• 0

Eenmanszaak inbrengen in BV - dividend uitkering

Beste mensen,

Ik zou jullie hulp enorm waarderen bij de onderstaande vragen. Ik heb al zelf veel onderzoek gedaan.
 Ik moest alvast beslissen of ik via geruisloze weg mijn eenmakszaak wil inbrengen in een BV. Ik heb hieronder de belastingdruk berekend voor Eenmanszaak vs BV, waarbij ik bij de BV geen dividend uitkeer. Totale verwachte bruto winst in 2021 zal ongeveer € 110.672 zijn (€ 9.222 per maand).

Eenmanszaak:

Winst uit onderneming --> € 110.672

Af: zelfstandigenaftrek € 6.670

Subtotaal ---> € 104.000

Af: MKB winstvrijstelling€ 14.560

Belastbare winst --> € 89.440

Box 1 belasting en premies -->€ 35.777

Procentueel belastingdruk -->32.3 %
 

Besloten vennootschap

Winst voor belasting  --> € 110.672

Af: DGA loon van 46.000 --> €64.672

Af: vennootschapsbelasting 15% --> € 9.700

Netto winst --> € 100.972

Procentueel belastingdruk --> 8.76 %

  


Het voordeel bij dividend niet uitkeren is dat ik kapitaal opbouw die ik in mijn bedrijf kan investeren. Dit is vooral belangrijk bij kapitaal intensieve bedrijven zoals e-commerce bedrijven. 

Ik heb een paar vragen hierover:
A) Als ik het goed begrijp wordt de dividendbelasting uiteindelijk toch belast, bijvoorbeeld bij verkoop van het bedrijf of staking.  Mijn plan is om het bedrijf over 3 jaar te verkopen. Is het dan zo dat de dividend niet wordt belast zolang ik de verkoopprijs van het bedrijf inbreng in een holding en het in de holding houd?
B) Kan ik nu een holding oprichten zonder mijn eenmanszaak in een BV in te brengen, zodat ik alsnog tegen de tijd dat ik mijn bedrijf verkoop de opbrengst van de verkoop in de holding kan stoppen en zo de 25% belasting bij verkoop kan vermijden zolang het geld in de holding zit?
C) Kan ik zelf bepalen hoeveel van mijn kapitaal (op mijn zakelijke rekening van mijn eenmanszaak) ik inbreng in de BV? Ik wil namelijk  met een deel van mijn kapitaal prive investeringen doen.

Al met al, als ik het goed begrijp is het voordeel van het inbrengen van de eenmanszaak in een BV op dit moment dat ik meer geld in mijn bedrijf houd. Het nadeel is echter dat ik uiteindelijk meer belasting betaal, want de dividend moet uiteindelijk belast worden tenzij ik het geld in een holding stop?

Ik hoor graag van jullie!

Groetjes,
Jacob
 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dag Jacob

 

Dga-loon is niet 46, maar 47k. Bovendien is er wellicht aanleiding dat het loon voor de met jou meest vergelijkbare dienstbetrekking wel eens nog hoger vastgesteld moet worden dan 47k.

 

Over drie jaar verkopen, zou moeten zijn over meer dan drie jaar. Anders overtreed je wellicht de standaardvoorwaarden geruisloze inbreng.

 

Verder, maar dat proef je zelf ook al, gaat de vergelijking eenmanszaak versus BV mank als je geen belastingheffing over het dividend rekent.

 

A. Dat klopt, maar dan nog klopt de berekening niet helemaal. In het uiterste geval wordt namelijk alsnog afgerekend bij jouw overlijden. Dus ooit komt die 26,9% box 2 aan de orde.

 

B. Je bedoelt een lege holding oprichten en daarnaast je eenmanszaak voortzetten? Nee, dan kun je niet bij verkoop de winst onbelast in de holding stoppen. Sterker nog, dan wordt het gewoon volle mep betalen in box 1.

 

C. In zekere zin wel. Zolang het eigen vermogen maar positief is op je inbrengbalans. Als je te veel banksaldo onttrekt voorafgaand aan de inbreng loop je het risico dat het eigen vermogen (denk ook aan je for, als je die hebt) negatief wordt. Met negatief eigen vermogen kun je geen aandelenkapitaal storten.

 

Je samenvatting klopt, op het dividend na. Dat wordt uiteindelijk altijd afgerekend.

 

Vergeet ook niet:

- wel of geen terugwerkende kracht (intentieverklaring)

- datum inbrengbalans (max 6 maanden)

- wellicht ruisend inbrengen?

- kort of lang boekjaar?

- extra kosten jaarlijks onderhoud van je BV's.

 

Succes 

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Je kunt het verschil hier berekenen.

 

Op zich is een bv of eenmanszaak loon om oud ijzer bij deze winstniveaux. Het verschil is niet zo heel groot, ook niet als je de box 2 belasting al meeneemt. In jouw geval is een bv zelfs zo'n 1.000 euro vollediger, zelfs als je alle winst meteen zou doorsluizen naar privé via een dividenduitkering.

 

Het voordeel van een eenmanszaak lijkt misschien dat je recht hebt op zelfstandigenaftrek en mkb-winstvrijstelling, maar tegelijkertijd smelt dat voordeel in jouw geval weg doordat je die aftrekposten niet meer tegen het maximale tarief mag aftrekken. En tegelijkertijd is je winst zo hoog dat je geen enkele heffingskorting meer hebt. En je betaalt door je hoge inkomen ook nog eens de maximale inkomensafhankelijke premie.

 

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0
Op 16-7-2021 om 22:07, Joost Rietveld zei:

Dag Jacob

 

Dga-loon is niet 46, maar 47k. Bovendien is er wellicht aanleiding dat het loon voor de met jou meest vergelijkbare dienstbetrekking wel eens nog hoger vastgesteld moet worden dan 47k.

 

Over drie jaar verkopen, zou moeten zijn over meer dan drie jaar. Anders overtreed je wellicht de standaardvoorwaarden geruisloze inbreng.

 

Verder, maar dat proef je zelf ook al, gaat de vergelijking eenmanszaak versus BV mank als je geen belastingheffing over het dividend rekent.

 

A. Dat klopt, maar dan nog klopt de berekening niet helemaal. In het uiterste geval wordt namelijk alsnog afgerekend bij jouw overlijden. Dus ooit komt die 26,9% box 2 aan de orde.

 

B. Je bedoelt een lege holding oprichten en daarnaast je eenmanszaak voortzetten? Nee, dan kun je niet bij verkoop de winst onbelast in de holding stoppen. Sterker nog, dan wordt het gewoon volle mep betalen in box 1.

 

C. In zekere zin wel. Zolang het eigen vermogen maar positief is op je inbrengbalans. Als je te veel banksaldo onttrekt voorafgaand aan de inbreng loop je het risico dat het eigen vermogen (denk ook aan je for, als je die hebt) negatief wordt. Met negatief eigen vermogen kun je geen aandelenkapitaal storten.

 

Je samenvatting klopt, op het dividend na. Dat wordt uiteindelijk altijd afgerekend.

 

Vergeet ook niet:

- wel of geen terugwerkende kracht (intentieverklaring)

- datum inbrengbalans (max 6 maanden)

- wellicht ruisend inbrengen?

- kort of lang boekjaar?

- extra kosten jaarlijks onderhoud van je BV's.

 

Succes 

Joost

Bedankt voor je uitgebreide antwoord. Het heeft al heel wat opgehelderd. 

Mij resteert nog de volgende drie vragen:

a) Wat bedoel je met ''kort of lang boekjaar''? Ik heb het proberen op te zoeken maar kreeg niks gevonden.

b) De extra kosten voor onderhoud aan mijn BV is als ik het goed begrijp vooral de accountant/boekhouder kosten? Als ik het goed begrijp kan een eenmanszaak vaak zelf zijn boekhouding doen, maar een BV heeft deponering van jaarrekening nodig en daarbij is toch wel een accountant noodzakelijk. Is dit het verschil in kosten? 

c) Hoe en door wie wordt de DGA vastgesteld? Ik ben de enige persoon die in mijn bedrijf werkt (behalve een virtual assistant voor de klantenservice). Wellicht kun je een schattig geven van hoeveel DGA minimaal vereist is?

 

Bij voorbaat dank!
 

Op 17-7-2021 om 00:29, prinsrachid zei:

Je kunt het verschil hier berekenen.

 

Op zich is een bv of eenmanszaak loon om oud ijzer bij deze winstniveaux. Het verschil is niet zo heel groot, ook niet als je de box 2 belasting al meeneemt. In jouw geval is een bv zelfs zo'n 1.000 euro vollediger, zelfs als je alle winst meteen zou doorsluizen naar privé via een dividenduitkering.

 

Het voordeel van een eenmanszaak lijkt misschien dat je recht hebt op zelfstandigenaftrek en mkb-winstvrijstelling, maar tegelijkertijd smelt dat voordeel in jouw geval weg doordat je die aftrekposten niet meer tegen het maximale tarief mag aftrekken. En tegelijkertijd is je winst zo hoog dat je geen enkele heffingskorting meer hebt. En je betaalt door je hoge inkomen ook nog eens de maximale inkomensafhankelijke premie.

 


Bedankt voor je antwoord, dat linkje is onwijs handig!

