• 0

Zakelijke auto voor digitale nomade

Heeft iemand hier ervaring met auto van de zaak (BV) als digitale nomade en de belastingdienst? Ik ben bang dat het moeilijk is om aan te tonen dat ik niet meer dan 500km privé ga rijden als ik als digitale nomade in Europa zou rondreizen. Anderzijds zou het met een sluitende rittenadministratie en met een verklaring 'geen gebruik auto privé' mogelijk moeten zijn? Of is dit geheel kansloos bij de Belastingdienst? Iemand tips of ervaring hiermee? Bedankt.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik denk dat dat niet gaat lukken want wat is de zakelijkheid van de rit als jij besluit om de Bordeaux streek naar de Algarve te rijden om daar een maand te verblijven. ik denk dat als je van huis vertrekt na 1 dag al meer dan 500km prive hebt gereden.

Leven als een digitale nomade is geen zakelijke beslissing, het is een persoonlijke (levens)keuze.

Link naar reactie
  • 0
Op 14-12-2021 om 12:21, zzpegel zei:

Als digitale nomade sta je m.i. niet meer ingeschreven in NL en dan loop je qua verzekeringen al snel tegen meerdere problemen aan. Hoe wil je het precies gaan regelen?

Bent U de DGA van de BV?

Eén van de problemen is, dat wanneer je als Digital Nomad een bestaande BV in Nederland wilt voortzetten, dan moet de leiding van de BV vanuit Nederland blijven plaatsvinden.

Dat kan door iemand anders de dagelijkse gang van zaken van de BV laten behartigen.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
Op 14-12-2021 om 05:41, GolfTiger zei:

Heeft iemand hier ervaring met auto van de zaak (BV) als digitale nomade en de belastingdienst? Ik ben bang dat het moeilijk is om aan te tonen dat ik niet meer dan 500km privé ga rijden als ik als digitale nomade in Europa zou rondreizen. Anderzijds zou het met een sluitende rittenadministratie en met een verklaring 'geen gebruik auto privé' mogelijk moeten zijn? Of is dit geheel kansloos bij de Belastingdienst? Iemand tips of ervaring hiermee? Bedankt.

 

Het ligt er allemaal aan in hoeverre je het aannemelijk kunt maken. Als jij de auto echt niet privé gebruikt en je kunt dat aantonen met een sluitende rittenadministratie, dan is het niet kansloos. Het is alleen wel lastig, als je het over "rondreizen" hebt, want dat klinkt weinig zakelijk. Maar stel dat je met die auto steeds van lokatie naar lokatie reist, waar ook steeds klanten zitten (en je kunt dat aannemelijk maken), dan is het wellicht mogelijk.

 

Overigens is het niet zo dat je geen BV in Nederland kunt aanhouden, zodra je jezelf uit Nederland uitschrijft. Want het kan weliswaar zijn dat je juridisch geen inwoner van Nederland meer bent - en dat is meestal als je meer dan 8 van de 12 maanden niet in Nederland verblijft, maar dat betekent niet automatisch dat je daarna fiscaal ook geen inwoner van Nederland meer bent. De fiscus gaat vaak uit van een woonplaatsfictie, en het lijkt erop dat ze steeds vaker uitgaan van Nederlands "inwonerschap" op basis van "feiten en omstandigheden" om gewoon belasting te kunnen blijven heffen. Zelfs al zit je voornamelijk in het buitenland, kan het zijn dat je gewoon fiscaal inwoner blijft vanwege je eigen keuzes om vast te houden aan Nederland op een bepaalde wijze (bijvoorbeeld het aanhouden van een Nederlandse bankrekening, hebben van Nederlandse verzekeringen, het blijven bezoeken van Nederlandse familie, aanhouden van Nederlandse abonnementen, etc). Het nadeel is dat dit een behoorlijk grijs gebied is en je een beetje afhankelijk bent van de nukken van de fiscus of ze meegaan in je 'digitaal-nomadeschap'.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

prinsrachid Klopt. Alleen de zorgverzekeraar zal in principe je zorgverzekering stoppen zodra je niet meer bent ingeschreven. De meeste banken sluiten je rekening dan ook. Been there done that :-) 

Altijd goed navragen bij verzekeraars en goed voorbereid zijn. 

Overigens ook goed nadenken over een eventuele terugkomst. Dat is vaak een nog groter probleem welke ik ook mocht ervaren :-) 

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
Op 14-12-2021 om 16:48, zzpegel zei:

Alleen de zorgverzekeraar zal in principe je zorgverzekering stoppen zodra je niet meer bent ingeschreven.

De meeste banken sluiten je rekening dan ook. Been there done that.

Overigens ook goed nadenken over een eventuele terugkomst. Dat is vaak een nog groter probleem welke ik ook mocht ervaren.

Aangezien je toch in Europa blijft ... is het misschien handiger om ingeschreven te blijven staan en met enige regelmaat lange (werk)vakanties te nemen.

Dat scheelt een hele hoop ellende. Zolang alle rekeningen maar betaald worden, klopt niemand op je deur om te zien of je inderdaad thuis bent.

aangepast door Cosara

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 124 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.