• 0

Is prive-opname belast?

Aanbevolen berichten

12 antwoorden op deze vraag

  • 0

Het geld voor de prive opname is al eerder administratief geboekt als inkomsten/omzet en zal onder die noemer belast worden.

 

Niet helemaal. Stel ik begin een bedrijf, nog geen inkomsten maar op m'n rekening staat 10k euro die gestort is door de bank als lening. Ik neem nu 100 euro op. Is die 100 euro nu belast of die 10k euro? Neen.

 

Denk dat we de administratieve details maar over moeten laten aan de experts (ben ik ook niet)

Link naar reactie
  • 0

Farruk vroeg toch of 'prive-opnames van de winst uit onderneming' belast worden.....

 

Wat heeft een lening van de bank te maken met winst uit onderneming, Willem?

 

Jij beoordeeld nu dus even (met jouw'n eigen loze uitspraak) dat ik er geen kaas van gegeten heb, heel jammer dat je een goed bedoeld advies zo probeerd onderuit te schoffelen. De volgende keer graag beter lezen ipv impulsief op elk bericht te reageren.

 

Excuses voor mijn kribbige reactie maar dit moest ik even kwijt.

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik lees de vraag als "worden prive-opnames afgetrokken van de winst uit onderneming". Een prive-opname doe je van je bank/giro, niet van je winst.

 

In die context is jouw opmerking "Het geld voor de prive opname is al eerder administratief geboekt als inkomsten/omzet en zal onder die noemer belast worden." voor mij niet logisch. Het geld voor die prive-opname staat gewoon op de bank, kan overal vandaan komen en is dus niet per definitie belast.

 

M'n opmerking 'ben ik ook niet' is inderdaad, m.n. door het woord 'ook' enigszins misplaatst omdat ik je achtergrond verder niet ken. Daarvoor excuses.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Volgens mij gaat het gewoon om de winst op papier en daar betaal je die belasting over.

 

Stel dat je 1000 euro winst hebt zonder dat je kosten daar tegenover hebt staan en je valt in het 42% tarief dan betaal je over die 1000 euro gewoon 420 euro belasting. Dat jij van die 1000 euro 800 euro hebt geleent maakt in principe niet uit.

Je moet dan toch echt gewoon 420 euro betalen.

 

Volgens mij gaat dat zo.

 

http://websitejudge.com/nl/home

Meld nu gratis uw website aan in onze index en laat uw site beoordelen door websitebezoekers!

 

www.optimised.nl

Link naar reactie
  • 0

Ik lees de vraag als "worden prive-opnames afgetrokken van de winst uit onderneming". Een prive-opname doe je van je bank/giro, niet van je winst.

 

In die context is jouw opmerking "Het geld voor de prive opname is al eerder administratief geboekt als inkomsten/omzet en zal onder die noemer belast worden." voor mij niet logisch. Het geld voor die prive-opname staat gewoon op de bank, kan overal vandaan komen en is dus niet per definitie belast.

 

M'n opmerking 'ben ik ook niet' is inderdaad, m.n. door het woord 'ook' enigszins misplaatst omdat ik je achtergrond verder niet ken. Daarvoor excuses.

 

 

 

Ik vind dat Willmj beter de vraag uiteenzet dan Trabjo.

 

Faruk stelt de vraag of de prive opnames van de winst uit de onderneming worden afgetrokken en moet je hierover inkomstenbelasting betalen?

 

Hier kun je vanaf leiden dat je met een persoon te maken heb die niet veel van boekhouden afweet.

Ik vind dat het antwoord op dit forum correct moeten worden beantwoord en elkaar de vlooien niet liggen op te vangen.

Dit forum is er toch voor om de medemens in business te helpen!!!

 

Dus het antwoord is:

Op privé-opnames wordt geen inkomstenbelasting op geheven.

Op de fiscale winst, dat is Brutowinst ( Verkopen minus Inkopen) minus de bedrijfskosten waaronder afschrijvingen, kantoorkosten energie voor het bedrijf enz. plus als je spaart ook de rente van sparen en als je aandelen hebt ook de meerwaarde van de aandelen = fiscale winst wordt de inkomstenbelasting op geheven.

 

Link naar reactie
  • 0

https://www.higherlevel.nl/forum/index.php?board=15;action=display;threadid=12237

 

Ik heb een vraag over loon toekennen in een eenmanszaak in bovenstaand draadje gesteld, maar zie achteraf dat ie beter in dit forum past.

 

vandaar eventjes de crosspost. Misschien kan een moderator er wat aan doen.

Nogmaals mijn verhaal:

 

Eevn een oud draadje omhooggetrokken.

 

Ik ben in september 2007 een eenmanszaak begonnen, naast een parttime baan in loondienst. Het gaat hartstikke goed, en door een tweede zwangerschap (waarvan ik hoop dat dat kind vannacht eindelijk eens komen gaat, maar dat terzijde), wil ik mijn loondienst van 3 dagen per week naar 2 dagen brengen omdat de opvang van de kinderen in het geding komt. Ik heb een supermakkelijk kind, en de reden dat ik juist deze eenmanszaak ben begonnen, is omdat ik een thuiswerkmama wil zijn.

Toekomstdoel is dan ook dat ik uiteindelijk mijn 3 dagen loondienst inkomsten helemaal kan vervangen met mijn eigen webwinkel inkomsten.

 

Goed, tot zover de inleiding.

 

Nu wil ik dus van 3 naar 2 dagen in loondienst. na wat rekenwerk moet ik nu 300 euro netto per maand uit mijn webwinkel onttrekken als salaris.

 

Hoe doe ik dat? Is het gewoon een boeking die je doet? Ik moet 41,45% inkomstenbelasting betalen over deze inkomsten (want ik moet het opgeven als "inkomsten uit overige werkzaamheden"), en dus moet ik al bruto zo'n 500 euro onttrekken per maand aan de webwinkel.

Ik zie alleen even door de bomen het bos niet meer.

 

Kijk, we hebben flink wat spaargeld geinvesteerd in de voorraad en dergelijke. Dus "winst" maken we dit jaar niet, we moeten eerst die investering terugverdienen. Maar toch wil ik wel elke maand die 500 euro bruto onttrekken als periodieke uitkering voor het levensonderhoud. Mag dat wel, als je niet eens officieel winst maakt? En hoe noem je die boeking dan in je balans?

 

Ik ben niet economisch onderlegt, dus als iemand het me uit kan leggen zonder al te veel heel moeilijk taal (of het gewoon goed kan uitleggen wat die termen dan betekenen..)

 

Hopelijk kan iemand me hiermee helpen, want ik snap het niet helemaal.

Kijk, ik snap ook wel dat je als je winst maakt, dat je dat dan kan gebruiken als salaris. Maar ik vraag dus hoe het zit, als je nog geen winst maakt, je toch een vorm van "salaris" kunt ontrekken uit je omzet.

Even voor de cijfers, stel dat ik een omzet per maand heb van 1500 euro bruto, en dat de kosten 600 euro bruto zijn. En stel dat ik een salaris van 500 euro bruto wil.

 

Is het dan gewoon een balans van:

 

1500 (omzet)

- 600 (kosten)

- 500 (salaris)

- 180 (omzetbelasting)

------------

220 euro (om investeringen af te lossen, of weet ik wat)

 

Klopt dat zo een beetje? En kan ik dus die 500 euro salaris gewoon zomaar onttrekken aan het hele gebeuren? Vind de belastingdienst dat okay?

Best moeilijk, een eigen bedrijfje... je moet ineens een duizendpoot wezen!

Link naar reactie
  • 0

Boekhoudkundig kan het misschien ingewikkeld lijken maar als we de boekhouding nu eens vergeten en gewoon simpel en logisch denken.... Als jij 500 euro per maand aan de zaak wil onttrekken moet die 500 euro er wel zijn. Dit kan wanneer je winst maakt (ondernemers leven nu eenmaal van de winst) maar een oud gezegde is dat je ook kunt leven van de rente van je schulden. M.a.w. als je geen winst maakt en toch een boterham wil eten zul je die prive onttrekkingen dus op een andere manier moeten financieren. Bijvoorbeeld een lening van de bank (of familie / vrienden). Uiteraard moet je deze op enig moment terugbetalen maar je kunt het in dit geval (net gestart) zien als een soort overbruggingskrediet tot je winst gaat maken. Lastige is dat banken vaak onderpand vragen, een goed investeringsplan, winstprognoses etc. Maar om kort te gaan: je leeft van je winst (in plaats van deze toe te voegen aan je eigen vermogen eet je dan de winst (gedeeltelijk) op of je leeft van krediet in de hoop/verwachting in de toekomst winst te maken en tijdelijk je boterham op andere wijze te financieren.

Overigens, even aanhakend op jouw eigen voorbeeld, boek je de omzet altijd netto, de BTW blijft hierbuiten (deze in je en draag je weer af) en komt dus niet in de verlies/winst cijfers voor. Als eenmanszaak heb je geen salaris. Van jouw 1500 euro omzet minus 600 euro kosten houd je 900 euro aan winst over (als die 600 euro werkelijk alle kosten zijn). Over die 900 moet uiteraard nog inkomstenbelasting betaald worden.

Als je niet investeert is je winst voor belasting dus 900 euro.

Ik hoop dat ik het een beetje duidelijk heb kunnen maken voor je.

Succes met ondernemen (en baren :)

Stien

maak eens een buiteling:

www.saltoadvies.nl

Link naar reactie
  • 0
na wat rekenwerk moet ik nu 300 euro netto per maand uit mijn webwinkel onttrekken als salaris.

 

Hoe doe ik dat? Is het gewoon een boeking die je doet? Ik moet 41,45% inkomstenbelasting betalen over deze inkomsten (want ik moet het opgeven als "inkomsten uit overige werkzaamheden"), en dus moet ik al bruto zo'n 500 euro onttrekken per maand aan de webwinkel.

 

Privéopnames en belasting staan los van elkaar. Je betaalt belasting over de winst, niet over de privéopnames. Geen winst, betekent geen belasting. Privéopnames kun je ondertussen doen zoveel je wilt, voor zover het geld er is natuurlijk.

 

En hoe noem je die boeking dan in je balans?

 

Een onttrekking aan het eigen vermogen.

 

De vraag is natuurlijk wel of het geld er is, als je geen winst maakt.

Link naar reactie
  • 0

Als ik dit zo allemaal lees denk ik wel dat ik mijn boekhoud-skills nog iets moet bijspijkeren. ::)

 

Of uitbesteden natuurlijk :P

 

Ik hou dit draadje in de gaten. Nu al een boel geleerd. Dank voor dat :)

Online klankbord nodig voor uw bedrijf?. Dat kan via OK-onderzoek. Probeer deze dienst gratis uit.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 185 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.