• 0

Hoe goed is de prognose van startende ondernemers?

hier een idee naar aanleiding van deze discussie.

 

misschien zouden we de kwaliteit van de prognoses van de gestarte ondernemers op dit forum kunnen testen. eens kijken hoe goed de voorspellingen zijn uitgekomen na de start van je onderneming.

 

hoe goed voorspelde je je afzet in de eerste maanden? heb je je omzet in het eerste jaar gehaald? welke groeicurve heeft de omzet van startende webdesigners? met deze kennis kunnen nieuwe starters betere plannen opstellen.

 

we verzamelen de prognoses en werkelijk behaalde resultaten van gestarte ondernemers op dit forum. natuurlijk kan dit anoniem en iedereen krijgt de overall resultaten te zien.

 

natuurlijk is het zo dat ondernemingen verschillend zijn en dat je niet zomaar gegevens van de een voor de ander kunt gebruiken. toch denk ik dat nieuwe starters ermee geholpen kunnen zijn. het lijkt mij leerzaam als je weet dat de gemiddelde starter zijn afzet in het eerste jaar met bijvoorbeeld 40% overschat. of dat de beoogde omzet pas een jaar later bereikt wordt.

 

ik wil dit klusje graag oppakken als er interesse in is. het is immers mijn vakgebied. graag jullie reacties.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

17 antwoorden op deze vraag

  • 0

Waar zijn de tijden dat mensen met goede ideeën antwoorden gaven in plaats van vragen stelden? ;)

 

Mijn eerste prognose klopte vrij goed, maar dat betrof uurtje-facuurtje dienstverlening. Dan is het 'ondernemingsplan' triviaal: de markt bepaalt het uurtarief, het haalbare aantal declarabele uren heeft een zekere bandbreedt. En als je maar genoeg klussen vindt dan komt de werkelijkheid vrijwel precies overeen met het plan.

 

Bij een andere activiteit heb ik tegen de 100% overshoot ten opzichte van het bierviltjesplan, maar pas na 6 in plaats van na 2 jaar zoals gehoopt. Die valt in de categorie "mensen overschatten wat ze in 1 jaar kunnen bereiken, maar ze onderschatten wat ze in 10 jaar kunnen bereiken".

Link naar reactie
  • 0

Bij een andere activiteit heb ik tegen de 100% overshoot ten opzichte van het bierviltjesplan, maar pas na 6 in plaats van na 2 jaar zoals gehoopt. Die valt in de categorie "mensen overschatten wat ze in 1 jaar kunnen bereiken, maar ze onderschatten wat ze in 10 jaar kunnen bereiken".

 

Kun je deze uitspraak wat verder toelichten arrowman ?

Bedoel je te zeggen dat de start meer tijd kost, dan mensen inschatten.

En kun je aangeven waar jij denkt dat de starter meer tijd aan kwijt is ?

Link naar reactie
  • 0

Ook ik ben als webdeveloper begonnen op basis van projecten.

 

Omdat het erg moeilijk is in te schatten hoeveel projecten je binnen zult halen ben ik uitgegaan van wat ik persoonlijk netto per maand over wilde houden, en de bijbehorende omzet berekend.

 

In het eerste jaar (9 maanden) is dat zo'n beetje uitgekomen - iets meer dan benodigd.

 

Dit jaar heb ik niet alleen project-inkomsten, maar ook reguliere inkomsten uit zaken als hosting, onderhoud en diverse in eigen beheer uitgebrachte websites. Dit is natuurlijk een stuk praktischer te prognostiseren dan projectinkomsten.

 

Ondanks dat had ik het veel te laag ingeschat... :)

 

Wat projectinkomsten betreft geldt nog steeds dat het nauwelijks in te schatten is. Ik heb dit jaar een softwarebedrijf als klant, wat ik absoluut niet voorzien had, die mij een flinke portie werk heeft bezorgd. Voor hetzelfde geld (no pun intended) had ik die klant niet gevonden, en was het allemaal heel anders gelopen.

