Ga naar inhoud

Evenementenbranche kan niet met 75% capaciteit werken. Maar waarom?

Geplaatst:

Hans v N

Quote

Ons wordt een nieuw zoethoudertje voorgehouden en het lijkt alsof we nu al blij zouden moeten zijn met het nieuws dat er morgen volgt. Maar dit is het doelbewust torpederen van de evenementenbranche en de creativiteit van de nacht. Het is natuurlijk volstrekt niet realistisch om op stel en sprong rendabel evenementen te organiseren op driekwart van de oorspronkelijke capaciteit”, laat initiatiefnemer van Unmute Us, Jasper Goossen, weten.

Wat...? denk ik dan als ondernemer. Wat als je gewoon de kaartjes, de consumpties en het parkeren iets duurder maakt en de kosten beperkt door wat minder personeel bijvoorbeeld door het inzetten van meer automatisering of door de optredens net wat minder te geven. Als die kunnen kiezen tussen geen optreden of voor iets minder is de keuze snel gemaakt. Je kan ook met minder toiletwagens toe. En ook die zullen best wat met de prijs willen doen als ze de keuze hebben tussen niets en bijvoorbeeld 90%. Of is het gewoon een ultieme poging om er nog wat meer uit te krijgen?

aangepast door Hans v N
Titel duidelijker

Featured Replies

Geplaatst:

TwaBla

 

Ik heb heel wat nachtjes doorgebracht in zaken en zalen die ver onder de 75% bleven hangen. Dat had geen invloed op de prijzen. 

 

Het probleem van 100% > 75% heeft een minder brede scope dan lijkt.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Geplaatst:

Gast Wigbolt

Dat kun je makkelijk zeggen als je (jouw) omzet na 23:59 uur niet voor 100% verboden of beperkt wordt. Misschien heeft dat ook wel gevolg voor het consumentengedrag of de bezoekersaantallen voor die tijd als je een gemengd bedrijf hebt.

 

Ik snap heel goed dat de rek er bij verpleegkundig personeel helemaal uit is, maar tweede prioriteit lijkt me dan ook bijzondere doelgroepen ondernemers die nu nog weer langer met handen en voeten gebonden worden.

 

Mvg,


Wigbolt

aangepast door Wigbolt

Geplaatst:

TwaBla

Op 15-9-2021 om 16:39, Wigbolt zei:

Dat kun je makkelijk zeggen als je (jouw) omzet na 23:59 uur niet voor 100% verboden of beperkt wordt.

 

Dat ben ik met je eens, maar dat is weer een ander probleem dan die 75%. Ik wil de optelsom niet bagatelliseren, want het is natuurlijk vooral de horeca en hele cultuursector die geraakt worden door beperkingen op het uitgaan. Ik neem aan dat men het virus als een lopend vuurtje wil distribueren onder vooral jongeren (die niet ingeënt zijn) en uitslaande bosbranden wil voorkomen.

 

Misschien dat een middagdisco uitkomst biedt? Om weer naar het ondernemen terug te keren...

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Geplaatst:

Hans v N

  • Auteur

Kijk naar Engeland. Weet niet of het nu nog zo is maar daar gingen de kroegen om 23.00 dicht met als gevolg dat men gewoon eerder naar de kroeg ging en daar maar meteen gingen eten. Een slimme pub zorgde dus voor goed en betaalbaar eten en een optreden va 20.30. Hier in Nederland ging mijn zoon destijds om 23.00 indrinken om daarna al halfdronken enkele biertjes in de kroeg te nuttigen. Om hier iets tegen te doen zijn de happy hours populair geworden. 

En omzet is natuurlijk veel minder van belang dan winst. Denk bijvoorbeeld aan de QR codes op veel terrassen. Klant bestelt en betaalt en hoeft niet lang te wachten want de ober brengt het bestelde en is weer vrij voor de volgende. Is minder gezellig vinden sommige mensen. Als je slimme marketing toepast dan vraag je aan het einde van de bestelling zonder hapjes en wel bier of er interesse is in een borrelplank tegen speciale prijs. Paar voorbeelden van inspelen op een probleem (geen personeel te krijgen) maar wel wat ik bedoelde met dit topic. Ga niet klagen maar ondernemen. Of zoals het in de praktijk vaak zal gaan: eerst klagen en er dan het beste van maken.

 

aangepast door Hans v N

Geplaatst:

xalio


 

Quote

 

Wat als je "gewoon kaartjes , de consumpties en parkeren iets duurder maakt" 

 

 

 

 

Dat is wel een over simplificatie en onderschatting van de ondernemers van de event branche .    Alsof je met dat  'iets' aan de prijs te doen of met een paar borrelplankjes! ed. aan te bieden het probleem  zou kunnen wegdraaien.  Dan heb je echt geen idee van de omvang. Er ligt om te beginnen een backlog van maanden aan events die niet zijn doorgegaan.  Was het zo eenvoudig zou je een innovatieve branche als dit niet horen. Bovendien hadden ze het al lang gedaan.   Ver voor Corona.

