• 0

Copyright/trademark voor Titanic

Ik ontwerp (op kleine schaal) gezelschapsspellen onder de naam "Puzzelmysterie". Ik ben bezig met een nieuw mysterie wat ik wil laten afspelen op de Titanic. Ik gebruik hiervoor o.a. de naam Titanic, het logo van White Star Line (de rederij die de Titanic liet bouwen) en een aantal gereconstrueerde materialen waarop het logo van White Star Line staat. De eerste druk zal komen op ca. 200 exemplaren. Zou ik hiervoor problemen kunnen krijgen met copyright/trademark?

Een puzzelmysterie is een spannend, uitdagend pakket vol mooi ontworpen puzzels, raadsels en geheimtaal, dat op elke gewenste locatie gespeeld kan worden.

www.puzzelmysterie.nl

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

24 antwoorden op deze vraag

  • 1
(aangepast)

De White Star Line is uiteindelijk opgegaan in het bedrijf dat nu Carnival Cruises heet. De trademarks Titanic en White Star Line zijn door de oorspronkelijke eigenaars 'verlaten', maar er hebben zich nadien talloze nieuwe eigenaars gemeld in diverse productgroepen. Zie ook deze rechtszaak rond de film en merchandise van die film.

 

Het vertellen van een verhaal over de Titanic is overigens niet meteen merkinbreuk. Dat valt onder de vrijheid van meningsuiting, ook als je dat in de vorm van een puzzel of spel doet. Dat zou fair use moeten zijn, al weet ik daar de details niet van.

 

aangepast door TwaBla
link

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0
36 minuten geleden, TwaBla zei:

De White Star Line is uiteindelijk opgegaan in het bedrijf dat nu Carnival Cruises heet. De trademarks Titanic en White Star Line zijn door de oorspronkelijke eigenaars 'verlaten', maar er hebben zich nadien talloze nieuwe eigenaars gemeld in diverse productgroepen. Zie ook deze rechtszaak rond de film en merchandise van die film.

 

Het vertellen van een verhaal over de Titanic is overigens niet meteen merkinbreuk. Dat valt onder de vrijheid van meningsuiting, ook als je dat in de vorm van een puzzel of spel doet. Dat zou fair use moeten zijn, al weet ik daar de details niet van.

 

Bedankt voor de link naar de rechtszaak, zal het eens bekijken.

 

Het verhaal bij het mysterie is door mezelf verzonnen, dus dat is sowieso veilig. Het verhaal speelt zich wel in het verleden af op de Titanic, vandaar mijn vraag over de naam en het logo van White Star Line.

 

39 minuten geleden, zzpegel zei:

Neem aan dat je dat dus commercieel gaat maken c.q. verkopen? Dan is het antwoord: Ja... 
Of dat in de praktijk ook gaat gebeuren is een tweede verhaal. Maar zeker als je deze dingen online gaat promoten of verkopen is die kans reëel. En terecht IMHO.

 

Dat ligt er een beetje aan of de namen/merken geregistreerd staan. De naam Titanic is volgens mij niet geregistreerd of copyrighted, je mag zelfs een schip laten bouwen met die naam. Het logo van White Star Line is misschien wel geregistreerd (kon daar niets over terugvinden), maar het bedrijf an sich bestaat niet meer.

Een puzzelmysterie is een spannend, uitdagend pakket vol mooi ontworpen puzzels, raadsels en geheimtaal, dat op elke gewenste locatie gespeeld kan worden.

www.puzzelmysterie.nl

Link naar reactie
  • 0
44 minuten geleden, TwaBla zei:

De White Star Line is uiteindelijk opgegaan in het bedrijf dat nu Carnival Cruises heet. De trademarks Titanic en White Star Line zijn door de oorspronkelijke eigenaars 'verlaten', maar er hebben zich nadien talloze nieuwe eigenaars gemeld in diverse productgroepen. Zie ook deze rechtszaak rond de film en merchandise van die film.

 

Het vertellen van een verhaal over de Titanic is overigens niet meteen merkinbreuk. Dat valt onder de vrijheid van meningsuiting, ook als je dat in de vorm van een puzzel of spel doet. Dat zou fair use moeten zijn, al weet ik daar de details niet van.

 

Heb het artikel bekeken, maar zoals ik het begrijp, heeft Korn de rechten voor het verkopen van kleding met het logo erop. In mijn geval gaat het om iets heel anders, namelijk een spel. Is het dus zo dat er geen trademark op zit zolang mensen het niet claimen? Of begrijp ik dit verkeerd?

Een puzzelmysterie is een spannend, uitdagend pakket vol mooi ontworpen puzzels, raadsels en geheimtaal, dat op elke gewenste locatie gespeeld kan worden.

www.puzzelmysterie.nl

Link naar reactie
  • 0

Heeft het veel meerwaarde voor jouw product om die bestaande (merk)namen te gebruiken? Je geeft aan het hele verhaal zelf verzonnen te hebben, waarom dan ook geen fictieve namen voor de boot en rederij gebruiken? Dan blijf je wel weg van mogelijk juridisch gezeur. Of je nou in je recht staat of niet, het gaat je sowieso tijd en geld kosten als je wordt aangeschreven door iemand die denkt merkrechten te hebben.

Link naar reactie
  • 0
5 minuten geleden, RubenT zei:

Heeft het veel meerwaarde voor jouw product om die bestaande (merk)namen te gebruiken? Je geeft aan het hele verhaal zelf verzonnen te hebben, waarom dan ook geen fictieve namen voor de boot en rederij gebruiken? Dan blijf je wel weg van mogelijk juridisch gezeur. Of je nou in je recht staat of niet, het gaat je sowieso tijd en geld kosten als je wordt aangeschreven door iemand die denkt merkrechten te hebben.

Mijn keuze voor de Titanic is vrij simpel: het schip is voor iedereen bekend en roept een bepaald gevoel op wat ik voor mijn spel wil gebruiken. Ook is direct voor iedereen duidelijk in welke tijd het spel zich afspeelt. Door het spel te spelen (met de onderdelen die ik ervoor wil ontwerpen), wanen spelers zich op de Titanic. En wie zou dat nu niet willen (nog even los van de desastreuze afloop van het schip) ? :winking-face:

Een puzzelmysterie is een spannend, uitdagend pakket vol mooi ontworpen puzzels, raadsels en geheimtaal, dat op elke gewenste locatie gespeeld kan worden.

www.puzzelmysterie.nl

Link naar reactie
  • 0

Zoek of de klasse voor spellen geclaimd is. Anders is het vrij om het woord te gebruiken. Maar je moet niet het verhaal en de mythe gaan gebruiken. Dan ga je mank.

Verzin een eigen verhaal dat volledig afwijkt van het Titanic verhaal. Dus geen gebruik maken van de waan.

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
2 minuten geleden, herman van der helm zei:

Zoek of de klasse voor spellen geclaimd is. Anders is het vrij om het woord te gebruiken. Maar je moet niet het verhaal en de mythe gaan gebruiken. Dan ga je mank.

Verzin een eigen verhaal dat volledig afwijkt van het Titanic verhaal. Dus geen gebruik maken van de waan.

 

Waar kan ik zoeken of het voor spellen geclaimd is?
 

Kan je uitleggen waarom (elementen van) de geschiedenis van de Titanic niet gebruikt mag worden? Het verhaal van wat er met de Titanic gebeurd is, is toch geen copyrighted material?

aangepast door puzzelmysterie

Een puzzelmysterie is een spannend, uitdagend pakket vol mooi ontworpen puzzels, raadsels en geheimtaal, dat op elke gewenste locatie gespeeld kan worden.

www.puzzelmysterie.nl

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
Quote

Waar kan ik zoeken of het voor spellen geclaimd is?


Benelux Office for IP (merken/trademarks en dan kijken naar woordmerken, klassen (snelgezegd productcategorieën of branches) en INTernationale, EURopese en BeneluX-merken onderscheiden)

 

In welke taal zou je het willen produceren en waar zou je het willen verkopen?

 

Alternatief op fluistertoon: man over boord spel / man overboard game of jouw eigen (getoetste) creativiteit. Succes!

 

Als eenvoudige creativiteitstechniek haal je ergens een waslijst met Nederlandse of Engelse maritieme uitdrukkingen naar boven en dan kies en check je wat je zelf of met kameraden vindt.

 

Met vriendelijke groet,


Wigbolt

aangepast door Wigbolt
Link naar reactie
  • 0
6 minuten geleden, Gast zei:


Benelux Office for IP (merken/trademarks en dan kijken naar woordmerken, klassen (snelgezegd productcategorieën of branches) en INTernationale, EURopese en BeneluX-merken onderscheiden)

 

In welke taal zou je het willen produceren en waar zou je het willen verkopen?

 

Alternatief op fluistertoon: man over boord spel / man overboard game.

 

Met vriendelijke groet,


Wigbolt

 

Bedankt voor je reactie! Het spel zal alleen in Nederland en België verkocht gaan worden (in het Nederlands). Ik heb al gekeken maar de naam Titanic is niet geregistreerd voor spellen binnen de Benelux. Eerste oplage zal rond de 200 stuks liggen dus echt geen massaproductie.

Samenvattend n.a.v. de reacties: De naam Titanic mag binnen de Benelux gebruikt worden voor spellen. De logo's van White Star Line zijn niet copyright protected. Heb ik alleen nog het advies van herman van der helm over het niet gebruiken van elementen van de geschiedenis van de Titanic wat ik nog niet helemaal begrijp.

Een puzzelmysterie is een spannend, uitdagend pakket vol mooi ontworpen puzzels, raadsels en geheimtaal, dat op elke gewenste locatie gespeeld kan worden.

www.puzzelmysterie.nl

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

puzzelmysterie, ik zou niet direct tot bovengenoemde conclusies durven komen op basis van deze, eerste reacties. En voor alles streven naar originaliteit als spellenbedenker.

 

Een oplage van 200 stuks is geen ondernemen maar hobby, tenminste zo klinkt het. Waarom is jouw eerste doelstelling geen eerste zeecontainer vol met spellen (laten) produceren en verkopen na testmarketing? Dat idee dwingt je tot nadenken en vooronderzoek.

 

Mvg,

 

Wigbolt

aangepast door Wigbolt
Link naar reactie
  • 0
Zojuist, Gast zei:

puzzelmysterie, ik zou niet direct tot bovengenoemde conclusies durven komen. En voor alles streven naar originaliteit als spellenbedenker.

 

Een oplage van 200 stuks is geen ondernemen maar hobby, tenminste zo klinkt het.

 

Mvg,

 

Wigbolt

 

Ik wil wel zekerheid hebben voordat ik in dit idee ga investeren. Ik vind het niet erg om alles volgens de correcte stappen te doen, maar heb geen idee waar te beginnen of wie om informatie te vragen. Het spel is origineel, er is nog niets op de markt wat er ook maar in de buurt komt. Het enige dat ik wil gebruiken, is de naam Titanic en een logo op een aantal materialen. Pas als ik zeker weet dat het *niet* kan, wil ik gaan kijken hoe ik het om kan bouwen naar iets anders.

 

V.w.b. de oplage: het gaat hier om uniek geproduceerde spellen, juist geen massaproductie.  Bekijk anders de site even om te zien waar je aan moet denken. Ik ben een zzp-er, pas in de beginfase, groeien kan altijd nog. :winking-face:

 

Een puzzelmysterie is een spannend, uitdagend pakket vol mooi ontworpen puzzels, raadsels en geheimtaal, dat op elke gewenste locatie gespeeld kan worden.

www.puzzelmysterie.nl

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Kijk voor inspiratie eens naar wat HAL te bieden heeft.

 

Hoe groot je wilt denken of ondernemen moet je zelf weten, maar de aansprakelijkheden en risico's moet je altijd onderzoeken. En met wat je noemt zijn die niet ondenkbaar. Het is om te helpen (waarschuwen), niet om af te kraken he...

 

Mvg,

 

Wigbolt

aangepast door Wigbolt
Link naar reactie
  • 0
11 minuten geleden, Gast zei:

Kijk voor inspiratie eens naar wat HAL te bieden heeft.

 

Hoe groot je wilt denken of ondernemen moet je zelf weten, maar de aansprakelijkheden en risico's moet je altijd onderzoeken. En met wat je noemt zijn die niet ondenkbaar. Het is om te helpen (waarschuwen), niet om af te kraken he...

 

Mvg,

 

Wigbolt

 

Nee precies, daarom heb ik dit topic ook gestart: omdat ik geen problemen wil en alles netjes wil regelen. Jullie adviezen zijn welkom, maar ik zou graag uitsluitsel willen. Hopelijk is er iemand op het forum die me met 100% zekerheid kan vertellen wat wel en niet kan/mag.

Wat bedoel je met "wat HAL te bieden heeft"?

Een puzzelmysterie is een spannend, uitdagend pakket vol mooi ontworpen puzzels, raadsels en geheimtaal, dat op elke gewenste locatie gespeeld kan worden.

www.puzzelmysterie.nl

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Zie hollandamerica.com of verenigingdelijn.nl.

 

Niemand gaat je hier vrijwillig en onbetaald de gewenste garantie geven. Hierbuiten ook niet vrees ik.

 

Mvg,

 

Wigbolt

aangepast door Wigbolt
Link naar reactie
  • 0
2 minuten geleden, Gast zei:

Zie hollandamerica.com of verenigingdelijn.nl.

 

Niemand gaat je hier vrijwillig en onbetaald de gewenste garantie geven. Hierbuiten ook niet vrees ik.

 

Mvg,

 

Wigbolt

 

Moet ik voor deze informatie dan een advocaat of iets dergelijks raadplegen zodat die dat kan uitzoeken? Of hoe gaat zoiets in z'n werk?

Een puzzelmysterie is een spannend, uitdagend pakket vol mooi ontworpen puzzels, raadsels en geheimtaal, dat op elke gewenste locatie gespeeld kan worden.

www.puzzelmysterie.nl

Link naar reactie
  • 1
2 uur geleden, herman van der helm zei:

Je legt zelf de link met de Titanic.

Dat moet je  niet doen. Gewoon een eigen verhaal maken.

 

Angst regeert?

 

Het merkrecht bepaalt niet welke verhalen wij elkaar vertellen in boeken, in films of in spellen. Dat valt allemaal onder vrijheid van meningsuiting. De film Titanic is toch ook niet Pipanic genaamd omdat iemand bang was voor claims? Je mag voor je spel gewoon het verhaal vertellen zoals het is of zoals je het wil vertellen. Zoek maar een advocaat vanuit die invalshoek, en niet met zo'n negatieve instelling.

 

En als je een spel wil maken over de treinkaping kan de NS noch de RMS je dat verbieden. :smiling-face-with-sunglasses:

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 1

Titanic is het merk van de boot die gegarandeerd zinkt. Ik weet niet hoeveel meer afbreuk je nog aan dat merk kunt doen dan de oorspronkelijke merkhouder heeft gedaan. Ook als merk van een succesvolle passagierslijn tussen Engeland en New York heeft het al vanaf zijn eerste vaart opgehouden zijn werk te doen. Zelfs al zou er nog een merkhouder zijn, is Titanic al lang (pardon the pun) verwaterd.

 

11 uur geleden, TwaBla zei:

De film Titanic is toch ook niet Pipanic genaamd omdat iemand bang was voor claims?

 

Filmmakers kopen vaak het verhaal, ook al is er niet echt iemand die er rechten op heeft. De reden is onbekend, maar mogelijk om te voorkomen dat de meest voor de hand liggende claimers dan niet gaan claimen. (Een andere mogelijke reden die ik heb gezien: wat als een ooggetuige heeft gelogen? Op de waarheid zit inderdaad geen auteursrecht, maar hoe zit dat met leugens?)

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie
  • 1
2 uur geleden, Branko Collin zei:

Filmmakers kopen vaak het verhaal, ook al is er niet echt iemand die er rechten op heeft. 