 

Overall - eerste jaar: naar verwachting, dit jaar: boven verwachting.

Link naar reactie
  • 0

Ik had mijn prognoses redelijk laag staan voordat ik begon met mijn bedrijf. De eerste maand zette ik precies om wat ik had verwacht. Maar, in de maanden daarna begon de omzet expontieel te groeien. Als ik maand 1 op 100 stel, dan is maand 12 ongeveer 1200. Dit komt door 3 onverwachte blijvende opdrachtgevers en het aanbieden van onderhoudscontracten bij grote e-commercesystemen. Het gaat in dit geval om technisch onderhoud, dus niet om het onderhouden van de teksten en content.

 

Mijn conclusie is dat samenwerking toch wel de sleutel is tot succes. Zonder partners en klanten waarmee ik goed contact onderhoud zou dit nooit gelukt zijn. Dit bevestigd de uitspraak op de higherlevel-homepage: "een film wordt ook niet gemaakt met 1 acteur"

Technisch innovator.

Link naar reactie
  • 0

hier een idee naar aanleiding van deze discussie.

 

misschien zouden we de kwaliteit van de prognoses van de gestarte ondernemers op dit forum kunnen testen. eens kijken hoe goed de voorspellingen zijn uitgekomen na de start van je onderneming. (...)

we verzamelen de prognoses en werkelijk behaalde resultaten van gestarte ondernemers op dit forum. natuurlijk kan dit anoniem en iedereen krijgt de overall resultaten te zien. (...)

ik wil dit klusje graag oppakken als er interesse in is. het is immers mijn vakgebied. graag jullie reacties.

 

Erg goed idee van msteer.

Het is achteraf immers moeilijk terug te halen wat precies je verwachtingen waren, en al helemaal als de prognose op een bierviltje is gezet. Je herinnering is vertekend.

Bovendien zou uit een dergelijk onderzoek een trent naar voren kunnen komen in voorspellingen, zodat je dat dan mee kunt nemen als je zelf een toekomstverwachting moet opstellen. Overigens: in mijn vakgebied is een tiental jaren geleden een dergelijk onderzoek gedaan. En wat bleek: ervaringsjaren had enige correlatie met de juistheid van voorspellingen, exact het goede vak beoefenen nog meer, maar verrassenderwijs was er een niet voorziene factor die een zeer grote correlatie had, namelijk het geslacht. Mannen bleken in verregaande mate een te rooskleurige voorspelling te geven van hun resultaten, en vrouwen zaten vrij goed. Dus neem deze factor mee in je onderzoek.

Tot slot is een dergelijk permanent onderzoek een aansporing om ook een concrete prognose te maken, en dat is altijd nuttig.

 

Lambert

Link naar reactie
  • 0

Ik ben begin dit jaar gestart. Nu heb ik ongeveer de jaarprognose gehaald en het jaar is nog niet afgelopen. :)

 

Mijn conclusie is dat samenwerking toch wel de sleutel is tot succes. Zonder partners en klanten waarmee ik goed contact onderhoud zou dit nooit gelukt zijn.

 

Dit ben ik met je eens. Ik denk ook dat dit (in ieder geval gedeeltelijk) de reden is waardoor mijn inkomsten nu al boven prognose zijn.

Link naar reactie
  • 0

Het schatten van de omzet-kant is best lastig bij dienstverlening als webdesign en dergelijke. Gelukkig zijn de kosten relatief laag, dus een verliesgevend geheel zal het zo 123 niet worden. Maar om nou te plannen "ik ga volgend jaar 14 klanten vinden die me per stuk 72,3 uur werk opleveren" lijkt me voor vrijwel iedereen ondoenlijk.

 

Zelf heb ik in het 2e jaar mn (vrij voorzichtige) schattingen gehaald, en sindsdien zit het er een klein stukje boven. Het eerste jaar leverde minder op dan ik per jaar geplanned had, wellicht doordat het aantal via-via orders beperkt was, en ook zaken rond reclame etc. uitgevonden moesten worden.

