• 0

Holding als bestuurder werkmaatschappij?

Goedemorgen,

 

Per 1-1-22 wil ik een holding-BV en een werk-BV oprichten. Ik ben daarin 100% aandeelhouder van de Holding en de Holding is 100% aandeelhouder van de werk-BV.

 

1. De vraag is in wie ik als bestuurder van de werk-BV moet aangeven, ben ik dat of is dat de Holding?

2. Wat zijn de voor- en nadelen (aansprakelijkheid, etc)?

3. Is een bestuurderaansprakelijkheidsverzekering verstandig voor Holding en/of werk-BV?

 

Alvast bedankt,

André

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

Als je zowel (100%) aandeelhouder als bestuurder van de holding bent dan kan het allebei.  Uiteindelijk komt de bestuurdersaansprakelijkheid toch bij jou als persoon terecht.

In de verzekeringspolis staat wat onder de dekking valt. Dus het is (zoals altijd bij verzekeringen) bij afsluiten goed naar de voorwaarden kijken en zorgen dat zowel de aansprakelijkheidsrisico's van de Holding als werkmij zijn gedekt.

 

Omdat het helemaal jou onderneming is maakt het niet zoveel uit. Bij grotere ondernemingen waar de bestuurders vaak geen aandeelhouder zijn en gewoon werknemer is het gebruikelijk om de Holding bestuurder te maken van de werkmaatschappijen omdat als de bestuurder dan uit dienst gaat en er wordt een nieuwe bestuurder aangenomen dan hoeft alleen bij de holding de bestuurder te worden aangepast bij de KvK en blijven alle bestuurdersrollen in dochterondernemingen ongewijzigd de holding.

 

Link naar reactie
  • 0
Op 9-12-2021 om 11:19, DHP zei:

3. Is een bestuurderaansprakelijkheidsverzekering verstandig voor Holding en/of werk-BV?

 

Meestal sluit je de verzekering op de werk-BV, ten behoeve van alle bestuurders van de werk BV (ongeacht hoeveel lagen BV's daar tussen zitten) 

 

Let op: een bestuurdersaansprakelijkheidsverzekering dekt alleen natuurlijke personen , geen rechtspersonen.

Dit kan bij complexe claims soms leiden tot (juridische) kosten die deels worden toegerekend aan rechtspersonen (zoals Holding BV's): die kosten zijn dan niet verzekerd en ook niet verzekerbaar: alleen het belang van de bestuurder als natuurlijke persoon is verzekerd 

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 162 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.