• 0

vraag voortwenteling buitenlandse bronbelasting

(aangepast)

Ik ben aan het ploeteren met de aangifte VPB voor mijn BV en loop ergens tegenaan. Ik hoop dat iemand hier me kan helpen, want Google helpt me tot nu toe helemaal niet,.

 

Uit mijn aangifte volgt dat ik (= de BV) een bedrag X moet betalen. Mijn BV heeft een vrij groot bedrag aan in het buitenland betaalde bronbelasting (bedrag Y) voortkomend uit voorgaande jaren die in vorige jaren niet aftrekbaar waren want meer dan de te betalen belasting in dat jaar. 

Y mag ik nu opvoeren om X te verminderen. Y is veel groter dan X, dus verwachtte ik per saldo nul belasting te hoeven betalen, en de rest van Y weer mee te nemen naar de toekomst.  Maar om de één of andere reden pakt het belastingprogramma van de Belastingdienst een kleiner deel van Y dan ik verwacht, vermindert daarmee wel bedrag X,  maar onder de streep blijft nog steeds een (weliswaar klein) te betalen bedrag staan. Het restant van Y wordt weer doorgewenteld.

 

Lang verhaal zo, maar ik probeer te snappen wat er gebeurt. Is er door de Belastingdienst een maximum gesteld aan het bedrag aan buitenlandse bronbelasting uit voorgaande jaren die je als BV in één jaar mag opvoeren (zelfs als je meer hebt staan)? En zo ja, hoeveel dan?  Of loop ik tegen een softwarefout (of een invoerfout) aan? 

 

Hartelijk dank!

 

aangepast door minten
Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 0

Om welk percentage ingehouden bronbelasting gaat het? En om welk land?

 

Quote

De buitenlandse belasting (bronbelasting die is ingehouden) kunt u verrekenen. U moet de buitenlandse bronbelasting die u kunt verrekenen apart aangeven. Deze is niet altijd gelijk aan de bronbelasting die is ingehouden. In het belastingverdrag is opgenomen tot welk bedrag het bronland belasting mag heffen. De te veel ingehouden belasting kunt u in het buitenland terugvragen.

 

Link naar reactie
  • 0
1 minuut geleden, Rik · zei:

Om welk percentage ingehouden bronbelasting gaat het? En om welk land?

 

 

 

Het gaat om bronbelasting op buitenlandse dividenden uit verschillende landen (VS, Europa). Er is 15% ingehouden in het bronland en dit percentage  is  ook verrekenbaar in Nederland volgens de belastingverdragen van Nederland met die landen.

 

Het opvoeren van deze bronbelasting uit eerdere jaren is nooit eerder "gelimiteerd" in mijn eerdere aangiftes (toen nog via het downloadbare stand alone aangifteprogramma), maar nu opeens wel via het aangifteprogramma op het Belastingdienst portaal.  Ook als ik mijn aangifte van dit jaar in het "oude" programma van vorig jaar invoer, wordt het te betalen bedrag nul.

 

Vandaar dat ik niet uitsluit dat het ook aan een fout in de software kan liggen,  of bijvoorbeeld aan een wijziging in de regelgeving in het afgelopen jaar.

 

Link naar reactie
  • 0

Er bestaat volgens mij wel iets als het evenredigheidslimiet.

Ik weet niet of dat hier nog een rol kan spelen.

 

https://www.belastingdienst.nl/bibliotheek/handboeken/html/boeken/FISIN2016/fiscale_informatie_2016-te_verrekenen_belasting.html

 

Quote

Methode 2: verrekeningsmethode
Bij de verrekeningsmethode wordt de buitenlandse belasting verrekend met uw inkomstenbelasting in Nederland. De buitenlandse belasting die wordt verrekend mag echter niet meer zijn dan de evenredigheidslimiet. Dit is de verhouding tussen het inkomen dat niet belastbaar is in Nederland en het totale inkomen (uit Nederland en buiten Nederland) maal de berekende belasting. Deze methode geldt bijvoorbeeld voor dividend, royalty's en rente.

 

Link naar reactie
  • 0
41 minuten geleden, Rik · zei:

Er bestaat volgens mij wel iets als het evenredigheidslimiet.

Ik weet niet of dat hier nog een rol kan spelen.

 

https://www.belastingdienst.nl/bibliotheek/handboeken/html/boeken/FISIN2016/fiscale_informatie_2016-te_verrekenen_belasting.html

 

 

Bedankt voor het meedenken, Rik. Heeft deze link niet betrekking op de inkomstenbelasting?  Voor de duidelijkheid, het gaat om een BV en dus de vennootschapsbelasting.

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Er staat "Methode 2: verrekeningsmethode" het volgende:

 

Quote

bij Deze methode geldt bijvoorbeeld voor dividend, royalty's en rente.

 

Het staat onder het kopje 26.6 Belasting over inkomsten buiten Nederland.

 

7 minuten geleden, minten zei:

Voor de duidelijkheid, het gaat om een BV en dus de vennootschapsbelasting.

Venootschapsbelasting?

 

1 uur terug, minten zei:

Het gaat om bronbelasting op buitenlandse dividenden uit verschillende landen (VS, Europa).

Hier heb je het over buitenlandse dividenden.

 

Bedoel je dat dit gaat om de venootschapsbelasting aangifte? Ik weet daar verder weinig van. Ik weet niet of ze daar ook een evenredigheidslimiet toepassen.

 

Je kunt zelf uitrekenen of het hier gaat om het evenredigheidslimiet.

Dan moet je dus ook je inkomen en inkomstenbelasting voor Nederland hierin betrekken.

 

Quote

Voorbeeld
Uw belastbare inkomen uit werk en woning (box 1) is € 50.000. Uw berekende inkomstenbelasting bedraagt € 9.000. Uw inkomen bestaat uit € 10.000 loon uit Nederland en € 40.000 pensioen uit Canada. Over de Canadese inkomsten bent u in Canada € 6.000 belasting verschuldigd en kunt u in Nederland aftrek krijgen om dubbele belasting te voorkomen. De evenredigheidslimiet is € 40.000/€ 50.000 x € 9.000 = € 7.200. In dit geval is het bedrag van de buitenlandse belasting niet hoger dan de evenredigheidslimiet. Dus wordt € 6.000 verrekend met uw inkomstenbelasting in Nederland.

 

aangepast door Rik ·
Link naar reactie
  • 0
Op 27-4-2020 om 21:10, minten zei:

Maar om de één of andere reden pakt het belastingprogramma van de Belastingdienst een kleiner deel van Y dan ik verwacht, vermindert daarmee wel bedrag X,  maar onder de streep blijft nog steeds een (weliswaar klein) te betalen bedrag staan.

Kan het overigens zijn dat, wanneer je die buitenlandse inkomsten niet opgeeft, de te betalen vennootschapsbelasting zo laag ligt dat je eigenlijk niet veel had hoeven te betalen? Want de verrekening wordt gedaan met de verschuldigde Nederlandse

vennootschapsbelasting. Als die dus niet hoog is, kan er ook weinig afgetrokken worden van die Nederlandse vennootschapsbelasting (terwijl in de eindberekening wel buitenland meegenomen wordt).

 

https://helpcenter.nextens.nl/Html/vpb2018/aftrek_elders_belast.html

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
2 uur geleden, Rik · zei:

Er staat "Methode 2: verrekeningsmethode" het volgende:

 

 

Het staat onder het kopje 26.6 Belasting over inkomsten buiten Nederland.

 

Venootschapsbelasting?

 

Hier heb je het over buitenlandse dividenden.

 

Bedoel je dat dit gaat om de venootschapsbelasting aangifte? Ik weet daar verder weinig van. Ik weet niet of ze daar ook een evenredigheidslimiet toepassen.

 

Je kunt zelf uitrekenen of het hier gaat om het evenredigheidslimiet.

Dan moet je dus ook je inkomen en inkomstenbelasting voor Nederland hierin betrekken.

 

 

 

 

Het gaat om een BV die aandelen bezit in het buitenland, daarover dividend ontvangt en dividendbelasting betaalt. Het gaat om de aftrek van de in het buitenland betaalde dividendbelasting op de door de BV te betalen vennootschapsbelasting in Nederland.  Mijn persoonlijk inkomen en inkomstenbelasting staan hier dus buiten, want de BV is een eigen rechtspersoon.

 

  

1 uur geleden, Rik · zei:

Kan het overigens zijn dat, wanneer je die buitenlandse inkomsten niet opgeeft, de te betalen vennootschapsbelasting zo laag ligt dat je eigenlijk niet veel had hoeven te betalen? Want de verrekening wordt gedaan met de verschuldigde Nederlandse

vennootschapsbelasting. Als die dus niet hoog is, kan er ook weinig afgetrokken worden van die Nederlandse vennootschapsbelasting (terwijl in de eindberekening wel buitenland meegenomen wordt).

 

https://helpcenter.nextens.nl/Html/vpb2018/aftrek_elders_belast.html

 

Nee, het gaat om een bedrag van een aantal tienduizenden euro te betalen Nederlandse vennootschapsbelasting. Nadat ik de af te trekken bronbelasting opvoer is hier nog een paar honderd van over. Een fractie dus, maar dat zou gewoon nul moeten zijn. 

 

Ik heb daarnaast het oude VPB-programma 2018 gedownload, de totale aangifte op identieke wijze ingevoerd en daar kom ik wel op nog te betalen nul uit.  Als niemand hier weet van een wetswijziging (en Google trouwens ook niet), moet het wel een software fout zijn.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

aangepast door minten
Link naar reactie
  • 0

Nu is het zelfs nog de vraag of de uitkomst van de berekening via de website hetzelfde gaat zijn als via de daadwerkelijke aanslag. Het is me soms opgevallen dat er in de berekening van de website een fout zat, terwijl die fout niet zat in de uiteindelijke aanslag.

 

Wat eventueel nog een optie is, aangezien het om een relatief klein bedrag gaat, om de aangifte gewoonweg te versturen en de aanslag af te wachten. Op het moment dat je de daadwerkelijke aanslag krijgt zou je bezwaar kunnen maken en aangeven wat het bedrag zou moeten zijn. Maar je zou het natuurlijk ook nu alvast even kunnen aangeven. Als het echt een fout is, kun je daarmee hopelijk voorkomen dat andere ondernemers tegen hetzelfde probleem aan lopen.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 258 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.