 

Gemiddeld denk ik dat je voor dit soort werk op een aanlooptijd tussen een half en een heel jaar moet rekenen, waarin je wel wat verdiend maar zeker niet zoveel als wanneer alles 'op de rails' is.

Link naar reactie
  • 0

mooi dat in deze draad meteen al de ervaringen worden uitgewisseld!

 

maar mijn vraag is eigenlijk of jullie mee zouden willen werken aan een iets formeler onderzoekje. dat betekent een lijstje vragen beantwoorden. als er voldoende animo is dan stel ik die vragenlijst op. de ontvangen antwoorden zal ik dan analyseren. op basis van de conclusies kunnen we persbericht en/of artikel de wereld in sturen.

 

uit de reacties komen al een paar interessante aspecten die mogelijk invloed hebben op de juistheid van de prognoses. deze kunnen we ook meenemen in het onderzoek.

  • hoe concreet heb je een prognose gemaakt: "onderbouwd business plan" of "achterop een bierviltje"?
  • op welk detailniveau heb je gepland: per product of op totale omzet, per maand of per jaar, hoe ver vooruit?
  • wat is de basis geweest van je planning: het gewenste inkomen of marktanalyse?
  • met welke achtergrond ben je gestart: werkervaring of opleiding in het vakgebied?
  • hoe afhankelijk ben je geweest van netwerken?
  • hoe afhankelijk ben je geweest van een klein aantal grote klanten?
  • leeftijd, geslacht, branche, etc

natuurlijk zijn suggesties voor deze lijst ook van harte welkom.

Link naar reactie
  • 0

:)

 

Bij diensten zou ik zo 1-2-3 niet weten wat in te vullen als webdeveloper. Algemene diensten?

 

Ik zou bij vraag 11 ook alvast duidelijk maken dat je in vraag 15 eigenlijk aan kan geven dat je geen echte prognose hebt gemaakt, of anders vraag 15 eerst stellen.

 

Of misschien nog beter bij 11

o Nee

o Ja, op basis van markt

o Ja, op basis van benodigd inkomen

o Ja, op basis van een mix van markt en inkomen

o Anders/weet niet

Link naar reactie
  • 0

Toch blijft het lastig dat er geen midden (niets tussen veel en weinig) is bij vraag vier over de overeenkomst opleiding/ eigen bedrijf.

 

Op zich is dat al moeilijk uit te drukken in procenten, en de betekenis lijkt me ook moeilijk te geven: mijn kerntaken/dienstverlening komen veel overeen met mijn opleiding.

 

Als ik puur naar de tijd kijk ben ik maar de helft tot tweederde van mijn tijd met die dienstverlening bezig, en daarnaast met de algemene taken rondom ondernemen.

 

Wat wordt bij die vraag nu gevraagd: in hoeverre mijn porudct overeenkomt met mijn opleiding, of in hoeverre mijn tijdsbesteding overeenkomt met mijn opleiding?

 

Heb 'm inmiddels tweemaal ingevuld... dus je resultaten vertekenen iets.... ;D

Link naar reactie
  • 0

Ikzelf had verwacht dat in de eerste periode het redelijk rustig zou gaan maar ik heb al meer klanten en prospects dan ik had verwacht ( je hoort me uiteraard niet klagen ;D ) dus het gaat de goede kant op.

 

Een van de redenen dat ik het wat voorzichtig inschatte was het feit dat alhoewel er een grote markt is voor advertising op en via het internet er heel veel concurrentie is. Ik onderschatte echter de kracht van goede connecties en mond op mond reclame waardoor het nu beter loopt dan verwacht.

 

http://websitejudge.com/nl/home

Meld nu gratis uw website aan in onze index en laat uw site beoordelen door websitebezoekers!

 

www.optimised.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 291 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.