• 0

Kleine webwinkel moet Europese btw afdragen

In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

Bron: KvK

 

Als je met je webshop Europa wilt veroveren, krijg je met andere btw-regels te maken dan wanneer je alleen aan klanten in Nederland levert. Vanaf 1 juli 2021 gelden nieuwe btw-regels voor e-commerce. Er komt een lager drempelbedrag voor afstandsverkopen en een vernieuwde vereenvoudigde btw-aangifte via een éénloketsysteem zodat je niet in elk EU-land afzonderlijk btw moet afdragen.

 

Europese webwinkels die minstens 10.000 euro omzet per jaar draaien moeten voortaan btw afdragen in het land waar de omzet gerealiseerd wordt. Momenteel draagt een kleine webwinkel btw in Nederland af, ook als de omzet in het buitenland is gerealiseerd.

Btw-tarieven verschillen tussen landen. Het hoge btw-tarief in Nederland is 21 procent, terwijl dit in Duitsland 19 procent is en in Hongarije 27 procent. Een webwinkel hoeft niet in alle landen apart aangifte te doen. Er komt een centraal loket voor de aangifte en betaling, Nederland draagt die btw dan weer af aan andere EU-landen. Brancheorganisatie Thuiswinkel.org laat in De Telegraaf weten dat het onduidelijk is of webwinkels al klaar zijn voor deze stap, ondanks dat de invoering al een keer is uitgesteld. Daarnaast moet ook voor goedkope producten, bijvoorbeeld besteld via AliExpress, btw worden betaald. Tot voorheen waren producten met een waarde onder de 22 euro vrijgesteld van btw.

 

Meer informatie: 

Op deze infopagina van KvK staan de belangrijkste btw-regels uitgelegd voor Nederlandse bedrijven in de e-commerce, zoals webshops en platformen die leveren aan buitenlandse consumenten in de EU. Hieronder valt ook dropshipping. In de EU gelden voor de btw een aantal regels. Bijvoorbeeld drempelbedragen voor de heffing van btw als je aan consumenten verkoopt in andere lidstaten en btw-registratie in het buitenland.

 

 

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

12 antwoorden op deze vraag

  • 0
In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

Extra aandachtspunt:

 

BTW en KOR

Wanneer je van de kleineondernemersregeling (KOR) gebruikmaakt, heb je een jaarlijkse omzet van minder dan 20.000 euro. Door je deelname aan de KOR heb je btw-vrijstelling.

Wanneer je met je webshop de drempel van 10.000 euro aan omzet in andere EU-lidstaten dan Nederland overschrijdt, word je btw-plichtig in de betreffende EU-lidstaten. Op dat moment gelden de btw-regels van de EU-lidstaat van je consument. De Nederlandse KOR is dan niet langer van toepassing.

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie
  • 0
4 uur geleden, Branko Collin zei:

In Nederland mag je consumenten alleen prijzen inclusief btw laten zien. Ik vraag me af hoe dat in andere landen zit. Mag je vanaf 1 juli pas prijzen laten zien als je het paspoort van de klant hebt gecontroleerd?

 

Maar goed, je was toch ook allang verplicht om de verzendkosten -en andere niet te vermijden kosten- bij het aanbod zelf (de productpagina) te vermelden?

Dus gok dat de meeste webshops allang de mogelijkheid hebben om een land te detecteren/selecteren...

Link naar reactie
  • 0
5 uur geleden, Branko Collin zei:

In Nederland mag je consumenten alleen prijzen inclusief btw laten zien. Ik vraag me af hoe dat in andere landen zit. Mag je vanaf 1 juli pas prijzen laten zien als je het paspoort van de klant hebt gecontroleerd?

Nee. Je mag gewoon prijzen laten zien met lokale BTW, dus wat de klant echt gaat betalen. Zou ook wat vreemd zijn, eerst een paspoort vragen en dan pas de prijs doorgeven. KIk zou al consument meteen willen zien wat iets kost.  Daarnaast, het paspoort is niet doorslaggevend, het leveringsadres wel (zeker als dit afwijkt van het factuuradres). 

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Dat is dus allemaal best lastig voor gastbezoekers en als je geen landensites hebt wat niet ongebruikelijk is voor middelgrote en kleinere webshops of websites...

 

...het is complexe wetgeving en inrichting met x Europese BTW-tarieven voor handelaren...

 

...wedervraag is of dit het idee van het vrije verkeer van goederen en concurrentie binnen de EU meeneemt!?

 

Zelfs binnen de Benelux zijn er verschillende hoog/laag-tarieven.

 

Probeer het allemaal maar eens uit te werken als je bijvoorbeeld een online bloembollenhandeltje hebt met wat Duitse, Franse, Poolse, Spaanse, Italiaanse en Scandinavische klanten...

 

Mvg,

 

Wigbolt

aangepast door Wigbolt
Link naar reactie
  • 0
10 uur geleden, Gast zei:

...wedervraag is of dit het idee van het vrije verkeer van goederen en concurrentie binnen de EU meeneemt!?

 

In principe wel. Nu kan een webshop uit Luxemburg tot 100.000 Euro omzet aan Nederlandse klanten 17% BTW in rekening brengen, terwijl eenzelfde webshop in Nederland  21% aan zijn Nederlandse klanten moet rekenen.  Bij klanten in Hongarije is het verschil zelfs nog groter, een Hongaarse webshop moet 27% rekenen. 10% prijsverschil voor hetzelfde product. 

 

Overigens klopt de de titel van de post niet helemaal, dit geldt voor iedere webwinkel, niet alleen de  "kleine".  Uiteraard zullen de "grote" beter uitgerust zijn om hiermee om te gaan maar ja, dat is eigenlijk met alles zo.

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Volgens mij is het een nieuwe praktische drempel en administratieve lastenverzwaring voor 'kleine' webwinkels. Zie de huidige (oude) drempelbedragen per EU-land.

 

Quote

10% prijsverschil voor hetzelfde product. 

10% verschil in hoog BTW-tarief.

 

Mvg,

 

Wigbolt

aangepast door Wigbolt
Link naar reactie
  • 0
9 uur geleden, Gast zei:

10% verschil in hoog BTW-tarief.

Inderdaad maar dat zal van toepassing zijn op het grootste gedeelte van de producten die via e-commerce geleverd worden. 

 

En  een drempelbedrag van 10.000 voor heel de EU is inderdaad erg weinig in vergelijking met de huidige bedragen. Voor de rest is het niet nieuws, ook bij fysieke winkels is het voor de kleine middenstander bijna niet te doen om op prijs te concurreren met de grote ketens. De kleintjes zullen nu ook online moeten gaan concurreren op productaanbod en service. Wat gezien sommige webshops misschien niet eens zo heel slecht is.....

 

Link naar reactie
  • 0

Ik ben wel benieuwd hoe de meeste webshophouders dit oplossen. 

 

Omdat wij hoofdzakelijk aan B2C leveren zullen wij straks alleen nog maar prijzen inc. BTW laten zien. De prijs is dus door heel Europa gelijk. 

Afhankelijk van het land ontvangt klant wel het juiste BTW tarief op zijn factuur vermeld. De prijs exc BTW is dus per land anders.

Lijkt ons de meest eenvoudige oplossing. 

Link naar reactie
  • 0

Bij heel veel webwinkels zie je de prijs inclusief BTW voor het product op zich en pas bij het afrekenen de verzendkosten (bij sommige kun je zelfs nog kiezen voor welke koerier en service), Het lijkt me dus niet per se verplicht is dat de verzendkosten al op de "productpagina" staan? Maar dat is inderdaad niet " in één oogopslag duidelijk welke verplichte kosten er nog bij komen en hoe hoog die kosten zijn". Heb zelf ook wel eens winkelmandje geleegd omdat op de betaalpagina pas duidelijk werd hoe hoog de verzendkosten waren......

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
1 uur terug, Bert. zei:

Bij heel veel webwinkels zie je de prijs inclusief BTW voor het product op zich en pas bij het afrekenen de verzendkosten (bij sommige kun je zelfs nog kiezen voor welke koerier en service), Het lijkt me dus niet per se verplicht is dat de verzendkosten al op de "productpagina" staan?

 

Moet al bij de "uitnodiging tot aankoop" staan.

 

Zie de afdeling over oneerlijke handelspraktijken: Afdeling 3A Burgerlijk Wetboek Boek 6

 

Quote

Artikel 193d

1 Een handelspraktijk is bovendien misleidend indien er sprake is van een misleidende omissie.

2 Een misleidende omissie is iedere handelspraktijk waarbij essentiële informatie welke de gemiddelde consument nodig heeft om een geïnformeerd besluit over een transactie te nemen, wordt weggelaten, waardoor de gemiddelde consument een besluit over een overeenkomst neemt of kan nemen, dat hij anders niet had genomen.

3 Van een misleidende omissie is eveneens sprake indien essentiële informatie als bedoeld in lid 2 verborgen wordt gehouden of op onduidelijke, onbegrijpelijke, dubbelzinnige wijze dan wel laat verstrekt wordt, of het commerciële oogmerk, indien dit niet reeds duidelijk uit de context blijkt, niet laat blijken, waardoor de gemiddelde consument een besluit over een overeenkomst neemt of kan nemen, dat hij anders niet had genomen.

4 Bij de beoordeling of essentiële informatie is weggelaten of verborgen is gehouden worden de feitelijke context, de beperkingen van het communicatiemedium alsook de maatregelen die zijn genomen om de informatie langs andere wegen ter beschikking van de consument te stellen, in aanmerking genomen.

 

Artikel 193e

In het geval van een uitnodiging tot aankoop is de volgende informatie, voor zover deze niet reeds uit de context blijkt, essentieel als bedoeld in artikel 193d lid 2:

a.de voornaamste kenmerken van het product, in de mate waarin dit gezien het medium en het product passend is;

b.de identiteit en het geografisch adres van de handelaar, zijn handelsnaam en, in voorkomend geval, de identiteit en het geografisch adres van de handelaar namens wie hij optreedt;

c.de prijs, inclusief belastingen, of, als het om een product gaat waarvan de prijs redelijkerwijs niet vooraf kan worden berekend, de manier waarop de prijs wordt berekend en, in voorkomend geval, de extra vracht-, leverings- of portokosten of, indien deze kosten redelijkerwijs niet vooraf kunnen worden berekend, het feit dat deze extra kosten moeten worden betaald;

d.de wijze van betaling, levering, uitvoering en het beleid inzake klachtenbehandeling, indien deze afwijken van de vereisten van professionele toewijding; en

e.indien er een recht op herroeping of annulering is, het bestaan van dit recht.

 

Er is wel een uitzondering voor als de kosten redelijkerwijs niet vooraf kunnen worden berekend.

Maar als deze bij het afrekenen wel gewoon meteen berekend kunnen worden, dan had de webshop ook best vooraf een keuzemogelijkheid voor land kunnen geven...

aangepast door Maxn
Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 142 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.