• 0

Innovatieles op scholen ?

Ik zou graag willen zien dat er op scholen wekelijks innovatieles wordt gegeven door mensen vanuit de praktijk.

 

Ik ben zelf iemand die al vanaf kleins af aan altijd met allerlei ideeën bezig ben. Wat ik hierbij mis is ondersteuning, stimulering en motivatie vanuit de scholen. Wat ik zie is dat je vanuit school wordt geleerd om op een bepaalde manier te denken. Allerlei theorieën en feiten uit je hoofd moet leren terwijl als je dat nodig hebt je die gewoon op kunt zoeken.

 

Hoeveel weet je nog na het behalen van je diploma en hoeveel heb je geleerd. Ik zit nu in het vierde jaar van de MER (International Management) opleiding en wat heb ik geleerd. Ik vind dat ik heel weinig heb geleerd in die drie jaar tijd en ik ben niet de enige.

 

Ik vind dat er te weinig wordt geleerd om zelf na te denken en open te staan voor vernieuwing. Als je als student een andere mening heb dan de leraar dan ben je al vaak vervelend en kan het je zelfs punten kosten. ;D

 

Ik heb tot het vierde jaar moeten wachten om voor een keer echt goed les te kunnen krijgen. Dit was een leraar vanuit de praktijk die veel internationale ervaring heeft en die inmiddels zijn bedrijf heeft verkocht en met pensioen is.(hij is ergens in de 30) Ik weet nu waarom ik vaak niet naar de lessen ging.

 

Om een lang verhaal kort te maken.

 

Wat vinden jullie van het idee om vanaf de basischool wekelijks innovatieles te geven aan kinderen en ook verder in het onderwijs. ??? Door bijvoorbeeld kleine problemen aan de leerlingen voor te dragen en de uitdaging te creeëren om dit op te lossen. Zodat de creatieve breinen worden gestimuleerd om zichzelf verder te ontwikkelen. Op deze manier wordt er geleerd om open te staan voor vernieuwing en om ook anders tegen dingen aan te kijken.

 

Graag wat feedback

 

 

 

 

 

 

Durf te dromen maar wees ook realistisch.

Geloof in het grote, maar realiseer eerst het kleine.

Niet alleen maar praten, ook doen.

Wie niet waagt die niet wint.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

20 antwoorden op deze vraag

  • 0

Tja je raakt wel een gevoelige snaar, maar als ik even naar de basis school kijk waar mijn kinderen(4 en 7) op zitten, vind ik het les materiaal en dingen die ze daar allemal ondernemen, helemaal niet zo verkeerd en vind ik dat daar best veel wordt gedaan te bevordering van de creativiteit. Tuurlijk kan altijd beter, maar daar kun je als ouder ook wel veel mee doen. Zo af en toe lekker knutselen met die gasten is geweldig om te zien hoe het uit pakt, ga maar eens een vliegtuig maken met 4 wielen wat touw en planken.

 

Dan het voortgezet onderwijs, bestaat wel meer uit rijtjes stampen en talen leren, maar ook daar zie je toch wel steeds meer leuke projecten ontstaan. Een paar lesjes in innovatief en creatief denken zou er misschien wel bij kunnen, maar om daar nou een jaarprogramma van te maken vind ik weer wat over dreven. Ik zou eerder meer lessen willen zien in samenwerken, jezelf en daardoor anderen beter begrijpen, hierdoor respect etc, basis materiaal van o.a. Carl Jung is daar schitterend voor, ook voor kinderen . Aan de hand hiervan zal creativiteit ook onstaan. Dit zijn lessen in maatschappijleer meen ik.

 

Heeft overigens ook niet zoveel met ondernemen te maken. Wat dat aangaat zou ik wel wat meer intergratie willen zien. Maar ook daar wordt hard aan gewerkt de beleidsnota's en initiatieven van universiteiten te vernemen.

 

Perry

Link naar reactie
  • 0

Vanaf dit jaar is er een goede start gemaakt met het technasium (www.technasium.nl). Op deze manier eindelijk aansluiting tussen theorie en praktijk. In de loop van het jaar zal wellicht duidelijk worden of ook de term 'innovatie' hier op zijn plaats is.

