Wij hebben als fabrikant aan een distributeur producten geleverd. Op al onze leveringen zijn onze algemene voorwaarden van toepassing. Hier hebben we sinds vorig jaar ook eigendomsvoorbehoud in opgenomen. Al langer lopen de betalingen van de distributeur moeizaam. Sinds januari (ruim voor corona) is er een stop gekomen in de betalingen. Wel hebben we ondanks dat de betalingsverplichtingen niet werden nagekomen toch nog uitgeleverd aan deze distributeur. Dit hebben we mede gedaan om ook aan de kant van de distributeur een cash flow gaande te houden (bewust van de risico's)
Nu maanden en corona verder hebben we behalve een berg niet nagekomen beloftes niets ontvangen. Daarom overwegen we nu het recht van eigendomsvoorbehoud uit te voeren. Probleem hierin is dat om de goederen terug te halen, we de klant van de distributeur moeten benaderen. Persoonlijk heb ik hier veel moeite mee, we hebben immers geen zaken gedaan met de "eind klant" maar met een distributeur. Echter moeten we wel iets doen om onze eigen belangen te beschermen. We kunnen deze situatie niet laten voortbestaan zonder actie te ondernemen.
In het laatste overleg met alle aandeelhouders is min of meer besloten de goederen terug te halen middels direct contact met de ontvanger, dus niet via de distributeur. Problemen daarmee zijn,
- de eindklant is niet onze klant.
- de distributeur kan in de toekomst nog van veel waarde zijn (zonder corona)
- incasso traject lijkt redelijk kansloos
- factoring was niet mogelijk op deze afnemer
- beroepen op eigendomsvoorbehoud is een definitief negatieve richting. Een positievere benadering met mogelijkheid op incasseren van de vorderingen en toekomstige deals mogelijk houden heeft uiteraard de voorkeur.
Ben benieuwd naar jullie mening. Gaan we juridisch en ethisch ons boekje te buiten als we de ontvanger van de goederen benaderen?
Zie jij kansen voor je onderneming/bedrijf in het buitenland? Met RVO onderneem je verder.
Kijk wat onze kennis, contacten en financiële mogelijkheden voor jou kunnen betekenen.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
tonic053
tonic053
Wij hebben als fabrikant aan een distributeur producten geleverd. Op al onze leveringen zijn onze algemene voorwaarden van toepassing. Hier hebben we sinds vorig jaar ook eigendomsvoorbehoud in opgenomen. Al langer lopen de betalingen van de distributeur moeizaam. Sinds januari (ruim voor corona) is er een stop gekomen in de betalingen. Wel hebben we ondanks dat de betalingsverplichtingen niet werden nagekomen toch nog uitgeleverd aan deze distributeur. Dit hebben we mede gedaan om ook aan de kant van de distributeur een cash flow gaande te houden (bewust van de risico's)
Nu maanden en corona verder hebben we behalve een berg niet nagekomen beloftes niets ontvangen. Daarom overwegen we nu het recht van eigendomsvoorbehoud uit te voeren. Probleem hierin is dat om de goederen terug te halen, we de klant van de distributeur moeten benaderen. Persoonlijk heb ik hier veel moeite mee, we hebben immers geen zaken gedaan met de "eind klant" maar met een distributeur. Echter moeten we wel iets doen om onze eigen belangen te beschermen. We kunnen deze situatie niet laten voortbestaan zonder actie te ondernemen.
In het laatste overleg met alle aandeelhouders is min of meer besloten de goederen terug te halen middels direct contact met de ontvanger, dus niet via de distributeur. Problemen daarmee zijn,
- de eindklant is niet onze klant.
- de distributeur kan in de toekomst nog van veel waarde zijn (zonder corona)
- incasso traject lijkt redelijk kansloos
- factoring was niet mogelijk op deze afnemer
- beroepen op eigendomsvoorbehoud is een definitief negatieve richting. Een positievere benadering met mogelijkheid op incasseren van de vorderingen en toekomstige deals mogelijk houden heeft uiteraard de voorkeur.
Ben benieuwd naar jullie mening. Gaan we juridisch en ethisch ons boekje te buiten als we de ontvanger van de goederen benaderen?
spelfaut
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/65378-leveringen-onder-eigendomsvoorbehoud-ontvanger-benaderen-ja-of-nee/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
2 antwoorden op deze vraag