• 0

Zijn betaalverzoeken zoals Plink (Mollie) te vertrouwen?

 

Een leverancier van een online bestelling bij Boekwinkeltjes stuurde me vandaag een betaalverzoek via Plink.

 

Daar had ik nog nooit van gehoord en omdat de leverancier ook nieuw is, was ik extra voorzichtig. Plink blijkt een service van Mollie die doorgeleid naar iDEAL, SePA en Bancontact en ik kan via een QR-code direct mobiel betalen. Maar toch voel ik me geleid naar een hellend vlak. Er zijn veel leveranciers die direct vanuit hun winkel (het bestelmandje) een link leggen naar een payment service provider, maar nu moet ik vanuit een mail (orderbevestiging) via een mij onbekende dienst toegang geven tot mijn bank-app/iDEAL.

 

Dat is nou net waar de banken tegen waarschuwen.

 

Ik probeer me in te denken voor wie Mollie zo'n dienst zou aanbieden, en ik kan alleen aan verkopers denken die de betaling niet op hun eigen site kunnen afwikkelen. Dat zie ik ook in een banner voor Plink: Easily send requests via email or sms.

 

Toch denk ik: zo werken oplichters ook, waarom bied je nou zo'n dienst aan terwijl er ook iDEAL betaallinks zijn die in mails en sms passen. Hangt daar een hoger prijskaartje aan? Zijn die in België niet te gebruiken? Wat is de toegevoegde waarde van Plink voor ondernemers?

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0
(aangepast)
Op 19-1-2022 om 21:32, TwaBla zei:

Toch denk ik: zo werken oplichters ook, waarom bied je nou zo'n dienst aan terwijl er ook iDEAL betaallinks zijn die in mails en sms passen

Directe iDeal betaallinks zijn maar een paar seconden geldig. Dus vanuit een webshop wordt je direct doorgestuurd naar iDeal. Vanuit een mail lukt dat niet. Dan moet je altijd via een 'provider' gaan. Mollie is er daar één van.

 

Eigenlijk is het niet zozeer dat je de provider moet vertrouwen maar de link moet verwachten. Als je niets verwacht klik je de link niet aan.

 

Vanuit mijn eigen programma kan ik een link naar mijn eigen site geven. Die communiceert direct met Mollie om een iDeallink te maken. Die wordt dan ook pas gemaakt wanneer de klant die link aanklikt. Zoals gezegd... als je dat niet zelf kunt hosten (zoals jouw boekenwinkel) kun je gebruik maken van plink . Dat is dan een stukje 'hosting' van die tussenpagina door Mollie die dan de iDeallink maakt. Net als dat een webshop dat direct doet.

 

Als je dus verwacht een bedrag te betalen, het bedrag klopt, de afzender klopt, dan is de betaling in 99,9% van de gevallen veilig te doen.

 

Ps. Dit staat ook op de site van iDeal zelf.

Quote

In de e-mail vindt u een hyperlink. Als u op deze link klikt, gaat uw webbrowser automatisch naar de website van het bedrijf, of van een derde partij (betaaldienstverlener) die namens het bedrijf het werk uitvoert. In het laatste geval is in de ontvangen e-mail vermeld welke partij dit is.

https://www.ideal.nl/consumenten/veiligheid/

 

In dit geval is de betaaldienstverlener dus Mollie. Wat jij voorstelde (een betaallink van iDeal zelf in de mail) bestaat dus niet. Het gaat altijd via een tussenpartij.

 

 

aangepast door Rik ·
Link naar reactie
  • 1
(aangepast)
Op 19-1-2022 om 21:50, Rik · zei:

In dit geval is de betaaldienstverlener dus Mollie. Wat jij voorstelde (een betaallink van iDeal zelf in de mail) bestaat dus niet. Het gaat altijd via een tussenpartij.

 

Klopt, dat lees ik nu ook.

 

Dat 'verwachten' vind ik niet overtuigend.