Link naar reactie
  • 0

Tja je raakt wel een gevoelige snaar, maar als ik even naar de basis school kijk waar mijn kinderen(4 en 7) op zitten, vind ik het les materiaal en dingen die ze daar allemal ondernemen, helemaal niet zo verkeerd en vind ik dat daar best veel wordt gedaan te bevordering van de creativiteit. Tuurlijk kan altijd beter, maar daar kun je als ouder ook wel veel mee doen. Zo af en toe lekker knutselen met die gasten is geweldig om te zien hoe het uit pakt, ga maar eens een vliegtuig maken met 4 wielen wat touw en planken.

 

Dan het voortgezet onderwijs, bestaat wel meer uit rijtjes stampen en talen leren, maar ook daar zie je toch wel steeds meer leuke projecten ontstaan. Een paar lesjes in innovatief en creatief denken zou er misschien wel bij kunnen, maar om daar nou een jaarprogramma van te maken vind ik weer wat over dreven. Ik zou eerder meer lessen willen zien in samenwerken, jezelf en daardoor anderen beter begrijpen, hierdoor respect etc, basis materiaal van o.a. Carl Jung is daar schitterend voor, ook voor kinderen . Aan de hand hiervan zal creativiteit ook onstaan. Dit zijn lessen in maatschappijleer meen ik.

 

Perry

 

Dat wil zeggen dat je kinderen waarschijnlijk in groep 1 en 3 zitten. Veel spelenderwijs leren en veel zelf uitzoeken. Ik vind dat hoe verder je in het onderwijs gaat hoe minder er wordt gestimuleerd voor creativiteit. Bij het voortgezet onderwijs is het al een heel stuk minder naast misschien die paar projecten. Bij het hoger onderwijs neemt dit ook verder af en krijg je veel theorie en opdrachten die je moet uitvoeren waarbij het eindresultaat al bijna vaststaat.

 

Ik vind dat studenten teveel wordt geleerd om alleen opdrachten uit te voeren en dat er te weinig ruimte is voor eigen initiatieven.

 

Ik zou graag willen zien dat er in heel het onderwijs wekelijks bijvoorbeeld 1 a 2 uur per week aan besteed zou worden. De innovatieles zou dan voor elke opleiding deels gericht zijn op dat vakgebied.

 

Leren om te denken en niet leren om te leren.

 

 

 

Durf te dromen maar wees ook realistisch.

Geloof in het grote, maar realiseer eerst het kleine.

Niet alleen maar praten, ook doen.

Wie niet waagt die niet wint.

Link naar reactie
  • 0
Ik zou graag willen zien dat er in heel het onderwijs wekelijks bijvoorbeeld 1 a 2 uur per week aan besteed zou worden. De innovatieles zou dan voor elke opleiding deels gericht zijn op dat vakgebied.

 

Kan me daar wel wat bij voorstellen, ik ken de lesmaterialen niet goed genoeg om daar over te kunnen beoordelen. Ik weet wel dat zodra ik merk dat er weinig initiatieven leven, ik daar (als ouder en ondernemer ) wel wat aan zal gaan doen.

 

Projecten initiëren, tijdig loslaten en wat monitoren zou dan mijn motto zijn :-)

 

Perry

Link naar reactie
  • 0

Ik geloof niet dat jullie de link gezien hebben van dat technasium? Of hebben jullie alleen maar zin om te zeuren?

 

Mijn zoon (VWO-4) doet dit jaar technasium en daar wordt 2x per week 3 uur aan besteed.

Er komt dan een ondernemer op school die vraagt om bijvoorbeeld een nieuwe verpakking voor zijn cd'tjes.

De kids gaan dan een verpakking 'uitvinden' en voeren alle werkzaamheden uit die daarbij komen kijken.

 

Vanaf de website:

Bij onderzoek en ontwerpen maken leerlingen kennis met de disciplines ontwerpen en onderzoek. Ze leren hoe een ontwerpproces of een onderzoeksproces verantwoord plaatsvindt. Ontwerp- en onderzoekstechnieken worden aangeboden, gevoed vanuit de beroepspraktijk. Op inhoudelijk niveau is er samenhang met andere vakken: elk ontwerp of onderzoek is per definitie multidisciplinair van karakter. Daarbij staan de verschillende vakdisciplines in dienst van het ontwerp of het onderzoek.

 

Het technasium vraagt een actieve, ondernemende instelling van een leerling. Onderzoek doet een appèl op nieuwsgierigheid en het verlangen om de wereld te begrijpen. Ontwerpen doet een appèl op het plezier om te creëren en de wens om concrete problemen praktisch op te lossen.

 

Ik vind dit al een hele verbetering in het onderwijs. In de loop van de jaren wordt er steeds vroeger mee begonnen, kids kunnen dan vanaf klas 1 van HAVO en VWO al voor technasium kiezen.

 

Link naar reactie
  • 0

Wat ik zie is dat je vanuit school wordt geleerd om op een bepaalde manier te denken. Allerlei theorieën en feiten uit je hoofd moet leren terwijl als je dat nodig hebt je die gewoon op kunt zoeken.

 

Dat ben ik niet met je eens. Ik heb techniek gestudeerd (TU elektro) en bij dat soort vakken is er geen sprake van dat je oplossingen even op kunt zoeken op het moment dat je ze nodig hebt. Er zit een enorme opbouw in van wiskunde, natuurkunde en vakspecifieke kennis die je je toch eerst even eigen moet maken.

 

Ik zit nu in het vierde jaar van de MER (International Management) opleiding

 

Dat verklaart een hoop ;D Wat heeft zo'n opleiding nou met innovatie te maken? Had je dat ervan verwacht?

 

Wat vinden jullie van het idee om vanaf de basischool wekelijks innovatieles te geven aan kinderen en ook verder in het onderwijs. ??? Door bijvoorbeeld kleine problemen aan de leerlingen voor te dragen en de uitdaging te creeëren om dit op te lossen. Zodat de creatieve breinen worden gestimuleerd om zichzelf verder te ontwikkelen. Op deze manier wordt er geleerd om open te staan voor vernieuwing en om ook anders tegen dingen aan te kijken.

 

Dat is nog maar de vraag. Heb je didactische/pedagogische onderbouwing voor die bewering? Eén van de grote bronnen van creativiteit is nou juist kennis (zie dit artikel). Brede multidisciplinaire kennis, dat wel.

 

Misschien is een opleiding technische bedrijfskunde meer iets voor jou? Of als je meer de marketingkant van innovatie bedoelt, een opleiding als commerciële economie? MER lijkt me nu eenmaal meer gericht op het conservatieve besturen en beheren.

 

Link naar reactie
  • 0

Het idee klinkt heel erg leuk.

Feitelijk gaat het natuurlijk over stimulering van creativiteit.

Iemand die het niet in zich heeft om nieuwe dingen te bedenken, zal je dit ook nooit kunnen leren.

 

De lagere school waar die kleintjes van mij rondlopen doet erg veel aan het stimuleren van creativiteit.

Het onderwijs volgt alleen het landelijke beleid daar waar het moet.

De school is een mengeling van verschillende stromingen zoals Jenaplan, Montesori,vrije school, enz..

 

Op de middelbare school moet het natuurlijk in een ander vorm gegoten worden.En hier ga je tegen grote problemen aanlopen.

Je wilt namelijk dat mensen die zelf gekozen hebben voor de zekerheden die het onderwijs bied, crativiteitslessen laten geven.

En de mensen die nu voor de klas staan zijn blij dat hun lesmateriaal al drie eeuwen hetzelfde is, dat ze weten dat ze geen verantwoordelijkheid hebben, en ook geen inititief hoeven te tonen.

Deze mensen moeten ineens gaan praten over probleemoplossend denken, over beslissingen durven nemen die verkeerd af kunnen lopen.

En ook nog eens over het ontbreken van zekerheden.

 

Verder ben ik het met Perry eens dat wat meer psychologie op de juiste manier beter is, en deze innovatielessen prima onderdeel kunnen zijn van deze lessen.

 

Afgelopen jaar is er een actie geweest op een aantal scholen.

Gedurende een dag konden leerlingen kennis maken met ondernemen.

Ik meen dat dit "de ondernemer voor de klas" heette.

IS nog ergens een draad over op deze site.

Dus langzaam gaan we de goede kant, denken dat je dit snel kunt veranderen is een utopie.

 

Link naar reactie
  • 0

 

Ik zit nu in het vierde jaar van de MER (International Management) opleiding

 

Dat verklaart een hoop ;D Wat heeft zo'n opleiding nou met innovatie te maken? Had je dat ervan verwacht?

 

 

De MER opleiding biedt een basis voor de aspecten waar je als ondernemer mee te maken krijgt. (eigen onderneming, mijn doel) Trouwens innovatie kan overal plaats vinden van een boer op zijn land tot aan de TU (ELEKTRO) ;) opleiding.