Wat bedoel je precies dat je die aftrekposten niet meer tegen het maximale tarief mag aftrekken? De startersaftrek is 6670 EUR en mkb-winstvrijstelling is 14% en deze worden volledig toegepast op de rekentool van berekenhet.nl. Ik hoor heel graag van je hoe ik het dien te berekenen.

Wellicht kun je mij ook helpen met de vraag hoe en door wie de minimal DGA wordt vastgesteld? Ik ben de enige persoon die in mijn bedrijf werkt (behalve een virtual assistant voor de klantenservice). Wellicht kun je een schattig geven van hoeveel DGA minimaal vereist is?

Bij voorbaat dank!


 

 



 

Link naar reactie
  • 0
Op 20-7-2021 om 15:46, JacobSX zei:

Wat bedoel je precies dat je die aftrekposten niet meer tegen het maximale tarief mag aftrekken?

 

Simpel gesteld zijn er tegenwoordig 2 belastingschijven: ongeveer 37% en 49,5%. Vroeger was het zo dat de besparing van een aftrekpost dan hetzelfde tarief was. Als je in de 49,5% schijf voor de inkomstenbelasting viel, dan werd je (marginale) inkomen tegen dat tarief belast en werden je aftrekposten tegen dat tarief afgetrokken. Dat is echter niet meer het geval.

 

Het is de bedoeling dat binnen een aantal jaren hoge inkomens wél tegen het hoge tarief (49,5%) worden belast, maar dat aftrekposten voor iedereen aftrekbaar zijn tegen het lage tarief (37%). In het linkje dat ik je gaf, zie je dat onder het regeltje "Tariefsaanpassing box 1".

 

Op 20-7-2021 om 15:46, JacobSX zei:

Wellicht kun je mij ook helpen met de vraag hoe en door wie de minimal DGA wordt vastgesteld? Ik ben de enige persoon die in mijn bedrijf werkt (behalve een virtual assistant voor de klantenservice). Wellicht kun je een schattig geven van hoeveel DGA minimaal vereist is?

 

Dat moet je zelf bepalen aan de hand van de volgende drie getallen:

 

- 47.000 euro per jaar
- het loon van de meestverdienende werknemer

- driekwart van het loon uit de meest vergelijkbare dienstbetrekking

 

Van deze drie getallen neem je de hoogste. En dat is je jaarlijkse DGA-salaris.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0
Op 20-7-2021 om 16:51, prinsrachid zei:

47.000 euro per jaar
- het loon van de meestverdienende werknemer

- driekwart van het loon uit de meest vergelijkbare dienstbetrekking

 

En om een beetje context te geven.. 47.000 is wat een (assistent) business controller / boekhouder van een middelgroot bedrijf ongeveer verdiend. Dat is niet echt een top salaris.

Het lastige is dat ondernemingen zeer sterk in niveau verschillen van een webshop die niet veel meer is dan een veredelde hobby met maar "een paar duizend euro" winst die toch in een BV is gepropt. Tot een miljoenenbedrijf met tientallen of honderden werknemers.

 

Wat de belastingdienst dus verwacht is dat jij jezelf een salaris geeft dat bij de functie past en niet bij het fiscaal meest optimale scenario.

Vroeger had je ook nog een eis dat je DGA loon ongeveer 70% van de winst moest zijn, maar dat is losgelaten omdat dat bij een miljoenen winst ook tot een miljoenen salaris leidt en dat is iets wat we in NL ook weer niet willen. Daarbij was het ook een wel erg subjectief criterium winst en geleverde arbeid daar zit lang niet altijd een verband tussen.

 

Daarom is die regel 75% van meest vergelijkbare dienstbetrekking belangrijker geworden.

Heb je zo'n webshop en ben je eigenlijk vooral orderpicker en inkoper.. dan kun je je salaris op dat niveau afstemmen.

Maar ben je veel meer (top)manager / CEO van een bedrijf met tientallen medewerkers dan zal je salaris toch al snel richting 100.000 euro gaan of meer als je kijkt wat een directeur/ceo in loondienst gebruikelijk verdient.

 

Zoals zo vaak bij de belastingdienst, je hebt best veel ruimte om je salaris te bepalen, maar het moet wel hoofdzakelijk op zakelijke gronden zijn vastgesteld en fiscale motieven mogen niet te prominent meespelen in de keuze een salaris laag vast te stellen.

 

Er valt dus vrij weinig zinnigs te zeggen over wat jou salaris moet zijn. Dat hangt af van hoe jou bedrijf zich ontwikkelt / groeit. Het enige wat zeker is, is dat de belastingdienst redelijk coulant is om in de startfase minimum loon toe te staan, maar ook vooraan staat om als er meer succes komt van jou te eisen dat er een passende beloning volgt. En de meeste directeuren komen voor 47000 niet eens hun bed uit.. Dus bij een beetje succes zul je snel omhoog moeten.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 203 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.