 

Als ik iets koop op Facebook, Marktplaats of uit een nieuwsbrief 'verwacht' ik ook een betaallink, maar dat garandeert niet dat de transactie kosher is. De veiligheidseisen van iDeal zijn nogal dubbelzinnig want ze spreken over 'een derde partij' die namens de tweede partij (verkoper) betaaldiensten uitvoert. De klant kent de tweede partij amper en dan raadt iDeal aan om een derde partij toegang te geven tot bankdetails. Terwijl phishers bankpagina's namaken.

 

Het lijkt me sowieso teveel gevraagd dat een willekeurige consument de eisen van iDeal moet gaan bestuderen. Naarmate banken, betaalinstellingen en payment service providers meer ondoorzichtige diensten toevoegen ondergraven ze het vertrouwen in online betalingen verder.

aangepast door TwaBla
n

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0
Op 20-1-2022 om 00:54, TwaBla zei:

Terwijl phishers bankpagina's namaken.

Tsja, of ze nu de pagina van de bank of de pagina van iDeal namaken maakt denk ik niet zoveel uit. Dat risico loop je met alles en iedereen en elke partij.

 

Dat is bv ook het geval met een direct betaalverzoek via whatsapp. Of nog erger... een tikkie via whatsapp.

 

Je kunt ook een iDeal abo afsluiten bij je eigen bank (redelijk duur). Maar ook dan krijgt de klant weer een linkje naar een pagina die niet van zijn eigen bank is (n.l. de bank van de leverancier). Je zit altijd met meerdere partijen. En als je alles door één partij laat doen dan wordt er weer moord en brand geschreeuwd over monopolistische positie.

 

Dan maar weer terug naar het ouderwetse handmatig overmaken :winking-face:

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Geeft de verkoper ook een betaalmogelijkheid overschrijven op bankrekening aan? Afzender is duidelijk, dan is het verder een kwestie van de https://link goed controleren voor aanklikken.

 

Quote

Er zijn veel leveranciers die direct vanuit hun winkel (het bestelmandje) een link leggen naar een payment service provider, maar nu moet ik vanuit een mail (orderbevestiging) via een mij onbekende dienst toegang geven tot mijn bank-app/iDEAL.

Dat is in dit geval dan kennelijk niet geintegreerd. Niet in de verkoopomgeving en ook niet in jouw klantomgeving?

Onder de veelgestelde vragen van Boekwinkeltjes.nl voor verkopers:
 

Quote

Hoe kan ik betalingen ontvangen via iDeal of Bancontact?

Via Onlinebetaalplatform kunt u op Boekwinkeltjes online betalingen ontvangen. Afhankelijk van uw wensen kunnen kopers direct met iDeal (Nederland) of Bancontact (België) betalen. Of kunt u een betaallink aanmaken en die naar de koper sturen. Meer informatie over de mogelijkheden kunt u vinden in het verkopersgedeelte op de pagina iDeal.


Veel leesplezier in de aangeschafte vakliteratuur!:winking-face:

Mvg,

 

Wigbolt

aangepast door Wigbolt
Link naar reactie
  • 0

Plink is volledig betrouwbaar, net zoals Mollie dat is. Een klant van mij die meubels verkoopt gebruikt dit ook. De aanbetaling wordt direct bij het online plaatsen van de order gedaan en het resterende bedrag wordt via zo'n Plink betaalverzoek betaald. De toegevoegde waarde zit 'm dus met name in betalingen die later plaatsvinden dan het moment waarop een order geplaatst wordt.

 

Nu denk je misschien: dat kan toch ook (bijv.) met Klarna? Dat klopt, maar als een order later wordt geleverd dan vervalt automatisch de Klarna betaallink. Die is maximaal 90 dagen geldig. En zeker in de meubelbranche wil het nog weleens gebeuren dat die levertijd overschreden wordt. En zo zijn er misschien nog wel wat voorbeelden te bedenken waarom de oplossing van Plink handig is.

Moeite met het bereiken van je doelgroep? Middels online en/of offline campagnes maken we jouw bedrijf op het juiste moment zichtbaar en activeren we je doelgroep!

Link naar reactie
  • 1

Ter verduidelijking...

Plink is van Mollie BV zelf. Plink is een side-project van Mollie 

 

https://useplink.com/nl/faq

 

Toen ik jaren geleden de eerste keer een tikkie kreeg moest ik ook extra kijken... waarom ging het bedrag met ideal niet direct naar de rekening van de belanghebbende maar naar een ander vreemd nummer met 44 op het einde. Dat bleek dus de tussenrekening van tikkie (van ABN AMRO) te zijn. Dat was ik bij de RABO niet gewend (daar gaat het wel direct naar de juiste rekening).

 

Link naar reactie
  • 0
Op 20-1-2022 om 11:01, Rik · zei:

Toen ik jaren geleden de eerste keer een tikkie kreeg moest ik ook extra kijken... 

 

Die dienst heb ik ook al eens gebruikt en dat voelde volstrekt natuurlijk. Het betaalverzoek wordt aangemaakt binnen de bekende bank-omgeving en de betaler weet dat het verzoek komt. Deze Plink daarentegen komt van een verkoper op Boekwinkeltjes, dus mijn eerste reactie was: 'Het zal toch niet dat ze nu ook al op Boekwinkeltjes aan het phishen zijn.'

 

Op 20-1-2022 om 10:44, JvanMar zei:

Plink is volledig betrouwbaar, net zoals Mollie dat is.

 

Inmiddels had ik dat zelf ook vastgesteld, maar tegelijk denk ik: mensen zien hun hele betaalrekening geplunderd omdat ze op een onbekende link klikken in hun whatsapp, en nu gaan de payment service providers zelf van die eigenaardige links aanbieden.

 

Op 20-1-2022 om 08:09, Gast zei:

Geeft de verkoper ook een betaalmogelijkheid overschrijven op bankrekening aan?

 

Nee. Ik zal hem mailen en die suggestie doen.

 

Op zich is dat extra gemak prima, maar het kan ook allebei. Plink voor de durfals, een gewone bankrekening voor de braverikken. Een QR-code mag van mij ook!

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0
Op 20-1-2022 om 12:39, TwaBla zei:

Die dienst heb ik ook al eens gebruikt en dat voelde volstrekt natuurlijk. Het betaalverzoek wordt aangemaakt binnen de bekende bank-omgeving en de betaler weet dat het verzoek komt. Deze Plink daarentegen komt van een verkoper op Boekwinkeltjes, dus mijn eerste reactie was: 'Het zal toch niet dat ze nu ook al op Boekwinkeltjes aan het phishen zijn.'

Dat is raar. De link van Plink zou ook direct naar een pagina moeten leiden waarbij je op jouw bankpagina komt. Dat werkt precies hetzelfde als tikkie. Daar kom je ook eerst op een pagina van tikkie waarbij je jouw bank uit moet kiezen. DAN pas kom je op jouw vertrouwde bankomgeving. Dat werkt bij Plink precies zo. Alleen jij kende Plink niet. De eerste keer dat je tikkie gebruikte, kende je die toch ook niet (dus vind ik het vreemd dat dat toen wel natuurlijk voelde).

 

Een SEPA QR Code is niet door alle bank programma's te gebruiken (heel veel zelfs niet). Bij de ING werkt dat wel maar bij de RABO niet. En een iDeal QR code is niet mogelijk. Dat is dan altijd weer een QR met een link naar een pagina waarbij je je bank kunt kiezen (en dat is dan weer precies hetzelfde als die Plink en tikkie pagina).

 

Link naar reactie
  • 0
Op 20-1-2022 om 13:44, Rik · zei:

Alleen jij kende Plink niet. De eerste keer dat je tikkie gebruikte, kende je die toch ook niet (dus vind ik het vreemd dat dat toen wel natuurlijk voelde).

Dit was ook hetgeen in me opkwam toen ik dit topic las. Geldt dit niet eigenlijk voor iedere dienst/app/bedrijf die je niet kent en die je iets moet toevertrouwen (zoals je geld)? ABN heeft hun dienst Tikkie in het begin vrij duidelijk gecommuniceerd als onderdeel van ABN, waarschijnlijk om het vertrouwen in een (grote) bank te benadrukken. Plink (zou het van paylink afkomen?)  doet dat dus wat minder duidelijk, en de naamsbekendheid van een payment service provider t.o.v. die van een bank is natuurlijk minder. 

 

Op 20-1-2022 om 13:44, Rik · zei:

Daar kom je ook eerst op een pagina van tikkie waarbij je jouw bank uit moet kiezen. DAN pas kom je op jouw vertrouwde bankomgeving.

Zo werken, volgens mij, alle betaallinks. Vrijwel alle payment service providers bieden de mogelijkheid om een betaallink te genereren die je naar klant kan sturen (per e-mail, WhatsApp, of hoe dan ook), waarmee de klant op een tussenpagina komt en z'n betaalmethode kan kiezen en, in het geval van iDeal, dan doorgaat naar z'n eigen bankomgeving. Dezelfde betaallink wordt gebruikt in second chance e-mails: een herinnering als je de checkout van een webshop niet helemaal hebt afgerond, in de hoop dat je de bestelling toch nog plaatst.

 

Op 19-1-2022 om 21:32, TwaBla zei:

Een leverancier van een online bestelling bij Boekwinkeltjes stuurde me vandaag een betaalverzoek via Plink.

Vanuit het platform vind ik het een bijzondere keuze dat ze naast geautomatiseerde betaalmethodes (iDeal en Bancontact) ook de mogelijkheid aan een verkoper bieden om zelf een betaallink aan te maken en die per e-mail naar de koper te sturen. Het komt niet erg professioneel op me over, wat mijn vertrouwen erin niet vergroot.

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
Op 20-1-2022 om 13:44, Rik · zei:

Dat is raar. De link van Plink zou ook direct naar een pagina moeten leiden waarbij je op jouw bankpagina komt.

 

Nee, die leidt via een pagina van Mollie (die ik toevallig wel kende) naar een keuze voor iDeal, SePA, Bancontact en creditcard. Klikken op iDeal brengt me vervolgens naar een volgende pagina van Mollie met een keuze van alle banken en de QR-code. 

 

Op 20-1-2022 om 13:44, Rik · zei:

De eerste keer dat je tikkie gebruikte, kende je die toch ook niet (dus vind ik het vreemd dat dat toen wel natuurlijk voelde).

 

Toen werd mij gevraagd het initiatief te nemen en activeerde ik Tikkie binnen mijn bankomgeving. Andersom zou ik een uitnodiging gekregen hebben van iemand met wie ik had afgesproken Tikkie te gebruiken.

 

Dat lijkt op deze situatie. Nu krijg ik echter geen Tikkie-verzoek van een bekende, maar een Plink van iemand die me op een marktplaats (Boekwinkeltjes) iets verkocht heeft. Deze keer gaat het om een te verwaarlozen bedrag, maar zou het bv Marktplaats en een iPhone geweest zijn dan zou ik deze methode niet willen gebruiken. En zelfs voor dat geringe bedrag aarzel ik, want ik kan niet overzien wie er meelift als ik inlog.

 

Op 20-1-2022 om 14:09, RubenT zei:

Vanuit het platform vind ik het een bijzondere keuze dat ze naast geautomatiseerde betaalmethodes (iDeal en Bancontact) ook de mogelijkheid aan een verkoper bieden om zelf een betaallink aan te maken en die per e-mail naar de koper te sturen. Het komt niet erg professioneel op me over, wat mijn vertrouwen erin niet vergroot.

 

Het is waarschijnlijk de individuele verkoper die met Mollie werkt en gebruik maakt van deze dienst, helemaal los van het platform. Boekwinkeltjes laat de afhandeling over aan de twee partijen onderling, om allerlei evidente redenen. :nerd-face:

 

Ik zou traders adviseren om verschillende betaalmethoden aan te bieden, dus ook gewoon een door de klant geïnitieerde betaling via zijn eigen bank en zonder PSP. :smiling-face-with-sunglasses: Maar misschien overzie ik het wereldje van betaallinks niet goed genoeg.

 

aangepast door TwaBla

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 124 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.