 

Dat is nog maar de vraag. Heb je didactische/pedagogische onderbouwing voor die bewering? Eén van de grote bronnen van creativiteit is nou juist kennis (zie dit artikel). Brede multidisciplinaire kennis, dat wel.

 

 

 

Dat is mijn mening en eigen ervaring. Ik geloof ook zeker dat creativiteit in beperkte mate gecreeërd en gestimuleerd kan worden.

 

Tuurlijk kennis is belangrijk voor creativiteit als je weet hoe je er mee om moet gaan. Hoe je de bestaande kennis en technologieën kunt gebruiken voor innovatie. Zonder deze denkwijze zal alleen kennis niet leiden tot innovatie. Ik zie creativiteit dan ook als een gave die gestimuleerd moet worden.

 

Een voorbeeld van wat ik ongeveer bedoel is het http://www.technasium.nl/modules.php?op=modload&name=Sections&file=index&req=viewarticle&artid=4&page=1

innitiatief. Alleen is dit gericht op het bèta-onderwijs en ik zou zoiets ongeveer terug willen zien in alle onderwijsvormen.

 

Nederland als kennisland.

 

Wat was die gezegde nou ook alweer.

 

Jong geleerd oud gedaan. (mits dit blijvend gestimuleerd wordt).

 

 

 

Durf te dromen maar wees ook realistisch.

Geloof in het grote, maar realiseer eerst het kleine.

Niet alleen maar praten, ook doen.

Wie niet waagt die niet wint.

Link naar reactie
  • 0

 

Op de middelbare school moet het natuurlijk in een ander vorm gegoten worden.En hier ga je tegen grote problemen aanlopen.

Je wilt namelijk dat mensen die zelf gekozen hebben voor de zekerheden die het onderwijs bied, crativiteitslessen laten geven.

En de mensen die nu voor de klas staan zijn blij dat hun lesmateriaal al drie eeuwen hetzelfde is, dat ze weten dat ze geen verantwoordelijkheid hebben, en ook geen inititief hoeven te tonen.

Deze mensen moeten ineens gaan praten over probleemoplossend denken, over beslissingen durven nemen die verkeerd af kunnen lopen.

En ook nog eens over het ontbreken van zekerheden.

 

Daarom zou ik ook willen zien dat het mensen uit de praktijk zijn, die zo'n weg hebben bewandeld. Bijvoorbeeld ondernemers, onderzoekers, als ze maar vernieuwend bezig zijn. Het zou ook een leraar kunnen zijn die bijvoorbeeld heel anders les geeft dan anderen. In een vaste baan kan je ook innovatief zijn.

 

 

Verder ben ik het met Perry eens dat wat meer psychologie op de juiste manier beter is, en deze innovatielessen prima onderdeel kunnen zijn van deze lessen.

 

Afgelopen jaar is er een actie geweest op een aantal scholen.

Gedurende een dag konden leerlingen kennis maken met ondernemen.

Ik meen dat dit "de ondernemer voor de klas" heette.

IS nog ergens een draad over op deze site.

Dus langzaam gaan we de goede kant, denken dat je dit snel kunt veranderen is een utopie.

 

Samen met psychologie zou het ook kunnen werken.

 

Ik heb erover gelezen http://www.ondernemersvoordeklas.nl/ en in vind het zeker een goed initatief, alleen jammer dat het maar 1 dag per jaar is.

 

Ik verwacht zeker niet dat dit snel zal veranderen, het was even een idee.

 

Durf te dromen maar wees ook realistisch.

Geloof in het grote, maar realiseer eerst het kleine.

Niet alleen maar praten, ook doen.

Wie niet waagt die niet wint.

Link naar reactie
  • 0

[waah ik ben in de quotehel beland...]

 

dstyle:

Ik zit nu in het vierde jaar van de MER (International Management) opleiding

arrowman:

Dat verklaart een hoop ;D Wat heeft zo'n opleiding nou met innovatie te maken? Had je dat ervan verwacht?

 

Een managementopleiding gericht op beleidsondersteunende functies in het bedrijfsleven en bij de overheid? Wat innovatie en creativiteit daarmee te maken heeft? Loop eens een gemiddelde afdeling "managementboeken" af en scan de titels... een bijzonder groot deel hiervan gaat over de stimulatie van innovatie, innoverend gedrag, paradigmaveranderingen, stimuleren van creativiteit bij werknemers (omdat dit een lang onderschatte 'asset' is binnen bedrijven).

Kijk eens naar de intentieverklaringen, convenanten en beleidsnota's die er gemaakt worden, op Nederlands en Europees niveau-- welke rol innovatie hier in speelt. Kijk eens hoe instanties als Syntens bovenop het gedachtengoed van Richard Florida springen ( http://www.creativeclass.org ), hoe 'de creatieve industrie' in de belangstelling staat.

 

Wat vinden jullie van het idee om vanaf de basischool wekelijks innovatieles te geven aan kinderen en ook verder in het onderwijs. ??? Door bijvoorbeeld kleine problemen aan de leerlingen voor te dragen en de uitdaging te creeëren om dit op te lossen. Zodat de creatieve breinen worden gestimuleerd om zichzelf verder te ontwikkelen. Op deze manier wordt er geleerd om open te staan voor vernieuwing en om ook anders tegen dingen aan te kijken.

 

Dat is nog maar de vraag. Heb je didactische/pedagogische onderbouwing voor die bewering? Eén van de grote bronnen van creativiteit is nou juist kennis (zie dit artikel). Brede multidisciplinaire kennis, dat wel.

 

Er staat in dat artikel niets over "cognitieve voorwaarden" (er wordt niet inhoudelijk beschreven op welk niveau je weet-kennis moet zijn) voor het stimuleren van creativiteit. Er wordt in beweerd dat het na de kleuterschool gedaan is met de pret-- eigenlijk wat dstyle dus ook zegt.

"First, our creative potential is virtually shut down by early schooling. Teachers are the first to admit this. A kindergarten teacher told me recently, "I can't believe I get paid to have so much fun every day--before the kids get mined." Ruined? "Well," he said, "in the first grade the kids have to work all the time. There's no more time for fun, because there's so much they've got to learn. They're not even allowed to daydream any more. It's a wonder that any of them ever grow up to be artists or inventors. In kindergarten, on the other hand, all the kids are artists and inventors."

 

Creatief denken kan volgens dit artikel met een bepaalde benadering en een aantal tools gestimuleerd en ontwikkeld worden, en dat ligt wel in lijn met wat dstyle zegt.

 

TechNico:

Iemand die het niet in zich heeft om nieuwe dingen te bedenken, zal je dit ook nooit kunnen leren.

Ik vraag me eerlijk gezegd af welke mensen dit dan zijn-- misschien mensen met een hele zware hersenafwijking of -beschadiging, die tot een soort vegetatieve staat veroordeeld zijn.

Ik vind het juist zo jammer dat veel mensen niet van zichzelf realiseren hoe inventief ze zijn en kúnnen zijn. Je zou eens onderzoek moeten doen naar "creativiteit bij huisvrouwen", als ik soms handige tips en truuks lees denk ik echt: geniaal! Als productontwikkelaars eens bij die vrouwen langs zouden gaan om innovaties te oogsten in plaats van in hun laboratorium gaan staan verzinnen wat de Nederlandse huisvrouw (m/v) nú weer nodig heeft.... mensen denken alleen vaak dat het alleen voor hen een 'handig foefje' of 'bedenkseltje' is en herkennen de innovatie niet.

Mensen zijn niet meer in contact met hun innerlijke McGyver ;D

 

TechNico:

En de mensen die nu voor de klas staan zijn blij dat hun lesmateriaal al drie eeuwen hetzelfde is, dat ze weten dat ze geen verantwoordelijkheid hebben, en ook geen inititief hoeven te tonen.

Dat is denk ik iets te ongenuanceerd. Veel onderwijzend personeel wordt juist erg gefrustreerd van het achterhaalde lesmateriaal, de inflexibele voorschriften. Het is bekend dat mensen gestresst raken van situaties waarin ze zelf weinig verandering kunnen aanbrengen- en daarom is het onderwijs zo zwaar en haken zo veel mensen af. Die staan echt niet blij en conservatief voor de klas hoor.

 

dstyle, ik denk dat jij met je idee aan de bron begint met het oplossen van een uitdaging waarvoor Nederland zich gesteld ziet.

Zelf denk ik dat veel van de voordelen van het poldermodel in nadelen aan het veranderen zijn en dat er in het proces veel regeneratief vermogen verloren gaat.

 

Zie jij jezelf ook echt iets ontwikkelen hiervoor, of wilde je gewoon het idee eens in de vijver gooien en kijken wat het voor deining veroorzaakt?

Je zou diverse vormen kunnen bedenken om hier iets mee te doen namelijk. Een reizend innovatiecircus dat scholen aandoet bijvoorbeeld (mag TechNico dan spreekstalmeester zijn? Zo'n hoge hoed zou hem goed staan, denk ik ;D) ... lijkt mij dat je daar ook subsidie voor kan krijgen, ook.

Een lespakket ontwikkelen is ook een idee, om te beginnen met drie of vier lessen zodat het niet te 'disruptive' is voor het curriculum van scholen.

Je zou ook een congres kunnen organiseren en hier de beleidsmakers (directeuren etc.) voor uitnodigen.

Verder zou je je eens kunnen verdiepen in al bestaande vormen van 'ander onderwijs' zoals www.creatiefleren.nl , iederwijs.

Misschien vind je het boek "A Whole New Mind" ( www.danpink.com ) ook interessant.

 

"Lawyers. Accountants. Radiologists. Software engineers. That's what our parents encouraged us to become when we grew up. But Mom and Dad were wrong. The future belongs to a very different kind of person with a very different kind of mind. The era of "left brain" dominance, and the Information Age that it engendered, are giving way to a new world in which "right brain" qualities-inventiveness, empathy, meaning-predominate. That's the argument at the center of this provocative and original book, which uses the two sides of our brains as a metaphor for understanding the contours of our times."

 

Je gedachtengoed maakt (zoals ik het zie) deel uit van een grotere beweging.

Keep up the good work ;D

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik ben de draad wel een beetje kwijtgeraakt in alle vorige reacties, dus geef maar gewoon even een reactie op de post zelf.

Het verschil tussen scholen is erg groot en ik kan alleen maar afgaan op de school waar ik op heb gezeten en ik kan mij herinneren dat ik tijdens mijn middelebare school juist heel veel creatieve dingen heb gedaan. Ik heb muziek als examenvak gevolgd, een reis naar Parijs georganiseerd, en er werden regelmatig wedstrijden georganiseerd op het gebied van tekenen, handarbeid en muziek.

 

Daarbij vraag ik me af of het een taak van de school moet zijn om deze dingen te stimuleren. Ieder kind is 'creatief' op een ander vlak, daar kan een school nooit op inspelen maar de ouders wel. In mijn geval was het muziek en een vriendin van mijn volgde toneellessen.... En voor een ander kind is het misschien inderdaad van 3 stokken en wat touw een katapult maken, misschien een gegadigde voor de scoutingclub!

www.hulpplus.nl -groot assortiment hulpmiddelen en comfortproducten!

www.krukkenexpert.nl - kleurrijkste assortiment loopkrukken.

www.flaneerstokken.nl - grootste EN mooiste wandelstokken!

www.slaapvitaal.nl - vitaal wakker worden!

www.1miljoenboeken.nl voor alle schrijvers en boekenliefhebbe

Link naar reactie
  • 0

Annedien Hoen bedankt voor je ondersteuning en ook ik was gestimuleerd door Mcgyver en zijn uitvindingen.

 

Ik zal voortaan letten op de quotes. ;)

 

 

Mijn vriendin is ook een voorbeeld van hoe mensen minder in contact staan met hun innerlijke Mcgyver. Zij bedacht laatst iets wat de veiligheid van een babyproduct vergroot op een hele simpele manier. Zij zag het als gewoon, maar ik zie het als een wereldse uitvinding waar we zeker wat mee moeten gaan doen. Toen onze buren het zagen hebben ze direct hetzelfde gedaan.

 

Als ik van plan was om het uit te voeren zou Technico de spreekstalmeester mogen zijn, maar alleen met een hoge hoed op. ;D. Dat is dan innovatie en comedy in een.

 

Bedankt voor de tips, maar ik ga dit idee niet uitvoeren. Het was gewoon een idee en het kwam in mij op. Ik ben zelf bezig met een ander idee en ben dit op het moment aan het testen en het ziet er veelbelovend uit. Wanneer de tijd er rijp voor is dan zal ik het jullie laten weten.

 

Misschien dat iemand anders dit idee wel wil oppakken en verder uitvoeren.

 

Ik bied mijzelf dan aan om mee te doen aan de brainstormsessie. Ik heb de topic van webwolff gelezen dus het zou moeten lukken. ;)

 

 

 

 

 

 

Durf te dromen maar wees ook realistisch.

Geloof in het grote, maar realiseer eerst het kleine.

Niet alleen maar praten, ook doen.

Wie niet waagt die niet wint.

Link naar reactie
  • 0

Annedien Hoen bedankt voor je ondersteuning en ook ik was gestimuleerd door Mcgyver en zijn uitvindingen.

 

Ik zal voortaan letten op de quotes. ;)

 

 

Mijn vriendin is ook een voorbeeld van hoe mensen minder in contact staan met hun innerlijke Mcgyver. Zij bedacht laatst iets wat de veiligheid van een babyproduct vergroot op een hele simpele manier. Zij zag het als gewoon, maar ik zie het als een wereldse uitvinding waar we zeker wat mee moeten gaan doen. Toen onze buren het zagen hebben ze direct hetzelfde gedaan.

 

Als ik van plan was om het uit te voeren zou Technico de spreekstalmeester mogen zijn, maar alleen met een hoge hoed op. ;D. Dat is dan innovatie en comedy in een.

 

Misschien dat iemand anders dit idee wel wil oppakken en verder uitvoeren.

 

Ik bied mijzelf dan aan om mee te doen aan de brainstormsessie. Ik heb de topic van webwolff gelezen dus het zou moeten lukken. ;)

 

 

Je maakt mij erg nieuwsgierig met deze opmerking.

Op dit moment zet ik zelf één baby gerelateerd product op kleine schaal in de markt.

Link naar reactie
  • 0

Mooi onderwerp, iets wat mij altijd heel veel bezig houd.

 

Zelf denk ik dat je niet te creatief hoeft te zijn op basisscholen. Waarom niet? In mijn optiek wordt daar al zeer veel aan creativiteit gedaan. Het verschilt er van school tot school, maar dat is de keuze van ouders.

 

Op het voortgezet onderwijs zou meer aandacht aan ondernemen als zodanig niet verkeerd zijn. Ondernemen is mij geleerd neem je heel veel risico en moet je echt voor geschapen zijn. Dat is de verkeerde instelling, daarmee schrik je mensen meteen af. Het is logisch, want docenten zijn per definitie risico-averse mensen. Immers, een baan bij een semi-overheidsinstelling, veel minder risico kan je in je werk niet nemen.

 

Ook deel ik de mening van Annedien in deze niet dat docenten ontevreden zijn over de kwaliteit van het materiaal en het feit dat het vaak outdated is. Ze kiezen het namelijk zelf en vinden het veelal best goed.

 

Echter op het beroepsonderwijs (VMBO, MBO, HBO en Uni) zou juist veel meer besteed moeten worden aan Innovatie en Ondernemen. Op elke opleiding, ook MER (ik heb zelf CE gedaan, ook nul innovatie en minimaal ondernemen). Daar ligt een heel groot gat. Een ondernemingsplan opstellen kregen we nog, maar hoe je omgaat met investeerders, met alles wat er komt na het papier... niets daarvan.

 

Zelf heb ik in januari op mijn oude hogeschool (Avans in Breda) een paar gastlessen mogen geven. Naderhand kwamen een aantal leerlingen naar me toe die zeiden: goh, je hebt ons nu in twee dagen meer geleerd dan de meeste docenten hier in een heel blok (10 weken) voor elkaar krijgen.

 

Het innovatieve vermogen van hogescholen en universiteiten is nul zolang de docenten daar full time werkzaam zijn. Gelukkig zie je meer en meer part-time docenten die een full time baan elders hebben en daarmee nog in het echte leven staan, maar er ligt een groot gapend gat. In mijn optiek met name bij het beroepsonderwijs.

Link naar reactie
  • 0

 

Je maakt mij erg nieuwsgierig met deze opmerking.

Op dit moment zet ik zelf één baby gerelateerd product op kleine schaal in de markt.

 

Ik heb een beetje rondgekeken en gezocht of het product met die aanpassing al bestaat en ik heb het niet kunnen vinden. Verder heb ik een beetje in de octrooien database gekeken en ook niet iets vergelijkbaars kunnen vinden. (zelf niet thuis in die wereld)

 

Zelf heb ik op korte termijn niet de mogelijkheden om met dit product aan de slag te gaan. Misschien zouden we een keer af kunnen spreken om de mogelijkheden te bekijken.

Durf te dromen maar wees ook realistisch.

Geloof in het grote, maar realiseer eerst het kleine.

Niet alleen maar praten, ook doen.

Wie niet waagt die niet wint.

Link naar reactie
  • 0

Ook deel ik de mening van Annedien in deze niet dat docenten ontevreden zijn over de kwaliteit van het materiaal en het feit dat het vaak outdated is. Ze kiezen het namelijk zelf en vinden het veelal best goed. .

 

Uhm, da's geen mening, da's ervaring ;D en logischerwijs ook veel tijd doorbrengen in de lerarenkamer en de nodige geluiden oppikken. Misschien moesten we maar eens een onafhankelijk onderzoek laten uitvoeren dan ;)

Uiteraard zijn er ook scholen waar docenten de vrijheid hebben om erg vaak hun lesmateriaal te updaten, maar dan nog zijn veel methodes erg rigide.

Link naar reactie
  • 0

 

Innovatieles op school, ook wij zijn met dit idee bezig. Vorig jaar hebben we een pilot uitgevoerd met leerlingen uit het basisonderwijs met groot succes.

 

In eerste instantie hebben de leerlingen het project BizWorld gevolgd. Op deze manier hebben ze een idee wat ondernemerschap inhoudt en krijgen ze een idee wat er zoal bij komt kijken.

 

Leerlingen van een vijftal scholen hebben we vervolgens een simpel format aangeboden, om een ondernemingsplan op te stellen. De vraag is ze vervolgens gesteld om een innovatief bedrijfsplan te schrijven. Dit mogen ze dan vervolgends zelf opstellen of in een groepje.

 

De sponsor van deze scholen heeft de plannen beoordeeld en wat daar uit komt is verbluffend. Kinderen kunnen zo onbevangen zijn dat ze met de meest geweldige ideeën komen. Voorbeeldje: automatische hondenvoerder.

 

Het uiteindelijke resultaat is te zien op onze web-site:

http://www.bizworld-brabant.nl/bizpers.php

7-juli-2005 Vriendinnen en 'zakenpartner'. Artikel in het Algemeen Dagblad.

 

Deze aanvulling op het project willen we het komende schooljaar zeker verder doorvoeren. Ondernemerschap EN innovativiteit.

 

groet,

 

Pauline

 

 

Stichting BIZWorld

Pauline van Dulken-Jansen

De Run 1101

5503 LB VELDHOVEN

Tel. +31 (0)40-2582725

Fax. +31 (0)40-2582707

GSM +31 (0)6-46 075 684

Http://www.bizworld.nl

mailto: pauline@bizworld.nl

Link naar reactie
  • 0

Ook deel ik de mening van Annedien in deze niet dat docenten ontevreden zijn over de kwaliteit van het materiaal en het feit dat het vaak outdated is. Ze kiezen het namelijk zelf en vinden het veelal best goed. .

 

Uhm, da's geen mening, da's ervaring ;D en logischerwijs ook veel tijd doorbrengen in de lerarenkamer en de nodige geluiden oppikken. Misschien moesten we maar eens een onafhankelijk onderzoek laten uitvoeren dan ;)

Uiteraard zijn er ook scholen waar docenten de vrijheid hebben om erg vaak hun lesmateriaal te updaten, maar dan nog zijn veel methodes erg rigide.

 

Ik denk dat het afhankelijk is van de school en misschien wel het niveau. Ik weet dat op het hoger onderwijs (HBO, WO) waar ik vooral naar kijk, een docent eigenlijk altijd zijn eigen materiaal bepaald. Hooguit als men met twee of drie man een blok/vak draaid dat er één overruled wordt. Op het voortgezet cq. basisonderwijs heb ik geen idee.

Link naar reactie
  • 0

Ik heb even naar de website van BizWorld gekeken en het ziet er wel goed uit. Er zouden meer van zulke initiatieven moeten komen en het zou mooi zijn als zoiets ook landelijk uitgevoerd zou kunnen worden. Waarbij ze dan misschien wekelijks les hebben en om de zoveel tijd aan een nieuw project kunnen werken.

 

Daar kunnen goeie ideeën uit voort vloeien en het kan de kinderen misschien stimuleren om hun creativiteit te benutten.

 

Jammer voor de twee dames dat optelec hun al voor was.

 

Blijf zo door gaan.

Durf te dromen maar wees ook realistisch.

Geloof in het grote, maar realiseer eerst het kleine.

Niet alleen maar praten, ook doen.

Wie niet waagt die niet wint.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 69 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.