• 0

Corona urencriterium wel of niet toepassen voor zelfstandigenaftrek?

Dilemma, ondernemer ben ik al jaren. Maar kleinschalig en dus geen zelfstandigenaftrek.

Nu wilde ik dit gaan uitbouwen maar door corona ben ik langer in loondienst gebleven waardoor ondernemen een kleine rol speelde. De laatste maanden van het jaar maak ik toch flink wat ondernemersuurtjes. Niet genoeg om de 1225 te halen. Maar als ik jan tm juli erbij zou tellen voor 24u per week dan zou ik het wel halen. De Belastingdienst lijkt daar een soort vrijstelling van te geven.

Wat ik me nu afvraag. Mag ik dit in mijn geval ook toepassen? Of is dit alleen voor ondernemers die voor corona al uren maakten en die dit door corona zagen inzakken?

Kijk, was er geen covid geweest dan was ik eerder gestopt in loondienst om meer te gaan zzp'en, en had ik het urencriterium ruim gehaald. Maar ondanks covid heb ik wel gewoon prima in loondienst m'n brood kunnen verdienen.

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

• 0
(aangepast)

Als je al meer dan drie of vijf jaar ondernemer bent geldt ook nog eens de eis dat je meer uren aan de onderneming besteedt dan dat je in loondienst maakt, he...

...ik denk dat ik wel weet wat de Belastingdienst antwoordt als je dit schriftelijk zou voorleggen.

Mvg,

Wigbolt

aangepast door Wigbolt
  • 0
(aangepast)
Op 8-12-2021 om 21:39, Gast zei:

Als je al meer dan drie of vijf jaar ondernemer bent geldt ook nog eens de eis dat je meer uren aan de onderneming besteedt dan dat je in loondienst maakt, he...

...ik denk dat ik wel weet wat de Belastingdienst antwoordt als je dit schriftelijk zou voorleggen.

Mvg,

Wigbolt

Dit jaar zijn de uren loondienst - zzp ongeveer gelijk. Maar als ik die ruim 600 corona uren zou kunnen meetellen dan is het ondernemen ruim meer dan loondienst.

Maar op de site van de belastingdienst staat "Door de coronacrisis kunt u hier in 2021 misschien niet aan voldoen."

Door alle corona onzekerheid heb ik lang gewacht op m'n vaste baan op te zeggen en hield ik het ondernemen parttime.

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/winst/inkomstenbelasting/veranderingen-actueel-jaar/coronacrisis-versoepeling-urencriterium-2021

Tja, ik heb dus geen flauw idee. Moet ik nu denken, mooi, ruim 600 uur in de pocket. Als de Belastingdienst dat zo ruimhartig aanbied dan zou ik gek zijn om er geen gebruik van te maken toch? Of moet ik denken, mwah, die zelfstandigenaftrek kan ik beter laten schieten. Want wie weet vinden ze dat corona geen invloed heeft op mijn uren?

aangepast door tstle
  • 0
(aangepast)

Om dit risico te beperken, geldt er een goedkeuring voor de periode van 1 januari 2021 tot 1 juli 2021. U mag er in die periode van uitgaan dat u ten minste 24 uur per week aan uw onderneming hebt besteed. Ook als u dat niet werkelijk hebt gedaan.

Er volgen hier ongetwijfeld reacties van experts...

...mij lijkt (belasting)technisch bezien de feitelijke urenbesteding met mogelijk ophoging tot 600 uren voorlopig leidend. Verder heb ik geen mening.

Mvg,

Wigbolt

aangepast door Wigbolt
  • 0
Op 8-12-2021 om 21:36, tstle zei:

Wat ik me nu afvraag. Mag ik dit in mijn geval ook toepassen? Of is dit alleen voor ondernemers die voor corona al uren maakten en die dit door corona zagen inzakken?

https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2021-33903.html

Goedkeuring 2 - 2021

Bij de beoordeling van de aannemelijkheid van het aantal in een kalenderjaar aan werkzaamheden voor een of meer ondernemingen bestede uren in het kader van het urencriterium zoals bepaald in artikel 3.6 Wet IB 2001, worden ondernemers in de periode van 1 januari 2021 tot en met 30 juni 2021 geacht ten minste 24 uren per week aan de onderneming(en) te hebben besteed.

Ondernemers die seizoengebonden werkzaamheden verrichten en die normaliter in de periode van 1 januari tot en met 30 juni een piek hebben in het aantal uren dat ze besteden aan de onderneming, worden geacht een gelijk aantal uren te hebben besteed in dezelfde periode in 2021 als het aantal uren dat is besteed in de periode van 1 januari 2019 tot en met 30 juni 2019. De ondernemer kan in dat geval met behulp van zijn administratie bepalen hoeveel uren hij aan de onderneming heeft besteed in de periode van 1 januari 2019 tot en met 30 juni 2019.

En dan de uitleg door de belastingdienst …

Om dit risico te beperken, geldt er een goedkeuring voor de periode van 1 januari 2021 tot 1 juli 2021. U mag er in die periode van uitgaan dat u ten minste 24 uur per week aan uw onderneming hebt besteed. Ook als u dat niet werkelijk hebt gedaan.

De Belastingdienst begeeft zich met de toevoeging van dat laatste zinnetje op een hellend vlak  … het lijkt iets te rechtvaardigen waarvoor de versoepeling niet is bedoeld.

Verder heb ik daar wel een mening over, maar de uiteindelijke keuze - wel of niet - is voor ieder zijn verantwoording.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

• 0
Op 8-12-2021 om 21:36, tstle zei:

Wat ik me nu afvraag. Mag ik dit in mijn geval ook toepassen?

Ja je mag het toepassen.

Maar nee, het gaat je niet helpen aan zelfstandigenaftrek als je de afgelopen 5 jaar alle jaren (ook) zelfstandig ondernemer voor de inkomstenbelasting was .

Je voldoet  namelijk  met de fictieve uren wel aan de 1225 uren eis van artikel 3.6 lid 1 Wet op de inkomstenbelasting, maar niet aan een van de aanvullende voorwaarden (1a of 1b)

Artikel 3.6. Begrip urencriterium

1. In deze afdeling en de daarop berustende bepalingen wordt verstaan onder urencriterium: het gedurende het kalenderjaar besteden van ten minste 1225 uren aan werkzaamheden voor een of meer ondernemingen waaruit de belastingplichtige als ondernemer winst geniet, indien:

a.de tijd die in totaal wordt besteed aan die ondernemingen en het verrichten van werkzaamheden in de zin van de afdelingen 3.3 en 3.4, grotendeels wordt besteed aan die ondernemingen of

b.de ondernemer in een of meer van de vijf voorafgaande kalenderjaren geen ondernemer was.

Kortom: in aanvulling op Wigbolt: prima dat je met die 600 extra uren voldoet aan het urencriterium, maar het gaat je niet helpen als die uren niet meer zijn dan de uren die je in loondienst hebt gewerkt. De "souplesse" van de belastingdienst heeft alleen betrekking op de verantwoording van de 1225 uur, niet op de Wet op de inkomstenbelasting (of delen daarvan) zelf.  

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar