Al een jaar of 5 repareer ik zelfstandig huishoudelijke apparaten, ontstaan uit een hobby en steeds succesvoller geworden. Inmiddels heb ik al een tijdje een website en positieve Google recensies dus mensen zijn tevreden. Nog steeds zijn mijn tarieven wat aan de lage kant, maar ik heb dan ook geen mooi pand om mensen te ontvangen (doe alles thuis).
Nu wil ik een volgende stap gaan zetten en mijn reparatie- en onderhoudsdienst aan bepaalde winkels en speciaalzaken aanbieden. Marketing is voor mij nog een aandachtspuntje, hoe kan je dat qua tarieven het beste aanpakken? Van een beginnende conculega weet ik dat hij gewoon z'n eigen standaard tarief aan de winkel doorberekend en de winkel zet daar zijn eigen winstmarge op (25% tot soms wel 100%). Dat spreekt mij niet zo aan, en los daarvan ben je dan een directe concurrent van elkaar.
Om dat te voorkomen heb ik liever dat de factuurprijs hetzelfde voor klanten in de winkel is als mijn privéklanten. De winkel geef ik dan wel een bepaald marge van de factuurprijs, in ruil daarvoor krijg ik (hopelijk) meer werk. Al zal ik het zelf moeten halen/brengen van/naar de winkel. Ik kan evt met een staffel werken, hoe meer apparaten per week hoe groter marge ze krijgen. De winkel factureert de klant, en betaalt mij los daarvan (iets) lager uit. Maar is zoiets aantrekkelijk voor de winkel (en mij)? Bijv 7,50 per apparaat dat naar de winkelier gaat?
Gemiddelde factuurprijs nu is lastig aan te geven, ik denk zo'n 90,- per machine (ik werk zonder btw). Ondertussen kan ik mijn tarieven wel iets ophogen, want het wordt professioneler (mensen komen minder bij me thuis, en heft de vervoerskosten wat op). Ik kan meestal 2 onderhoudsbeurten op een dag uitvoeren of 3 reparaties op het moment. Testen doe ik de dag erna vaak, maar ondertussen werk ik dan wel weer aan andere machines natuurlijk. 1 of 2x per week wil ik dan langs de winkel(s) voor het halen en brengen.
Alle ideeën en meningen zijn welkom, hoe zouden jullie dat doen?
Zie jij kansen voor je onderneming/bedrijf in het buitenland? Met RVO onderneem je verder.
Kijk wat onze kennis, contacten en financiële mogelijkheden voor jou kunnen betekenen.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
NathanV
NathanV
Beste allen,
Al een jaar of 5 repareer ik zelfstandig huishoudelijke apparaten, ontstaan uit een hobby en steeds succesvoller geworden. Inmiddels heb ik al een tijdje een website en positieve Google recensies dus mensen zijn tevreden. Nog steeds zijn mijn tarieven wat aan de lage kant, maar ik heb dan ook geen mooi pand om mensen te ontvangen (doe alles thuis).
Nu wil ik een volgende stap gaan zetten en mijn reparatie- en onderhoudsdienst aan bepaalde winkels en speciaalzaken aanbieden. Marketing is voor mij nog een aandachtspuntje, hoe kan je dat qua tarieven het beste aanpakken? Van een beginnende conculega weet ik dat hij gewoon z'n eigen standaard tarief aan de winkel doorberekend en de winkel zet daar zijn eigen winstmarge op (25% tot soms wel 100%). Dat spreekt mij niet zo aan, en los daarvan ben je dan een directe concurrent van elkaar.
Om dat te voorkomen heb ik liever dat de factuurprijs hetzelfde voor klanten in de winkel is als mijn privéklanten. De winkel geef ik dan wel een bepaald marge van de factuurprijs, in ruil daarvoor krijg ik (hopelijk) meer werk. Al zal ik het zelf moeten halen/brengen van/naar de winkel. Ik kan evt met een staffel werken, hoe meer apparaten per week hoe groter marge ze krijgen. De winkel factureert de klant, en betaalt mij los daarvan (iets) lager uit. Maar is zoiets aantrekkelijk voor de winkel (en mij)? Bijv 7,50 per apparaat dat naar de winkelier gaat?
Gemiddelde factuurprijs nu is lastig aan te geven, ik denk zo'n 90,- per machine (ik werk zonder btw). Ondertussen kan ik mijn tarieven wel iets ophogen, want het wordt professioneler (mensen komen minder bij me thuis, en heft de vervoerskosten wat op). Ik kan meestal 2 onderhoudsbeurten op een dag uitvoeren of 3 reparaties op het moment. Testen doe ik de dag erna vaak, maar ondertussen werk ik dan wel weer aan andere machines natuurlijk. 1 of 2x per week wil ik dan langs de winkel(s) voor het halen en brengen.
Alle ideeën en meningen zijn welkom, hoe zouden jullie dat doen?
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/71582-zelfstandige-reparatiedienst-b2b-aanbieden/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
9 antwoorden op deze vraag