• 0

Onderhuurder vraagt meer huur dan eigenaar pand?

(aangepast)

Goedemiddag, 

 

Sinds anderhalf jaar huur ik een winkelpand onder (onderhuur dus). Bij het afsluiten van het contract hebben de onderverhuurders doen voorkomen dat zij de huur 1 op 1 zouden doorzetten, dat ik dus het zelfde bedrag betaal als dat zij aan de eigenaar  moeten betalen. Nu kom ik er bij toeval achter dat zij er honderden euro's per maand bovenop hebben gedaan. Kan ik hier nog iets mee of moet ik gewoon mijn contract uitzitten? Wie kan mij goede raad geven. 

aangepast door Mikky Vrolijk
Titel aangepast
Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste Onwais, allereerst welkom op Higherlevel!

 

46 minuten geleden, Onwais zei:

hebben de onderverhuurders doen voorkomen

 

Wat bedoel je precies met "doen voorkomen"? Staat die afspraak ergens op papier of in de mail?

 

46 minuten geleden, Onwais zei:

Wie kan mij goede raad geven

 

Een jurist of advocaat huurrecht (bedrijfsruimte).  Die kan op basis van de feitelijke situatie en de overeenkomsten en wat er verder schriftelijk is vastgelegd  beoordelen wat jouw rechten en mogelijkheden zijn. 

 

Op zich onderhuur die duurder is dan de hoofdhuur niet verboden / gewoon toegestaan. Als je er verder niets mee wilt of kunt kun je je contract dus uitzitten (wel tijdig én op de juiste wijze opzeggen dan), maar als je nog een paar jaar moet en het verschil flink is, is een gesprek met een advocaat wellicht verstandig. 

 

Nota bene: een advocaat inschakelen betekent niet dat je gaat procederen of de boel op scherp gaat zetten. Integendeel: wat een goede advocaat (of jurist) doet is jouw formele positie bepalen, en daarmee kom je dan goed beslagen ten ijs bij een open gesprek met de onderverhuurder over de huurprijs en de daarover gemaakte afspraken en gewekte verwachtingen. Het is dus juist bedoeld om jou te helpen hierover - indien dat kan - een gesprek met de onderverhuurder aan te gaan. 

(En mocht de advocaat onverhoopt constateren dat het kansloos is, dan hoef je ook geen slapende honden wakker te maken en je verstandhouding met de onderverhuurder onnodig te vertroebelen) 

 

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Beste Norbert, bedankt voor je uitgebreide antwoord. Ik heb indertijd (bij aanvang contract) een schrijven van hun gezien dat zij dezelfde huur zouden hebben en dat bedrag ook zouden doorberekenen aan mij. Ik heb dat dus niet zelf op papier. Zij waren al blij dat zij het winkelpand 2 jaar konden onderverhuren aan mij, zij hadden namelijk nog een contract lopen voor 3 jaar. 
Mijn contractperiode zit er bijna op (eind van het jaar) en ik wilde onderhandelen over nog een vervolgjaar en daarbij heb ik gevraagd om een lagere huursom, gezien de Coronacrisis e.d. Nu verspraken zij zich en gaven aan zelf ruim 700 euro minder te betalen. Ik vind dat wel een heel groot verschil, ik snap best dat zij er iets op doen, maar dit vind ik buiten proporties.  

Link naar reactie
  • 0
20 minuten geleden, Onwais zei:

Mijn contractperiode zit er bijna op (eind van het jaar) en ik wilde onderhandelen over nog een vervolgjaar en daarbij heb ik gevraagd om een lagere huursom, gezien de Coronacrisis e.d.

Ik neem aan dat er geen lange opzegtermijn bestaat? (Let op, als dat 3 maanden is dan heb je niet veel tijd meer.)

 

Dan lijkt me dit een prima moment om opnieuw te onderhandelen. Daarbij lijkt me zelfs dat je misschien onder de werkelijke huurprijs die zij betalen kunt gaan zitten. Anders zou het voor jou zelfs voordeliger zijn om met de oorspronkelijke eigenaar in onderhandeling te gaan.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    13 leden, 242 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.