Cookies op HigherLevel.nl
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
Mike93
Beste forumleden,
Een vriend van mij heeft een goedlopende BV in de bouw (Partij A). Hij is 100% eigenaar. Er is een mooi project van 2 jaar op zijn pad gekomen wat hij niet alleen aan kan. Hij gaat daarom samenwerken met een andere partij in dezelfde sector (Partij B). Op dit moment verricht ik vanuit mijn eenmanszaak financiële diensten aan de BV.
Sidenote: Bedrijf zal worden gewaardeerd en we zullen ons goed (juridisch) laten begeleiden.
Edit: sorry voor de vele vragen en lange uiteenzetting :)!
Vraag 1: gebruikelijk om een beslissende derde partij mee te laten doen?
Partij B koopt zich in de BV van Partij A in, zodat het project vanuit de (gevestigde) naam van Partij A gerealiseerd kan worden. Partij B gaf echter aan dat het handig zou zijn om een (beslissende) Partij C te hebben voor bijv. 4% van de aandelen, mocht er discussie ontstaan tussen A en B. Mij is gevraagd om voor 4% de objectieve beslissende partij C te zijn (mede vanwege mijn betrokkenheid bij de BV a.g.v. financiële dienstverlening). Is dat gebruikelijk? Dus: 48% voor A en B en 4% voor C?
Vraag 2: sprake van earn-in, is er dan sprake van risico?
Er is afgesproken dat de inkoop niet zelf hoeft te worden gefinancierd, maar dat deze wordt ''afgelost'' via het resultaat van de BV (van het project). Oftewel, zodra ik teken voor het inkopen van 4% van de aandelen (laten we zeggen €10.000) dan heb ik een schuld aan de BV voor dat bedrag. Omdat ik dan ook recht heb op 4% van de winst, wordt deze schuld met die winstbedragen afgelost.
Vraag 3: hoe kan ik worden beloond voor mijn verrichte diensten?
Ik zal de administratie van de BV blijven doen. Aandeelhouder ''mogen zijn'' en diensten verrichten in de BV staan toch los van elkaar?
Vraag 4: wat zou de beste manier zijn om in te kopen (rechtsvorm / structuur)?
Mijn doel is uiteraard een goede risicobeheersing en zo min mogelijk belasting betalen over mijn ''inkomsten''. Wat de rechtsvorm voor de inkoop betreft heb ik meerdere opties in gedachten, waarvan privé inkopen volgens mij het meest aantrekkelijk is in mijn situatie (en de BV alleen maar nadelen heeft):
Inkopen via Eigen BV
Inkopen via Eenmanszaak
Inkopen via Privé
Bonusvraag: is het voor mijn vriend (Partij A) niet beter om het project in een aparte BV te realiseren? Los van de gevoelsmatige voordelen / evt. ongelukkige samenwerking kan het een fiscaal voordeel opleveren: beide BV's kunnen gebruik maken van de eerste lage VpB schijf, eens?
Ben enorm nieuwsgierig naar jullie visie op deze situatie. Ook zijn algemene tips / ervaringen zeer welkom als het gaat om samenwerkingen, zaken waar rekening mee te houden, risico's e.d.
Met vriendelijke groet, Mike
aangepast door Mike93