 

Goeie opmerking, al zetten we zo de vragensteller mogelijk weer op een verkeerde voet. Waarom er handel is in verhalen als grondstof voor films zou ik ook weleens willen weten. John de Mol zou het boek kopen, wat elementen veranderen en er zijn eigen drama/spelshow van maken. Maar rechten kopen? Dan zijn er waarschijnlijk rechtszaken geweest van story-tellers die met succes bepleit hebben dat een film op hun werk gebaseerd is.

 

Het verhaal van de Titanic is door verschillende auteurs met talloze invalshoeken beschreven, dus het risico dat zich een boze schrijver met een auteursrecht meldt bij de spelbedenker acht ik nihil. Hoe durf je, dat is mijn verhaal! Het risico op een claim van merkhouders lijkt me ook beperkt. Niet alleen omdat dat een tamelijk kansloze exercitie is, maar ook omdat er bij vraagsteller niet zoveel te halen valt.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0
4 uur geleden, TwaBla zei:

 

Goeie opmerking, al zetten we zo de vragensteller mogelijk weer op een verkeerde voet. Waarom er handel is in verhalen als grondstof voor films zou ik ook weleens willen weten. John de Mol zou het boek kopen, wat elementen veranderen en er zijn eigen drama/spelshow van maken. Maar rechten kopen? Dan zijn er waarschijnlijk rechtszaken geweest van story-tellers die met succes bepleit hebben dat een film op hun werk gebaseerd is.

 

Het verhaal van de Titanic is door verschillende auteurs met talloze invalshoeken beschreven, dus het risico dat zich een boze schrijver met een auteursrecht meldt bij de spelbedenker acht ik nihil. Hoe durf je, dat is mijn verhaal! Het risico op een claim van merkhouders lijkt me ook beperkt. Niet alleen omdat dat een tamelijk kansloze exercitie is, maar ook omdat er bij vraagsteller niet zoveel te halen valt.


Precies dit, eigenlijk. Het verhaal wat ik in mijn spel "vertel", is door mijzelf verzonnen. Met verzonnen karakters, verzonnen gebeurtenissen etc. Het enige is dat het verhaal zich afspeelt op Titanic en dat er in het pakket een aantal voorwerpen komen die zich op de Titanic bevonden (en waarop in sommige gevallen het logo van White Star Line staat). Bij voorkeur zal de titel ook het woord Titanic bevatten.

Een puzzelmysterie is een spannend, uitdagend pakket vol mooi ontworpen puzzels, raadsels en geheimtaal, dat op elke gewenste locatie gespeeld kan worden.

www.puzzelmysterie.nl

Link naar reactie
  • 1
(aangepast)

 

Je kan je een grote roof voorstellen, in de sfeer van The Great Train Robbery of Murder on the Orient Express. De ideale moord door een erfgenaam, die vervolgens op een vluchtvlot alsnog gearresteerd wordt door een stuurman. Tante Tedje was niet verdronken maar gesmoord in een luxekussen van de Titanic.

 

Zou je er een boek met illustraties van maken, dan plaatst niemand vraagtekens bij het gebruik van naam en beeld. Maar omdat het een spel is, worden mensen ineens extra voorzichtig.

 

Ik vond een wellicht relevante zaak in de VS: Pinkerton versus Rockstar Games. De laatste bracht een spel uit dat zich afspeelde in het Wilde Westen. Detectives van het bureau Pinkerton werden daarin opgevoerd met typische kenmerken als een bolhoed en een badge. Daar maakte het nog steeds bestaande bureau Pinkerton eind 2018 bezwaar tegen op grond van het merkrecht. De game-developers verzochten de rechter om zich uit te spreken over enkele principes, zoals de freedom of expression en ook fair use. In maart 2019 zag Pinkerton af van de schadeclaim, meldden de ontwikkelaars triomfantelijk. “Historical fiction – television, movies, plays, books, and games – would suffer greatly if trademark claims like [Pinkerton’s] could even possibly succeed.

 

Red Dead Redemption.png

aangepast door TwaBla

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 152 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.