• 0

AliExpress en product aansprakelijkheid

Beste lezers,

 

Ik koop kleine aantallen in op AliExpress (China) en verkoop deze door in Nederland. Toch twijfel ik of de risico's van de product aansprakelijk het waard zijn om er mee door te gaan.

Hoewel ik geen elektronica of items verkoop waar snel iets verkeerds mee kan gebeuren loop je natuurlijk altijd risico. En als het een keer mis gaat trekken ze je volledig leeg (financieel).

 

Nu is het zo dat AliExpress ook steeds meer verkoopt vanuit EU warehouses (Belgie, Polen etc.).

1- Dus dan koop je vanuit de EU en dan ligt de aansprakelijkheid bij de de verkoper op AliExpres (toch?)

2- Wat zijn dan nog de riscio's mbt tot de aansprakelijkheid en valt er voor te verzekeren?

 

Ik koop dus enkel tientallen, volledig onderzoek laten doen, CE laten checken e.d. is niet rendabel.

 

Iemand hier kennis van?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0
18 uur geleden, atlas1302 zei:

De verkopende partij is aansprakelijk voor deugdelijke kwaliteit en conformiteit. Dus zaken doem met partijen die dit wel naleven. Zo zal een klant ook denken die bij u koopt.

 

Dit is wel erg kort door de bocht en onjuist.  Volgens de wet ligt de productaansprakelijkheid bij:

 

1. De fabrikant van een grondstof, een onderdeel of een product.

2. De verkopende partij als deze  zich voordoet als producent

3. De importeur van het product als de producent / fabrikant buiten de Europese Unie gevestigd is. Deze wordt dan beschouwd als producent

4. Alleen als niet kan worden vastgesteld wie de producent is,  wordt de leverancier van het betreffende product beschouwd als producent.

 

Om vraag 1 van TS te kunnen beantwoorden zul je dus moeten weten of AliExpress, als bemiddelende partij, de producten zelf importeert en daardoor automatisch als producent volgens de wet kan worden beschouwd of dat ze een manier gevonden hebben om hier onderuit te komen. De tijd zal het leren tenzij AliExpress hier zelf duidelijkheid over verschaft. Het antwoord op vraag 2 hangt af van het antwoord op vraag 1.

China Trade Consult

www.china-trade-consult.nl en www.china-trade-consult.de

Link naar reactie
  • 0

Dat "aliexpress" Verschillende magazijnen in de EU heeft betekend nog niet dat deze reeds zijn geïmporteerd in de EU. Het kan zijn dat de magazijnen worden beschouwd als een douane gebied. Dan hoeven ze nog niet geïmporteerd te zijn. 

Zoals bovenstaand aangegeven, de partij waar jou onderneming mee handelt is deze in de EU gevestigd? Het is eigenlijk een ketting en op gegeven moment gaat de ketting de grens over en wie op de schakel die zich daar bevind is de "klos", dit is wel een hele papieren wikkel

Link naar reactie
  • 0
12 uur geleden, MAXUtrecht zei:

Het kan zijn dat de magazijnen worden beschouwd als een douane gebied. Dan hoeven ze nog niet geïmporteerd te zijn. 

Dat is het hele eieren eten, ik kan b.v. als niet EU ingezetene kopen uit deze opslag magazijnen.

https://www.hln.be/economie/chinese-internetreus-alibaba-belooft-900-banen-op-luchthaven-luik~a2c05450/

 

De beste locatie op het vliegveld, wordt voor FedEx  haar neus weg gekaapt.

Link naar reactie
  • 0
3 uur geleden, atlas1302 zei:

Dat is het hele eieren eten, ik kan b.v. als niet EU ingezetene kopen uit deze opslag magazijnen.

https://www.hln.be/economie/chinese-internetreus-alibaba-belooft-900-banen-op-luchthaven-luik~a2c05450/

 


Ja, en dan krijg je bij iedere bestelling weer te maken met inklaringskosten en eventueel invoerrechten + BTW, te betalen door de ontvanger. Dus lood om oud ijzer. Het enige voordeel dat je er dan van hebt,  ten opzichte van levering uit China, is dat de levertijd veel korter is. Het ging AliExpress niet om verkorting van levertijd maar beperking van extra kosten door de nieuwe regeling. Met een entrepot voorkom je die kosten niet. Overigens is dit artikel al van december 2019.

China Trade Consult

www.china-trade-consult.nl en www.china-trade-consult.de

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Bij productaansprakelijkheid is het vooral gezond verstand gebruiken. Als je plastic filmrolletjes inkoopt op Ali is er geen enkel risico aansprakelijk te worden gesteld. Voor productaansprakelijkheid moet namelijk eerst sprake zijn van een gebrek. Als je elektronica, speelgoed of cosmetica inkoopt is die kans er wel en moet je die dus zo veel mogelijk beperken en als de kans op grote schade er is, verzekeren. Maar als je in die categorie zaken gaat doen via Aliexpress is het nog veel beter om ervan af te zien of inkopen van een importeur. Wat wel leuk is om nog te vermelden dat de schade aan een ander product door een gebrek pas hoeft te worden vergoed als die meer dan 500 euro bedraagt en alleen als het product vooral in een privéomgeving wordt gebruikt (niet professioneel). Vaak is het nogal ingewikkeld wie precies aansprakelijk (breder dan productaansprakelijk) is. Hoorde laatst over een zaak waarbij een consument bij een slager een (voor prof. gebruik bedoelde) 5 liter can spiritus kocht. Die liet hij een middag in de volle zon staan en toen de bbq niet snel aanging ...... BOEM. Was de slager aansprakelijk? Of de groothandel waar de slager de spiritus had gekocht of de fabrikant? Voor het gemak, zo hoorde ik, had men maar meteen iedereen aansprakelijk gesteld. Wat de uitkomst was uiteindelijk weet ik niet. 

 

aangepast door Hans v N
aanvulling
Link naar reactie
  • 0

Mooi verhaal, het vlees zal wel geroosterd zijn. Snap trouwens niet wat je als ondernemer nog bij AliExpres te zoeken hebt, het is een snuffelhoek voor particulieren.

Als ik zou kopen dan rechtstreeks van de producent, de fabriek. Zou daar dan ook een mannetje willen hebben voor kwaliteitsbeheer en verscheping, dus volume transporten via container.

 

Zoals @China Trade  Consult zou ik bijv. benaderen want die zit er per slot van rekening.

Link naar reactie
  • 0

Ohhh....ja, die dropshippers. Pakketjes bezorgers....en die kan je verantwoordelijk stellen?

Ik vind, kappen met die zooi en gewoon weer kopen in stenen winkels. De winkelier die verantwoordelijk is voor het product, garantie niet tot aan de deur....maar zoals gebruikelijk.

 

We verpesten gewoon de economie met deze flauwe kul, laat de regering eens wat harder optreden en consequenter. Iedereen verkoopt maar wat op ....tja de bekende platformen en die worden stinkend, zeg maar mega schatrijk. Niet de ondernemer hoor, die nog niet eens op de ladder staat.

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Bedankt voor de reacties. 

 

Die warehouses in douane gebied, jammer. Aansprakelijkheid vind ik lastig, ik verkoop geen risicovolle producten maar toch als ze je een keer pakken ...

 

Ali bied nog steeds geweldige prijzen voor kleine bijbaan ondernemers die het hier willen door verkopen zonder meteen 100derden aantallen te kopen.

Heb eigen voorraad, dus geen dropshipping. Maar is in principe niks mis mee, als consument bepaal je of je het koopt of niet.

 

Overigens aliexpress berekent nu gewoon BTW. In Nederland komen er dan geen extra kosten meer bij, dus in principe veranderd er niet zoveel buiten een kleine prijsstijging van de inkoop.

 

aangepast door Mauryce
Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 150 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.