• 0

Zelfstandige reparatiedienst B2B aanbieden.

Beste allen,

 

Al een jaar of 5 repareer ik zelfstandig huishoudelijke apparaten, ontstaan uit een hobby en steeds succesvoller geworden. Inmiddels heb ik al een tijdje een website en positieve Google recensies dus mensen zijn tevreden. Nog steeds zijn mijn tarieven wat aan de lage kant, maar ik heb dan ook geen mooi pand om mensen te ontvangen (doe alles thuis).

 

Nu wil ik een volgende stap gaan zetten en mijn reparatie- en onderhoudsdienst aan bepaalde winkels en speciaalzaken aanbieden. Marketing is voor mij nog een aandachtspuntje, hoe kan je dat qua tarieven het beste aanpakken? Van een beginnende conculega weet ik dat hij gewoon z'n eigen standaard tarief aan de winkel doorberekend en de winkel zet daar zijn eigen winstmarge op (25% tot soms wel 100%). Dat spreekt mij niet zo aan, en los daarvan ben je dan een directe concurrent van elkaar.

 

Om dat te voorkomen heb ik liever dat de factuurprijs hetzelfde voor klanten in de winkel is als mijn privéklanten. De winkel geef ik dan wel een bepaald marge van de factuurprijs, in ruil daarvoor krijg ik (hopelijk) meer werk. Al zal ik het zelf moeten halen/brengen van/naar de winkel. Ik kan evt met een staffel werken, hoe meer apparaten per week hoe groter marge ze krijgen. De winkel factureert de klant, en betaalt mij los daarvan (iets) lager uit. Maar is zoiets aantrekkelijk voor de winkel (en mij)? Bijv 7,50 per apparaat dat naar de winkelier gaat?

 

Gemiddelde factuurprijs  nu is lastig aan te geven, ik denk zo'n 90,- per machine (ik werk zonder btw). Ondertussen kan ik mijn tarieven wel iets ophogen, want het wordt professioneler (mensen komen minder bij me thuis, en heft de vervoerskosten wat op). Ik kan meestal 2 onderhoudsbeurten op een dag uitvoeren of 3 reparaties op het moment.  Testen doe ik de dag erna vaak, maar ondertussen werk ik dan wel weer aan andere machines natuurlijk. 1 of 2x per week wil ik dan langs de winkel(s) voor het halen en brengen.

 

Alle ideeën en meningen zijn welkom, hoe zouden jullie dat doen?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 1
Gast Wigbolt
(aangepast)

Naar mijn inschatting is het hoog tijd voor een ondernemingsplan inclusief marketingplan met een verwachte omzet of omzetdoelstelling en specialisatie of positionering. Een vrijstelling voor de omzetbelasting levert m.i. alleen maar vraagtekens op bij klanten.

 

20.000 EURO / 260 werkbare dagen * deeltijdfactor / aantal verwachte onderhoudsbeurten of reparaties. Repair café of zakelijke service?

 

Wie is B2B garantieplichtig en productaansprakelijk?

 

Mvg,

 

Wigbolt

aangepast door Wigbolt
Link naar reactie
  • 0

Ik denk dat een winkelier niet gauw actief jou diensten aanbied. Als de klant in de winkel is vanwege dat hij thuis een defect apparaat heeft, dan is hij feitelijk al op zoek naar een nieuwe. Anders was hij niet in de winkel.
Het lijkt mij met een beetje actief marketing beleid en hier en daar het populaire woord ‘duurzaam’ + een artikel en advertenties op regionale website’s dat dat meer op levert. 

Link naar reactie
  • 0

Als ik om me heen kijk dan zie ik dat winkels met thuiselektronica toch regelmatig reparatiediensten aanbieden, vooral de winkels waar service belangrijk is (dus geen dozenschuivers). En dat wordt dan vaak uitbesteed, op kleine dingen na misschien wat in de winkel kan. Zeker vanwege de nieuwprijs van deze apparaten is reparatie vaak wel rendabel, en ook idd vanwege duurzaamheid.

 

Ik zal ook meer voor mezelf moeten gaan adverteren dat is waar ja. Maar ik wil deze mogelijkheid ook graag aanpakken.

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
16 uur geleden, Wigbolt zei:

Naar mijn inschatting is het hoog tijd voor een ondernemingsplan inclusief marketingplan met een verwachte omzet of omzetdoelstelling en specialisatie of positionering. Een vrijstelling voor de omzetbelasting levert m.i. alleen maar vraagtekens op bij klanten.
 

20.000 EURO / 260 werkbare dagen * deeltijdfactor / aantal verwachte onderhoudsbeurten of reparaties. Repair café of zakelijke service?


Ja, ik ben te enthousiast geloof ik als ik de antwoorden zo lees. Ik ben er wel mee bezig trouwens, zal wat meer uitwerken. Ik wil het fulltime gaan doen i.i.g.

Ik doe mee aan de OVOB, dus alleen de 1e 20.000 zijn vrij van BTW. Helaas kan ik dat niet meer terugdraaien en zit er nog 2 jaar aan vast, ik had nog een ander bedrijf maar covid heeft alles verandert nu.. Maar weer een reden om voor winkels te werken, dan krijgen ze een factuur van de winkel.
 

 

Quote

Wie is B2B garantieplichtig en productaansprakelijk?

 

Ook een goed punt. Voor mijn privéklanten heb ik al jaren een bedrijfsaansprakelijkheidsverz. 
 

In het verleden ben ik weleens benadert door winkel van een landelijke winkelketen, om voor ze te repareren. Toen was ik er nog niet klaar voor, maar er is potentie denk ik, voor hetgeen wat ik doe. Ik ben nog steeds benieuwd naar ideeën over de winstmarge die je afstaat.

 

Bedankt voor de reacties zover.

aangepast door NathanV
Link naar reactie
  • 0

Ga ook eens met verhuurbedrijven praten. Als zij spullen kapot terug krijgen, dan hebben ze de keus tussen afschrijven en laten repareren. Als jij beter werk levert dan de reparatieafdeling van de fabriek - of goedkoper bent  of allebei - dan ligt daar een gouden kans voor jou. Dan komt bij hen opeens een categorie gebreken vrij die anders tot afschrijven en nieuw kopen hadden geleid.

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie
  • 0
Gast Wigbolt
(aangepast)
Quote

Maar weer een reden om voor winkels te werken,

Zijn er hoger (of lager) in de bedrijfskolom of met professionele (inbouw)apparatuur geen betere mogelijkheden? Zie ook de reactie van Branko.

 

Mvg,


Wigbolt

aangepast door Wigbolt
Link naar reactie
  • 0

Branko CollinIk repareer (vooralsnog) geen industriele apparaten, maar als het om consumenten spullen gaat kan dat zeker een goede tip zijn.

 

Gast Kan je wat voorbeelden geven? Ik ben benieuwd.


Momenteel gaat het me erom dat ik een vaste stroom inkomen/werk heb. Vandaar uit kan ik altijd mezelf verder ontwikkelen. Nadeel van werken voor een winkel is dat je 2 klanten hebt eigenlijk, de winkel en de klant zelf die je tevreden moet houden. Ook zal je regelmatig gebeld worden met vragen, maar dat moet niet uit de hand lopen. Het zal zeker meer stress geven, maar ik weet inmiddels veel en heb nog een paar kennissen achter de hand.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 228 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.