• 0

Hobby naar onderneming voorraad + KVK

Sinds enkele weken ben ik hobbymatig begonnen met op maat bedrijfswagen/werkplaatsinrichtingen te maken en via marktplaats te verkopen, wat tot mijn verbazing nu al veel beter loopt dan ik voor de komende maanden in totaal had verwacht. Erg positief dus, maar het zorgt ook voor wat kopzorgen.

 

De voorbije maanden heb ik veel gereedschappen en halffabricaten gekocht welke ik hiervoor nodig heb. Mijn verwachting is daarom dat ik over 2020 gezien weinig tot geen winst zal maken als ik alle kosten af trek. Mocht ik de gereedschappen in de onderneming op gaan nemen, dan is de kans wel groot dat ik over dit jaar ook al winst ga maken, doch beperkt tot een winst van vermoedelijk <€5.000. Grijs gebied tussen hobby en onderneming, al zou het slechts €2.000 winst zijn maar het duidelijk is dat je er als ondernemer mee verder gaat, ben je dit verplicht om op te nemen als overige inkomsten bij de belastingaangifte?

 

Praktisch gezien lijkt het mij het meest handige om per januari mijzelf in te schrijven bij de KVK en officieel te gaan ondernemen (scheelt kosten en administratieve lasten etc.). Ik ben ermee bekend dat ik aangeschafte gereedschappen bijvoorbeeld alsnog in de onderneming mag opvoeren en kosten + BTW af mag gaan trekken mits duidelijk is dat dit hiervoor bestemd was ten tijde van aankoop, grijs gebied, maar voor meerdere zaken zeer duidelijk te verantwoorden.

 

Wat voor mij minder duidelijk is, is hoe het nu/straks zit met voorraad / halffabricaten.

 

Het maken van op maat gemaakte kasten brengt ook snij/zaagverliezen et cetera met zich mee en het 100% nauwkeurig bijhouden hiervan per verkocht item is naar mijn mening praktisch gezien niet haalbaar. Een redelijk nauwkeurige schatting van het verbruik maak ik hoe dan ook om de verkoopprijs te bepalen.

 

Naar verwachting zal ik met de jaarwisseling een paar duizend euro aan halffabricaten voorradig hebben. 

Halffabricaten koop ik in grotere getalen in en zijn dus bestemd voor meerdere verkopen.

 

Enkele vragen:

  • Moeten halffabricaten als kosten worden geboekt op de factuurdatum, of moet je deze kosten nemen op het moment dat je het daadwerkelijk verwerkt/verbruikt?
  • In geval van kosten op moment van verbruik, gezien het een schatting betreft, komt het er dan op neer dat je aan het eind van het jaar een post voorraadverschillen n.a.v. materiaalschattingen maakt en dit ook als kosten/opbrengsten boekt? Voorraadverschillen zijn nagenoeg onvermijdbaar, maar zullen tot een minimum beperkt worden.
  • Zijn er goede redenen om mij alsnog z.s.m. in te schrijven bij de KVK, wetende dat ik verlies of een minimale winst ga realiseren, en het inschrijven wel extra kosten met zich mee brengt? Naast dit ondernemerschap heb ik fulltime inkomsten uit loondienst, eventuele verliezen kunnen als ik het goed heb dus wel voordelig zijn bij de belastingaangifte over dit jaar?
  • Voor de onderneming aangeschafte gereedschappen (en mogelijk de actuele voorraad, zie punt 1) zou ik in de onderneming mogen boeken wanneer ik start. Is er een mogelijkheid om ook de materiaalkosten van de verkopen + verkoopprijs verkopen van de afgelopen weken in de onderneming (zonder btw dus)  op te nemen?

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Het volgende is geen antwoord op je vragen, maar in jouw situatie wellicht toch nuttig te weten:

 

* Eerdere discussie over zogeheten grijpmateriaal en hoe dat voor de belastingen te verantwoorden.

 

* Als je je inschrijft bij de KvK, levert dat een enorm aanzuigende werking op fraudeurs op; zeg 'nee' tegen elk telefonisch aanbod. De spookverhalen herken je hier op Higher Level doordat die tot de langste discussies horen.

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie
  • 0

Dank voor de antwoorden!
Het lijkt erop dat ik de kosten van materialen pas mag boeken op moment van verwerking/verkoop. Is ook wel logisch uiteraard.

 

Inmiddels staat de afspraak bij de KVK ook al, toch inderdaad maar z.s.m. inschrijven. 

Wat betreft mijn vraag over historische verkopen, met de afnemers tot nu toe is afgesproken dat zij een factuur krijgen wanneer ik deze mag schrijven en een correctie voor de BTW (over mijn arbeid) doorvoer, gezien het allemaal zakelijke klanten zijn is het voor hen voordeliger + heb ik gelijk alles netjes in de boeken staan.

Link naar reactie
  • 0

Toch nog een vraag die in dit straatje valt, hoewel het wellicht beter onder de index administratie valt:

Zolang ik het consequent elk jaar netjes doe, is het dan toegestaan om alle inkopen aan halfmaterialen direct te boeken als kosten, en per 31-12 een voorraadtelling te doen? Waarbij de toe/afname van de voorraad gecorrigeerd wordt (bij hogere voorraad = opbrengst, lagere voorraad = extra kosten). Per saldo komt dit aan het eind van het jaar wat betreft resultaat en balans op precies hetzelfde uit.

 

Ik heb al goed inzicht in de kostprijs, dus om de kostprijs van een maatwerk artikel te bepalen is het voor mij niet nodig het verbruik per verkocht artikel bij te houden. Een eenmalige voorraadtelling per jaar is voor mij daarom veel simpeler qua boekhouding, zeker gezien het aantal verschillende materialen tot een stuk of 20 artikelen beperkt is.

Link naar reactie
  • 0
3 uur geleden, RubenMe zei:

Zolang ik het consequent elk jaar netjes doe, is het dan toegestaan om alle inkopen aan halfmaterialen direct te boeken als kosten, en per 31-12 een voorraadtelling te doen? Waarbij de toe/afname van de voorraad gecorrigeerd wordt (bij hogere voorraad = opbrengst, lagere voorraad = extra kosten). Per saldo komt dit aan het eind van het jaar wat betreft resultaat en balans op precies hetzelfde uit.

 

ja dat mag, zo werken heel veel kleinere ondernemers. de belastingdienst staat dit ook toe. de zgn vereenvoudigde voorraadadministratie. 
 

Ik ben altijd wel voorstander om iets vaker  financieel even de vinger aan de pols te houden. Ik vind aansluiting bij het ritme van elk kwartaal ivm de BTW aangifte frequentie wel handig. niet zozeer voor voorraadtelling of daartoe beperkt maar gewoon even alles. Je moet toch je boekhouding bijwerken om BTW aangifte te doen. Kijk dan meteen even hoe het jaarresultaat ervoor staat, moet IB aangepast  een keer extra met "financiële ogen" door je voorraad hok lopen.. ligt alles wat ik verwachtte er nog. Ligt er niks geld te kosten. 

 

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 217 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.