In Q2 van dit jaar heb ik de MOSS drempel van de EU-landen waar ik digitale goederen aan lever niet gehaald. Wel heb ik de lokale BTW percentages gerekend van de betreffende landen in de orders.
Op de site van de belastingdienst staat over de nieuwe wetgeving die per 1 juli is ingegaan (ik weet dat ik nog in Q2 zit, maar even als voorbeeld):
"Verwacht u een omzet van maximaal € 10.000 dan berekent u de Nederlandse btw."
Je kunt uiteraard een schatting maken van de omzet, maar je weet pas aan het eind van die periode of die verwachting ook echt is uitgekomen. In mijn geval is de omzet onder de drempel gebleven voor alle EU-landen maar heb ik dus wel de lokale BTW percentages geheven.
Nu is mijn vraag of ik de betreffende BTW bedragen alsnog over moet maken naar deze landen via de MOSS (ik heb ze immers wel mee gerekend), of dat ik mijn EU-omzet van Q2 conform NL BTW bij mijn NL aangifte moet doen en over de totale omzet dus 21% moet heffen?
Ik hoop dat iemand mij hier iets wijzer in kan maken.
Zie jij kansen voor je onderneming/bedrijf in het buitenland? Met RVO onderneem je verder.
Kijk wat onze kennis, contacten en financiële mogelijkheden voor jou kunnen betekenen.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
Gerard P
Gerard P
Beste leden,
In Q2 van dit jaar heb ik de MOSS drempel van de EU-landen waar ik digitale goederen aan lever niet gehaald. Wel heb ik de lokale BTW percentages gerekend van de betreffende landen in de orders.
Op de site van de belastingdienst staat over de nieuwe wetgeving die per 1 juli is ingegaan (ik weet dat ik nog in Q2 zit, maar even als voorbeeld):
"Verwacht u een omzet van maximaal € 10.000 dan berekent u de Nederlandse btw."
Je kunt uiteraard een schatting maken van de omzet, maar je weet pas aan het eind van die periode of die verwachting ook echt is uitgekomen. In mijn geval is de omzet onder de drempel gebleven voor alle EU-landen maar heb ik dus wel de lokale BTW percentages geheven.
Nu is mijn vraag of ik de betreffende BTW bedragen alsnog over moet maken naar deze landen via de MOSS (ik heb ze immers wel mee gerekend), of dat ik mijn EU-omzet van Q2 conform NL BTW bij mijn NL aangifte moet doen en over de totale omzet dus 21% moet heffen?
Ik hoop dat iemand mij hier iets wijzer in kan maken.
Gr. Gerard
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/71896-moss-drempel-niet-gehaald-wel-lokale-btw-geheven/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
8 antwoorden op deze vraag