• 0

KIA verplicht toepassen?

Goedemiddag,

Is het verplicht om op alle investeringen KIA (kleinschaligheidsinvesteringsaftrek) toe te passen?
Ik weet dat wel alle investeringen in aanmerking genomen moeten worden om de staffel van KIA te bepalen, maar of je vervolgens ook verplicht bent alle investeringen voor de KIA mee te nemen is bij mij niet bekend.

Volgende is namelijk het geval.
Jaar 1
investering gedaan in machine van € 10.000,-, maar er is tevens sprake van een resultaat wat (ongeveer) Nihil is.  Er zal dus geen sprake zijn van te betalen IB (inkomstenbelasting)
Het toepassen van de KIA heeft in dit geval dus weinig zin. Het belastbaar inkomen zal negatief worden en verrekend worden met belastbaar inkomen van 3 jaar terug.  Dit resultaat was weliswaar positief, maar wel dusdanig klein dat dat jaar ook geen IB is betaald. 

In dit jaar zijn de investeringen tussen de 2,4k en 58k (==> er zou dus 28% KIA van toepassing zijn)

Jaar 2
De machine zal weer verkocht worden en worden vervangen door een beter exemplaar met meer capaciteit en betere kwaliteit.
Omdat de oude machine slechts 1 jaar oud is, is deze nog voor een behoorlijk bedrag verkocht (stel € 7.500,-). Dit zou dan ook een flinke desinvesteringsbijtelling met zich mee brengen.

 

Mede doordat de resultaten dit jaar flink verbeterd is deze vervanging noodzakelijk.  De verwachting daarbij is dat het resultaat in dit jaar ook een stuk hoger is (€ 50.000 tot € 60.000) en er dus nu  wel IB / ZVW verschuldigd zijn.

In dit geval heeft de KIA dus een nadelige werking gehad.   
Jaar 1: KIA toegepast en aftrekpost van 2.800,- (10.000 * 28%), maar geen effect op IB gezien het resultaat van € 0,-.
Jaar 2:  Desinvesteringsbijtelling van € 7.500 * 28% = 2.100,-.   --> Er zal er dus ongeveer € 1.000,- IB / ZVW over worden betaald.

 

Vragen
Vraag 1: 
Kan ik de machine in jaar 1 buiten de KIA houden?  En betekend dit dan ook dat ik bij verkoop in jaar 2 dan ook  geen desinvesteringsbijtelling hoef aan te geven?
 

Vraag 2: 
Indien vraag 1 positief beantwoord wordt.  Kan ik dan voor de andere investeringen in jaar 1, wel gewoon KIA toepassen?  (of is het alles of niks?). De verwachting is dat deze overige investeringen namelijk wel langer dan 5 jaar gebruikt zullen worden  binnen het bedrijf en een desinvestering hierop dus nooit aan de orde zal zijn.

Ik hoop dat hier experts zijn die mij van antwoord kunnen voorzien, waarvoor alvast dank.

 

Gr, Roel

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0
58 minuten geleden, roelie77 zei:

investering gedaan in machine van € 10.000,-, maar er is tevens sprake van een resultaat wat (ongeveer) Nihil is.  Er zal dus geen sprake zijn van te betalen IB (inkomstenbelasting)
Het toepassen van de KIA heeft in dit geval dus weinig zin. Het belastbaar inkomen zal negatief worden en verrekend worden met belastbaar inkomen van 3 jaar terug.  Dit resultaat was weliswaar positief, maar wel dusdanig klein dat dat jaar ook geen IB is betaald. 

Los van je vragen:

Een verlies uit box 1 wordt verrekend met positieve box 1-inkomsten uit de 3 voorafgaande jaren en met positieve box 1-inkomsten uit de 9 volgende jaren. De verliesverrekening kent een verplichte volgorde: eerst de 3 voorafgaande jaren en dan de 9 volgende jaren. Verliezen die u niet in die periodes kunt verrekenen, verdampen. Die verliezen kunnen niet worden verrekend.

Tijd zat dus.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 214 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.