Ik heb een discussie gehad met bol betreft een garantie/retour verzoek van een klant. en ik kan niet met 100% zekerheid vaststellen wat nu mijn rechten/plichten zijn hierin.
situatie is als volgt:
iemand koopt bij mij een hygiëne product via bol en krijgt die thuis geleverd.
Wij versturen dit soort producten verzegeld. dit product zit in plastic doos met daaromheen plastic seal en daarop nog extra een speciale SEAL zegel van ons.
Klant pakt uit en meld week later retour omdat product beschadigd zou zijn wat gebruik niet veilig zou maken.
Dat kan, helaas zijn er wel eens fabrieksfoutjes waardoor een product stuk is.
Product komt retour en ik kan met 95% zekerheid zeggen dat het product door de klant doelbewust beschadigd is (stukjes materiaal afgesneden).
Maar goed niet 100% zeker dus ik stuur een nieuw exemplaar op.
Weer paar dagen later meld de klant dat ze willen retourneren want vinden het product veel te groot (dat verstrekt het beeld dat doelbewust beschadigd is om zo onder retourregels uit te komen).
Ik geef aan dat dit niet kan, de verzegeling van het originele product is immers verbroken en daarmee is recht op retourneren immers vervallen aangezien hygiëne product is. Wel is er nog recht op garantie daarna en dat hebben we de klant ook netjes gegeven en daarmee is voor ons afgehandeld.
Nu kwam bol daarbij naar mij na klacht van klant en bol stelt dat omdat nieuwe onder garantie verzonden product nog verzegeld is de klant nog steeds recht van retourneren heeft en de aankoop volgens wet koop op afstand ongedaan kan maken. Dat ondanks dat oorspronkelijke product de verzegeling verbroken is.
Nu stel ik me altijd op standpunt dat als verzegeling van eerst ontvangen product verbroken is er daarna geen recht op retourneren meer is maar enkel op garantie en dus reparatie of vervangend product en dat vervangende product daarna dus NIET alsnog retour kan.
We geven ook nooit geld terug bij garantie maar altijd reparatie of vervangend product (hooguit als betreffende product niet meer leverbaar is). en bij hoge uitzondering kan een klant een ander vervangend product uitzoeken.
Dit doe ik omdat in het verleden veelal gebeurde dat (zoals ik hier ook vermoed) mensen die een product waarvan verzegeling verbroken was doelbewust gingen saboteren om zo alsnog te retourneren en geld terug te krijgen.
Nu neemt in dit geval bol ondanks dat ze zeggen dat de klant recht heeft om te retourneren de oplossing voor hun rekening maar ben toch benieuwd naar hoe dit zit.
Mag een klant dus een product waarvan verzegeling verbroken is en waarvoor hij een nieuwe weer verzegeld exemplaar ontvangen heeft dus alsnog retourneren of mag ik dat weigeren?
Nu is op zich de oplossing mogelijk ook om bij garantie zending de zegels zelf al te verwijderen (voor inspectie van product of dat exemplaar goed is) maar ben toch benieuwd hoe wettelijk zit. kon zelf zo niet voor deze specifieke situatie het antwoord vinden.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
Daniel_Nijmegen
Daniel_Nijmegen
Goedendag,
Ik heb een discussie gehad met bol betreft een garantie/retour verzoek van een klant. en ik kan niet met 100% zekerheid vaststellen wat nu mijn rechten/plichten zijn hierin.
situatie is als volgt:
iemand koopt bij mij een hygiëne product via bol en krijgt die thuis geleverd.
Wij versturen dit soort producten verzegeld. dit product zit in plastic doos met daaromheen plastic seal en daarop nog extra een speciale SEAL zegel van ons.
Klant pakt uit en meld week later retour omdat product beschadigd zou zijn wat gebruik niet veilig zou maken.
Dat kan, helaas zijn er wel eens fabrieksfoutjes waardoor een product stuk is.
Product komt retour en ik kan met 95% zekerheid zeggen dat het product door de klant doelbewust beschadigd is (stukjes materiaal afgesneden).
Maar goed niet 100% zeker dus ik stuur een nieuw exemplaar op.
Weer paar dagen later meld de klant dat ze willen retourneren want vinden het product veel te groot (dat verstrekt het beeld dat doelbewust beschadigd is om zo onder retourregels uit te komen).
Ik geef aan dat dit niet kan, de verzegeling van het originele product is immers verbroken en daarmee is recht op retourneren immers vervallen aangezien hygiëne product is. Wel is er nog recht op garantie daarna en dat hebben we de klant ook netjes gegeven en daarmee is voor ons afgehandeld.
Nu kwam bol daarbij naar mij na klacht van klant en bol stelt dat omdat nieuwe onder garantie verzonden product nog verzegeld is de klant nog steeds recht van retourneren heeft en de aankoop volgens wet koop op afstand ongedaan kan maken. Dat ondanks dat oorspronkelijke product de verzegeling verbroken is.
Nu stel ik me altijd op standpunt dat als verzegeling van eerst ontvangen product verbroken is er daarna geen recht op retourneren meer is maar enkel op garantie en dus reparatie of vervangend product en dat vervangende product daarna dus NIET alsnog retour kan.
We geven ook nooit geld terug bij garantie maar altijd reparatie of vervangend product (hooguit als betreffende product niet meer leverbaar is). en bij hoge uitzondering kan een klant een ander vervangend product uitzoeken.
Dit doe ik omdat in het verleden veelal gebeurde dat (zoals ik hier ook vermoed) mensen die een product waarvan verzegeling verbroken was doelbewust gingen saboteren om zo alsnog te retourneren en geld terug te krijgen.
Nu neemt in dit geval bol ondanks dat ze zeggen dat de klant recht heeft om te retourneren de oplossing voor hun rekening maar ben toch benieuwd naar hoe dit zit.
Mag een klant dus een product waarvan verzegeling verbroken is en waarvoor hij een nieuwe weer verzegeld exemplaar ontvangen heeft dus alsnog retourneren of mag ik dat weigeren?
Nu is op zich de oplossing mogelijk ook om bij garantie zending de zegels zelf al te verwijderen (voor inspectie van product of dat exemplaar goed is) maar ben toch benieuwd hoe wettelijk zit. kon zelf zo niet voor deze specifieke situatie het antwoord vinden.
Daniel
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/67798-recht-van-garantie-en-retouren-hygi%C3%ABne-producten/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
5 antwoorden op deze vraag
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuw accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen