongroep met een aparte werkkamer. Daar komt deze situatie mogelijk dicht bij in de buurt.
 

Idealiter sluit(en) je (jullie) een apart zakelijk huurcontract af voor de co-working space wat in mindering gebracht wordt op de hoofdsom. Veel eerder wordt de Belastingdienst niet enthousiast lijkt me, maar je kunt schriftelijk om een standpunt vragen.

 

Groet,

 

Highio

Edited by Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dan voor jullie reacties! 

 

Quote

Zijn er ook bewoners met een huurcontract die niet betalen voor de co-work space?

Nee, iedere huurder heeft in principe recht om gebruik te maken van de co-work space. Je kan er dus niet voor kiezen om hier niet voor te betalen. Het is onderdeel van de huur in dit complex.

 

Quote

Of bewoners die ruimte gebruiken voor andere dan zakelijke doeleinden? Bijvoorbeeld om te hobbyschrijven of schilderen?

Het kan inderdaad zo zijn dat er bijvoorbeeld bewoners zijn die in het weekend vrienden ontvangen in de ruimte of bijvoorbeeld hun verjaardag vieren.

 

Quote

Of heeft de co-work space ook zakelijke huurders/gebruikers die geen bewoner zijn? En zakelijke huurcondities?

Ja, dat weer wel. Externe mensen kunnen vanaf 75 euro een flex desk huren in de co-work space.

 

Op 21-2-2020 om 19:52, Highio zei:

In het verleden hadden we hier een bericht van een lid in een woongroep met een aparte werkkamer. Daar komt deze situatie mogelijk dicht bij in de buurt.

Ik had dit topic inderdaad al gelezen. Dank voor de tip. Echter is die betreffende situatie toch weer net wat anders.

 

Quote

Idealiter sluit(en) je (jullie) een apart zakelijk huurcontract af voor de co-working space wat in mindering gebracht wordt op de hoofdsom. Veel eerder wordt de Belastingdienst niet enthousiast lijkt me, maar je kunt schriftelijk om een standpunt vragen.

Schriftelijk om een standpunt vragen; hoe gaat dit precies in zijn werk en waar kan ik dit doen?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik geef dit topic nog éénmaal een kick in de hoop dat iemand mij sluitend advies kan geven betreft de kwestie. Bedankt alvast!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Omdat ik er nog steeds niet helemaal uit ben en verschillende dingen om mij heen hoor van andere bewoners wil ik graag schriftelijk om een standpunt van de Belastingdienst vragen. Waar kan ik hier meer informatie over vinden op de website van de Belastingdienst?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Bring your business plan to a higher level!

    All topics related to entrepreneurship are discussed on this forum.

    • Ask your entrepreneur questions
    • Answers / solutions from fellow entrepreneurs
    • > 65,000 registered members
    • > 100,000 visitors per month
    •  Available 24/7 / within <6 hours of response
    •  Always free

  • Who's Online

    Er zijn 0 leden online en 97 gasten

    There are no registered users currently online

    (See full list)    
  • Ondernemersplein



EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept