• 0

Foto's zonder mijn toestemming in catalogus

Ik had met een aantal foto's die ik een tijd terug in Portugal had genomen een website inelkaar gezet om het gebied in dat land te promoten. Ik had uitdrukkelijk erbij vermeld dat men de foto's op hun eigen website mogen gebruiken, mits het een non-profit website is en ten behoeve van de promotie van Portugal. Tevens had ik erbij gezet dat de foto's copyrighted mijnzaak was.

 

Gisteren tijdens het doorbladeren van catalogi op een reisbureau zag ik opeens een van mijn foto's in een catalogus van Europa's grootste reisorganisatie. Even doorbladeren en ja, 7 foto's van mij gevonden. Deze foto's zaten in de catalogus voor de Nederlandse markt. Die avond op internet hun website bezocht en een aantal van hun catalogi in .pdf formaat bekeken. Mijn foto's waren ook geplaatst in veel andere landen.

 

Mijn vraag is nu: Wat zijn mijn rechten? Wat kan ik hiertegen doen?

Ze hebben niet eens mijn naam of mijn bedrijfsnaam erbij vermeld.

Wat trouwens toch niet mag omdat ze een commerciele bedrijf zijn.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Lijkt me simpel. Maak een inventarisatie van het totaal aantal keer dat een foto van jou gebruikt is. Dus 7 keer in Nederland en 5 keer in Duitsland is 12 keer.

 

Vermenigvuldig het gevonden aantal met het bedrag dat je per foto als vergoeding wilt hebben.

 

Stuur een factuur met een begeleidende brief waarin je wijst op het feit dat ze de foto's niet hadden mogen gebruiken, en dat je, nu ze dat wel hebben gedaan, een vergoeding eist, en dat als ze die niet betalen je juridische stappen zult ondernemen.

 

Suk6!

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor de info.

 

Ik heb met de federatie gebeld en ze adviseerden mij om een brief te schrijven met een factuur erbij.

 

Wat kan ik het beste in de brief zetten. De federatie zei tevens dat ik de hoogte van de vergoeding voor de foto's zelf moest bedenken. Wat is een normale vergoeding?

 

Info:

- Tenminste 3 catalogi waar mijn foto's in staan (in 3 landen);

- Rond de 100.000 exemplaren per catalogi , mischien meer (uit ervaring weet ik dit);

- Ongeveer 5 a 7 foto's per catalogus

Link naar reactie
  • 0

Volgens de richtprijzen van de Fotografen Federatie kan ik 403 euro per foto vragen.

 

Hoe kom je op 403? Dat is voor een foto van 30x40 met een oplage tot 5.000. Ik dacht dat elke catalogus een oplage van rond de 100.000 had? Dan zou het namelijk 974 per foto worden, zijnde 22.402 in totaal, en 67.206 als 300% totaal bij hetzelfde formaat...

 

Over kassa gesproken! :o

Link naar reactie
  • 0
Gast Verwijderd account

[off topic]

 

Ben wel erg benieuwd naar die website dan. Voor 30.000 moet je toch wel een mooie site hebben.

 

[/off topic]

 

Hoe ga je dat doen als je datgeld niet krijgt? Gelijk hebben is namelijk niet altijd gelijk krgijeb

Link naar reactie
  • 0

[off topic]

 

Ben wel erg benieuwd naar die website dan. Voor 30.000 moet je toch wel een mooie site hebben.

 

[/off topic]

 

Hoe ga je dat doen als je datgeld niet krijgt? Gelijk hebben is namelijk niet altijd gelijk krgijeb

 

Ik zou de brief + factuur sturen. Je kan er bijvoorbaat al vanuit gaan dat ze het niet gaan betalen, dus zou ik ook direct naar een advokaat op zoek gaan die op no-cure-no-pay basis wil werken en deze ook direct inschakelen zodra de betalingstermijn is overschreden of reactie uitblijft. Het zal sowieso richting juridische afdeling gaan als je met dat soort bedragen aan komt zetten.

 

(Een lager bedrag vragen is denk ik geen optie....dan zien ze dat je geen groot spel durft te spelen en gooien ze de rekening direct in de prullenbak. Als je dan alsnog met advokaat komt kun je alleen voor dat bedrag gaan..)

 

Ben benieuwd hoe dit afloopt! Hou ons op de hoogte.

 

Stepan

3 AM Productions - New media design & services

http://www.3amp.com/

Link naar reactie
  • 0
Gast Verwijderd account

Ik ozu de brief zowiezo zelf sturen. Alles dat je zelf kan doen scheelt weer in de kosten die je advocaat gaat rekenen.

 

En in afwachting op een reactie kun je op zoek gaan naar een advocaat.

 

Ik zou hem wel aangetekend versturen. Dan heb je bewijs dat ze het hebben ontvangen.

 

Alhoewel de rechter niet accepteerd dat post niet ontvangen wordt. slechts 1% van de stukken raakt kwijt. Maarja het scheelt weer tijd.

Link naar reactie
  • 0

Ik heb vandaag een aangetekende brief met factuur opgestuurd en hen 8 dagen betalingstijd gegeven (+ rente per dag na het verstrijken van de uiterste betalingsdatum). Ik geef ze daarna nog max. een maand te tijd. Daarna schakel ik een advokaat in.

 

Ik hou jullie uiteraard op de hoogte over de ontwikkelingen.

Link naar reactie
  • 0
Gast Verwijderd account

niet om je af te zeiken hoor, maar misschien een tip voor de toekomst.

 

De kans bestaat dat de mensen van de reisorganisatie dit ook lezen. Dan weten ze nu dat ze nog kunnen wachten met betalen. ;)

Link naar reactie
  • 0

niet om je af te zeiken hoor, maar misschien een tip voor de toekomst.

 

De kans bestaat dat de mensen van de reisorganisatie dit ook lezen. Dan weten ze nu dat ze nog kunnen wachten met betalen. ;)

 

niet om af te zeiken, maar die kans is net zo groot als dat ik vandaag een aanrijding maak ;) daarbij berekent hij rente als ze niet op tijd betalen... je kan er sowieso van uitgaan dat ze er onderuit gaan proberen te komen... zeker indien hij het vanuit zijn eigen naam heeft geschreven en niet alszijnde bedrijf.

3 AM Productions - New media design & services

http://www.3amp.com/

Link naar reactie
  • 0

Ontwikkelingen:

 

Inmiddels ben ik een maand verder. Eind september heb ik een aangetekende brief gestuurd over de onrechtmatige gebruik van mijn foto's. Ik heb een week erna een aangetekende brief terug ontvangen van de reisorganisatie waarin men wat extra informatie vroeg. In de brief stond dat ze "het niet wisten dat er auteursrechten golden op de foto's, en dat ze geen controle hadden op hun medewerkers die de foto's op het internet vonden". Nota bene van een groot reisorganisatie.

 

Ik heb begin oktober een brief gestuurd met antwoord op hun vragen. En daarna niets meer van hen vernomen. 3 weken later heb ik nogmaals een brief gestuurd waarin ik schreef dat ik een advocaat in de arm zal nemen als ik niet meer van hen vernam. Een week later weer geen bericht van hun.

 

Dus ik ben nu van plan om naar de advocaat te gaan maar heb hier geen enkel verstand van. Wat moet ik doen? Gewoon een advocatenbureau kiezen uit de Gouden Gids? En dan?

Link naar reactie
  • 0

een klein belrondje in je plaats naar wat advocatenkantoren. vraag hun naar:

a. hun relevante ervaring met dit onderwerp;

b. hun tarieven.

 

wellicht kan je bij de nederlandse vereniging van journalisten [nvj] even bellen of mailen of zij iemand kunnen aanbevelen.

 

succes!

Pitch Coach | Pitch Trainer | Public Speaker | Sparring Partner | Mentor | Pitcholoog (c)

"Your product, idea or business deserves a great pitch. I love to help you!"

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 199 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.