 

Wat de bijdrage aan de kosten verder drukt is dat je nul risico kunt nemen en alleen de 100%   = nu 75% uitverkochte events kunt doen.  Kaskrakers en volle bak ontbreken. Dus ruimte  om risico's of een keer een bleeder mee op te vangen is er niet.  En zeker niet na al 1 1/2 jaar dicht.

 

Tel daar bij, wat al is genoemd, dat die 75 van de 100 bezoekers op een avond korter binnen zijn. Dan gaat het horecadeel qua volume  op een avond nog verder down de drain.  Los je niet op met biertjes ten Noorden van 8,- .   Kun je dat met wat minder (horeca) personeel doen? Waarschijnlijk wel.  Biertje gaan straks per stuk en niet per treetje.  Maar daar zit niet de crux. Al je andere (vaste) kosten voor logistiek en marketing zijn voor een 75% event niet wezenlijk lager.  De  gaten die dat trekt ga je niet oplossen met een rondje scherpere offertes.  Dat was al de norm.  Gaan dan de artiesten goedkoper worden.  Tsja. Als je weet wat er al aan aanvragen ligt voor 2022. Tegen de tijd dat je dat antwoord weet is Q4 echt al lang voorbij.       

 

Kortom, minder dekking voor nauwelijks minder kosten door minder events per tijdvak met per event minder bezoekers die bovendien minder tijd hebben om hun geld uit te geven.  Dan is de oproep om maar wat meer korting vragen en wat inventiever te ondernemen wel wat al te gratuit uit de heup schieten.      

 

aangepast door xalio

Geplaatst:

logistieke dienstverlening

Op 14-9-2021 om 14:56, Hans v N zei:

En ook die zullen best wat met de prijs willen doen als ze de keuze hebben tussen niets en bijvoorbeeld 90%. Of is het gewoon een ultieme poging om er nog wat meer uit te krijgen?

Na twee seizoenen zonder werk en vanaf 1 okt geen financiële steun en nog 6 maanden te gaan tot het nieuwe (onzekere) seizoen.

Weer een jaar sappelen, waar andere sectoren weer helemaal open zijn.

Denk niet dat ze er wat meer uit willen krijgen, maar gewoon weer normaal aan de slag willen.

 

Al begrijp ik dat percentage ook niet, lijkt meer op een dooie mus.

 

Geplaatst:

Gast Wigbolt

Quote

Wat de bijdrage aan de kosten verder drukt is dat je nul risico kunt nemen en alleen de 100%   = nu 75% uitverkochte events kunt doen.  Kaskrakers en volle bak ontbreken. Dus ruimte  om risico's of een keer een bleeder mee op te vangen is er niet.  En zeker niet na al 1 1/2 jaar dicht.

 

Tel daar bij, wat al is genoemd, dat die 75 van de 100 bezoekers op een avond korter binnen zijn. Dan gaat het horecadeel qua volume  op een avond nog verder down de drain. 

en

Quote

Na twee seizoenen zonder werk en vanaf 1 okt geen financiële steun en nog 6 maanden te gaan tot het nieuwe (onzekere) seizoen.

Weer een jaar sappelen, waar andere sectoren weer helemaal open zijn.

matchen met

Quote

tweede prioriteit lijkt me dan ook bijzondere doelgroepen ondernemers die nu nog weer langer met handen en voeten gebonden worden.

Overheids- en handhavingskosten voor de nachthoreca worden nu toch ook niet op 75% begroot en gerealiseerd of wel? Of hoe zou dat nu komen als dat wel lukt?


Mvg,

 

Wigbolt

aangepast door Wigbolt

Geplaatst:

Hans v N

  • Auteur
Op 17-9-2021 om 14:54, xalio zei:

Kortom, minder dekking voor nauwelijks minder kosten door minder events per tijdvak met per event minder bezoekers die bovendien minder tijd hebben om hun geld uit te geven.  Dan is de oproep om maar wat meer korting vragen en wat inventiever te ondernemen wel wat al te gratuit uit de heup schieten.      

 

Ik weet niet precies of en hoeveel extra steun er komt voor de branche. Mijn insteek was dat 75% vraagt om én eventuele steun én innovatie én ondernemerschap. De stelling dat eventuele innovatie al lang zou zijn gebeurd zou betekenen dat er geen mogelijkheden meer zouden zijn terwijl de markt constant in beweging is. Ook heb ik eerder gesteld dat als het echt niet uit kan de betreffende ondernemer de keuze heeft om dan maar niets te doen en wachten op betere tijden of toch maar aan de slag, het eventuele verlies minimaliseren en hier sterker dan ooit uit te komen.  Uiteraard wil ik best toegeven dat het als buitenstaander best gemakkelijk, en geheel gratis is, om hier vragen over te hebben.  Want daarmee begint dit topic. "Waarom?" 

 

En ja hoor dit is precies wat ik bedoel met eerst klagen dan ondernemen. Nachtclubs dicht om middernacht? Dan maar 'vroeg pieken' 

Quote


Anke Straten, clubmanager van Bret in Amsterdam, vindt dagfeesten zelfs leuker dan de nacht. "'s Nachts gaan mensen indrinken. Overdag is de sfeer relaxter bij ons. Ook wij organiseren 'vroeg pieken-feestjes', en die zijn stuk voor stuk uitverkocht."

 

 

aangepast door Hans v N

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.