• 0

R&D Reserve Eenmanszaak

Ik ben een zelfstandige softwareontwikkelaar. Op dit moment wordt ik ingehuurd op projecten of voor trainingen, maar ik zou in de toekomst graag zelf een softwareproduct willen ontwikkelen. Dat vergt de nodige investeringen. Ik zal mensen moeten inhuren en mezelf moeten uitbetalen. Kan ik hiervoor een reserve aanhouden? Het doel is om de inkomstenbelasting uit te stellen naar de periode waar ik me ga focussen om het ontwikkelen van de software.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 1
46 minuten geleden, Jurgen T zei:

 Het doel is om de inkomstenbelasting uit te stellen naar de periode waar ik me ga focussen om het ontwikkelen van de software.

 

Sterker nog, je krijgt gewoon extra belastingkorting. Het heet overigens geen R&D, maar ze gebruiken daarvoor het Nederlandse begrip "speur- en ontwikkelingswerk". Als je een goedgekeurd project hebt, krijg je simpelweg een extra ondernemersaftrek via de wet bevordering speur- en ontwikkelingswerk (WBSO).

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Beste Jurgen, 

 

Allereerst welkom op Higherlevel!

 

4 minuten geleden, Jurgen T zei:

Kan ik hiervoor een reserve aanhouden?

 

Zeker kan dat, alleen niet met belastinguitstel. Je zult eerst belasting over de winst moeten afdragen. Het netto bedrag kun je vervolgens zakelijk aanhouden (als eigen vermogen in je eenmanszaak) 

 

Zodra je kosten gaat maken, of daadwerkelijk gaat investeren, kun je die kosten of de afschrijving over de investering wél van je winst op dat moment (m.a.w. in dat fiscale jaar) opvoeren. 

 

6 minuten geleden, Jurgen T zei:

Het doel is om de inkomstenbelasting uit te stellen naar de periode waar ik me ga focussen om het ontwikkelen van de software.

Leuk bedacht, maar het antwoord is nee.

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Heren, bedankt voor de antwoorden! Mooi om te horen dat er fiscale mogelijkheden zijn. De aftrekposten voor het speur- en ontwikkelingswerk zijn heel nuttig voor mijn situatie.

Wel is het zo dat ik dan de meeste aftrekposten krijg in de periode dat ik het minste omzet draai. Dat lijkt me minder gunstig dan een constructie waarbij ik het geld uit een jaar met een hoge omzet kan verspreiden over jaren met minder omzet. Als je bijvoorbeeld van €100.000 naar €20.000 gaat, is het niet heel interessant dat je over die €20.000 minder belasting betaalt. Dat doe je dan sowieso al nauwelijks.

Link naar reactie
  • 0
1 uur geleden, Jurgen T zei:

Wel is het zo dat ik dan de meeste aftrekposten krijg in de periode dat ik het minste omzet draai. Dat lijkt me minder gunstig dan een constructie waarbij ik het geld uit een jaar met een hoge omzet kan verspreiden over jaren met minder omzet. Als je bijvoorbeeld van €100.000 naar €20.000 gaat, is het niet heel interessant dat je over die €20.000 minder belasting betaalt. Dat doe je dan sowieso al nauwelijks.

 

Dat is helaas inderdaad zo. Je voordeel is dus zo groot als het belastingbedrag dat je zou betalen zonder aftrek. Als je dus al weinig belasting betaalt, zal het voordeel dus minder zijn. Je kunt deze ontwikkelaftrek helaas ook niet doorschuiven, zoals bijvoorbeeld beperkt mogelijk is bij de zelfstandigenaftrek. Het enige dat mogelijk is, is het verrekenen van een verlies met vorige (of toekomstige) jaren, als je door de ontwikkelaftrek negatief uit zou komen. Je kan zo'n verlies ook meteen in het jaar zelf verrekenen als je bijvoorbeeld andere box 1 inkomen zou hebben (bijvoorbeeld een baan in loondienst). Maar meer is volgens mij niet mogelijk.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 201 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.