Laz vandaag op ZIBB het onderstaande verhaal:

Schoolfoto's beveiligd tegen kopiërende ouders

Schoolfotografen zien hun inkomsten teruglopen doordat ouders foto's niet meer kopen, maar ze thuis kopiëren met geavanceerde printers en scanners. De oplossing: een verzegelde zak.

De verzegelde zak is doorzichtig, zodat de foto's wel bekeken kunnen worden. Door het plastic heen kan er niet worden gekopieerd. En wie de zak opent, is verplicht de foto's te kopen.

Uitvinder van de verzegelde zak is Gerard Schwaab van fotobedrijf Dorgelo in Waddinxveen. Hij spreekt van een groot succes.

Meteen betalen

Andere fotografen geven de foto's gewoon niet meer mee naar huis. Ouders kunnen ze op school bekijken en na betaling meenemen.

Wat mij verbaast is dat dit idee klaarblijkelijk een succes is. Is er nog niemand die in de tussentijd een stuk software heeft gebouwd waarmee de fotografen hun (digitale) foto's kunnen uploaden op hun eigen website (in een lage schermresolutie) en waar de ouders online de gekozen foto's kunnen bestellen?

Hoeven ze niet eerst afgedrukt te worden niet naar school, niet terughalen etc. Zo'n zak er omheen is toch nix? Of zijn die fotografen gewoon te conservatief?

Misschien bestaat het al lang. Ik kan me niet voorstellen dat ik de enige zou zijn die dit bedenkt. Heb er verder niet naar gekeken. Zo niet: misschien wat voor jou Perry? ;D

Auto leasen? Eerst bij LeaseVergelijker kijken! | InfoTrade: erkend Adwords Qualified Company

Hope is not a strategy!

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/6589-innovatieve-schoolfotografen/
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

• 0

En als één ouder hem nu koopt, en met de rest van de ouders afspreekt hem wel in te willen scannen en even rond te mailen? Dit lijkt me echt een oplossing die slechts héél tijdelijk misschien werkt, en binnen de korste keren omzeild wordt.

Jouw idee van een online oplossing (met watermerk op elke foto o.i.d.) lijkt me dan veel beter, en bij mijn weten nog niet uitgevoerd (maar ik zit dan ook niet echt in die wereld, dus wellicht heb ik het fout).

• 0

En als één ouder hem nu koopt, en met de rest van de ouders afspreekt hem wel in te willen scannen en even rond te mailen? Dit lijkt me echt een oplossing die slechts héél tijdelijk misschien werkt, en binnen de korste keren omzeild wordt.

Dit gaat natuurlijk alleen op voor de 'klasse foto'. De foto's die je van je kind krijgt wil je alleen zelf hebben.

Desalniettemin, zelfs zonder de dalende kosten door copieren zou het alleen al vanuit het oogpunt van kostenbesparing interessant kunnen zijn.

Je zou ouders zelfs een keuze kunnen laten: voor een wat lager bedrag de foto downloaden in een heel hoge resolutie en voor het normale bedrag de afdrukken thuis per post.. Betalen per eenmalige machtiging, Paypal of creditcard... Hoef je ook niet te wachten op je geld.

Auto leasen? Eerst bij LeaseVergelijker kijken! | InfoTrade: erkend Adwords Qualified Company

Hope is not a strategy!

• 0

Zo niet: misschien wat voor jou Perry?

Zou wel bij mijn focus passen ;D

Maar dan zou ik er nog wat meer bijhalen. Het begint eigenlijk al met de planning van die fotograaf. Waarom komt ie maar 1 of 2 keer per jaar? En waarom van die ouderwetse portretten met allemaal een zelfde achterkant? Vervolgens als die dan komt laat ie de gemaakte foto direct even naar de mobiel van mij en mijn vrouw sturen, kunnen we zien of we hem goed vinden. Zo nee, kan kind smiddags nog een poging wagen. Laatste keer bracht ik de kinderen naar school op de dag dat de fotograaf zou komen. Kerel als ik ben zie ik natuurlijk niet de kleren die mijn vrouw al haad klaar gelegd, staat ie nou op de foto met een witte kraag van t-shirt uit zijn trui. Ja, die fotograaf denkt ook, zal wel zo horen!

Vervolgens kunnen bestellen via internet, geen verkeerd idee, waar ik alleen bang voor ben is dat er gewoon minder foto's gekocht gaan worden. Het zal heel wat ouders flink wat inspanning kosten achter die PC te kruipen om die fotos te bestellen.

Wat je er aan zou kunnen toevoegen is om de foto's van de hele school van die jaargang in het piepklein op één grote poster te laten afdrukken. Zo'n poster kun je verkopen, altijd leuk om later naar terug te kijken, of in de school te hangen! Vervolgens op iedere foto zo'n fotoshot van Dennis erbij of een sms code. Even op richten of smsje sturen en de foto's kun je vanaf je mobiel bestellen. Afrekening kan ook vast wel met mobiel plaats vinden momenteel.

Is het trouwens geen leuk idee om een higherlevel poster te maken? Allemaal kleine foto's op één grote poster? Stel een formaat van 80 x 120, fot's van 1,5 x1,5, kunnen we 3200 foto's op kwijt, inclusief website en telefoonnummer. Zetten we te koop en met die opbrengsten zetten we een pagina grote advertentie in de telegraaf:-) Hoe groot is zo'n shotcode eigenlijk? Iedereen hangt gewoon zijn foto in zijn profiel, koppelen we aan een template en kunnen we een poster laten afdrukken.

Nog weer genoeg vandaag tot vanmiddag 15:00, geeft mijn blocker weer toegang :-)

Perry

Perry

Die fotograaf zou van mij best meer mogen komen, gewoon zomaar spontaan, maar dan foto's in de klas terwijl ze bezig zijn.

• 0

Een paar jaar terug heb ik en vergadering van de ouderaad bijgewoond.Een van de onderpwerpen was de schoolfotograaf.

Het blijkt dat steeds minde mensen de foto's niet meer afnemen vanwege de prijs.

Ik heb toen voorgsteld dat de man alle foto's digitaal aanbied voor een vastgestelde prijs, ouders zouden dan zelf aan kunnen geven of ze er ook fatsoenlijke prints van wilden hebben,

Hoewel het niveau van deze raad zeker niet laag was, ging het ze toch teveel boven de pet.

Dus ik denk dat er wel ideen zijn , maar dat o.a.de ouderraad en de fotograaf deze logische voorzetting tegenhouden.

Met een fatsoenlijke website heb je natuurlijk ontzettend veel mogelijkheden.

• 0

Waarom zoeken die fotografen het ook niet bij zichzelf? Wat bieden ze nog voor meerwaarde?

Interessant trouwens dat nergens een waardeoordeel uitgesproken wordt over de ouders die zoiets doen. Zijn we door de copy-community vernormvervaagd?

:)

• 0

Helmaal mee eens m.b.t. die ouders Annedien! Ik had het me wel af zitten vragen tijdens het lezen van het bericht, maar was niet zo relevant voor dit topic. We beginnen het zo langzamerhand met z'n alleen normaal te vinden dat dit soort dingen gebeuren :o

Mensen in mijn omgeveing kijken me tegenwoordig vreemd aan als ik zeg dat ik geen CD's copieer voor derden en ook geen gecopieerde CD's of software van anderen wil hebben..... ::)

Hope is not a strategy!

• 0

In de VS is het jaarboek een bekend fenomeen. Daar zijn vast aanbieders te vinden van digitale jaarboeken. Zet een website op met deels publieke pagina's en deels betaalde toegang. Maak klassefoto's en individuele foto's. Geef scholieren/studenten per klas een toegangscode waarmee ze na registratie commentaar aan pasfotoformaat kunnen toevoegen. Verkoop prints en boeken (printing on demand) aan mensen die zich geregistreerd hebben. Biedt deze service aan aan scholen, toegankelijk via de schoolsite en met een kickback (vergoeding) voor het schoolfonds.

Verkoop het geheel aan Vistaprint. ;)

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar