• 0

R&D Reserve Eenmanszaak

Ik ben een zelfstandige softwareontwikkelaar. Op dit moment wordt ik ingehuurd op projecten of voor trainingen, maar ik zou in de toekomst graag zelf een softwareproduct willen ontwikkelen. Dat vergt de nodige investeringen. Ik zal mensen moeten inhuren en mezelf moeten uitbetalen. Kan ik hiervoor een reserve aanhouden? Het doel is om de inkomstenbelasting uit te stellen naar de periode waar ik me ga focussen om het ontwikkelen van de software.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 1
46 minuten geleden, Jurgen T zei:

 Het doel is om de inkomstenbelasting uit te stellen naar de periode waar ik me ga focussen om het ontwikkelen van de software.

 

Sterker nog, je krijgt gewoon extra belastingkorting. Het heet overigens geen R&D, maar ze gebruiken daarvoor het Nederlandse begrip "speur- en ontwikkelingswerk". Als je een goedgekeurd project hebt, krijg je simpelweg een extra ondernemersaftrek via de wet bevordering speur- en ontwikkelingswerk (WBSO).

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Beste Jurgen, 

 

Allereerst welkom op Higherlevel!

 

4 minuten geleden, Jurgen T zei:

Kan ik hiervoor een reserve aanhouden?

 

Zeker kan dat, alleen niet met belastinguitstel. Je zult eerst belasting over de winst moeten afdragen. Het netto bedrag kun je vervolgens zakelijk aanhouden (als eigen vermogen in je eenmanszaak) 

 

Zodra je kosten gaat maken, of daadwerkelijk gaat investeren, kun je die kosten of de afschrijving over de investering wél van je winst op dat moment (m.a.w. in dat fiscale jaar) opvoeren. 

 

6 minuten geleden, Jurgen T zei:

Het doel is om de inkomstenbelasting uit te stellen naar de periode waar ik me ga focussen om het ontwikkelen van de software.

Leuk bedacht, maar het antwoord is nee.