• 0

DGA Salaris verlagen /startende uitzendbureau

(aangepast)

Beste Lezers,

 

Begin 2021 ben ik van plan om een uitzendbureau te beginnen in de rechtsvorm van een B.V.. Nu weet ik dat er daar een DGA salaris aan vast zit van € 46.000,- Wanneer ik hier niet aan kan voldoen door te weinig liquide middelen, dan kan dit worden verlaagd naar maximaal 0 euro (bij aanvraag), als ik mij aan de regels hou. Klopt dit? Nu ik een uitzendbureau ga starten en wellicht naar een paar maand heb ik 1 a 2 externe medewerkers , heb ik dus loonkosten. Betekend het nadat ik 1 uitzendkracht ter beschikking heb gesteld, dat ik mij zelf minimaal het zelfde loon of hoger moet geven als de uitzendkracht? Of is er een mogelijkheid om dit op te schorten. Of als ik het op een andere B.V zet (werkmaatschappij) hoef dit niet? Of simpel weg omdat ik in het begin nog niet die liquide middelen heb om mij zelf loon te geven hoeft dat sws niet? Ik hoor graag van u! 

aangepast door Starter-ondernem
Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 1

Vraag schriftelijk om toestemming van de belastingdienst tot het verlagen van je DGA salaris. Daarvoor zijn legio voorbeeldbrieven te vinden op internet. Het verlaagde minimale DGA salaris wordt dan waarschijnlijk vastgesteld op het minimumloon (dit lijkt in de mode de laatste tijd). Deze toestemming komt dan waarschijnlijk samen met wat voorwaarden die de belastingdienst dan aanvullend zal stellen (o.a. geen dividend uitkeren bijv. voor een bepaalde tijd). Geen salaris uitkeren (dus verlagen naar EUR 0) is natuurlijk niet zakelijk indien er wel arbeid verricht wordt want wie gaat er nou voor EUR 0 werken?!

 

3 minuten geleden, Starter-ondernem zei:

Of als ik het op een andere B.V zet (werkmaatschappij) hoef dit niet?

Dit soort ficties opzetten helpt (natuurlijk) niet.

 

Naar mijn idee kan je beter aan je ondernemingsplan werken om meer geld te verdienen.

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Beste Starter-ondernem, allereerst welkom op Higherlevel!

 

20 minuten geleden, Starter-ondernem zei:

dan kan dit worden verlaagd naar maximaal 0 euro (bij aanvraag), als ik mij aan de regels hou. Klopt dit?

 

Nee, dat kan niet meer.  Je kunt als DGA met een goede onderbouwing wel verlaging van het gebruikelijk loon aanvragen, maar dat bedraagt minimaal het wettelijke minimum loon (=€ 1.680,- per maand bruto per 01-07-2020) 

Edit: Remco was net iets sneller :slightly-smiling-face:

 

20 minuten geleden, Starter-ondernem zei:

Betekend het nadat ik 1 uitzendkracht ter beschikking heb gesteld, dat ik mij zelf minimaal het zelfde loon of hoger moet geven als de uitzendkracht? Of is er een mogelijkheid om dit op te schorten.

 

Je hebt de mogelijkheid om de belastingdienst schriftelijk te vragen om - ook met personeel- het DGA salaris tijdelijk (tot max 3 jaar) te verlagen tot het wettelijke minimum loon. Nee heb je, ja kun je krijgen 

 

20 minuten geleden, Starter-ondernem zei:

? Of simpel weg omdat ik in het begin nog niet die liquide middelen heb om mij zelf loon te geven hoeft dat sws niet?

 

Geen liquide middelen is géén argument. De belastingdienst kijkt naar winst uit onderneming. Dat jouw cashflow krap is moet je op andere manieren oplossen (krediet, factoring, kosten verlagen etc) .

 

Maar voor de goede orde: je hoeft dat wettelijk minimum loon niet per sé aan jezelf uit te keren, zolang je de loonheffing erover maar afdraagt. Het netto salarisdeel kun je ook wegboeken in rekening courant DGA: je bouwt dan een vordering op aan de BV die je later weer netto kunt onttrekken

In dat geval is de cash out beperkt tot een klein stukje loonheffing en je bijdrage zorgverzekeringswet, per saldo een paar honderd euro per maand maximaal. 

 

aangepast door Norbert Bakker
Edit nav post Remco

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 227 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.