Ga naar inhoud

Waar boek ik het uurloon van een collega zzp-er in

Geplaatst:

Joblaja

Klus aangenomen die ik samen met een collega zzp-er moest uitvoeren. Hij stuurt factuur naar mij met zijn gewerkte uren en ik zet die op mijn factuur naar de opdrachtgever. Waar boek ik dit in de boekhouding. Het is geen personeel?

beantwoord door Cosara

Ga naar beste antwoord

Featured Replies

Geplaatst:

Ward van der Put

  • Moderator

“Kosten van uitbesteed werk” bijvoorbeeld of ruimer “Kosten uitbesteed werk en andere externe kosten”.

 

Welkom op Higherlevel.

Geplaatst:

Joblaja

  • Auteur

Omschrijving is duidelijk maar komt dit dan in de kostengroep (4) of inkopengroep (7)? Of maakt dat niets uit?

Geplaatst:

Cosara

  • Beste antwoord

Inkoopkosten  / uitbesteed werk (7)

Het zijn de directe kosten voor de omzet  … kosten die je maakt voor werkzaamheden die je voor een klant uitvoert.

aangepast door Cosara

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Geplaatst:

Joblaja

  • Auteur

Dank u! Ga ik het zo doen:biggrin:. Fijn dat ik dit forum gevonden heb!

Geplaatst:

Joblaja

  • Auteur

Vallen verbruik materialen die je aanschaft en op dezelfde dag van arbeid nodig hebt en tegen inkoopprijs doorberekent aan de opdrachtgever ook onder inkopen? Ze zijn immers niet in voorraad opgenomen….

Geplaatst:

Cosara

Inkoopkosten  / materieel (7)

Ook dit zijn directe kosten voor de omzet  … materiaal dat je inkoopt en direct gebruikt voor werkzaamheden die je voor een klant uitvoert.

Omdat je ze direct voor één opdracht gebruikt, behoort het niet tot de voorraad.

Tot de voorraad behoort de eenmalige aankoop van 10 kilo spijkers die je vervolgens beetje bij beetje bij meerdere klanten verbruikt.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

  • 3 weeks later...
Geplaatst:

Joblaja

  • Auteur

Toch ben ik nog niet zeker of ik het goed doe, in de boekhouding…. Ik gebruik e-boekhouding.

 

1. Ik heb een factuur van collega zzp-er ontvangen met zijn uren. Ik boek de factuur in onder inkopen uitbesteed werk (7010)

2. ik heb een factuur voor ingekocht materiaal. Die materialen gebruik ik gelijk voor de opdracht en komen niet in de voorraad terecht. Ik boek die ook onder inkopen materialen (7020)

3. Ik verstuur een factuur naar de opdrachtgever. Ik boek mijn uren onder omzet uren (8000). De doorberekende uren van de collega zzp-er onder inkopen uitbesteed werk (7010). Zodat dit tegen elkaar weggestreept is? Het zijn de werkelijk doorbrekende uren zonder winstmarge.

En de verbruikte materialen onder omzet materialen (8010).

 

Mijn twijfel is dus nu, mbt de verstuurde factuur….Doe ik het zo goed of moet ik die  doorbelaste  uren van uitbesteed werk ook onder omzet wegboeken. Dat ik bv een groep aanmaak omzet uitbesteed werk (8020)?

 

 

Geplaatst:

Cosara

25 minuten geleden, Joblaja zei:

Ik boek mijn uren onder omzet uren (8000).

De doorberekende uren van de collega zzp-er onder inkopen uitbesteed werk (7010).

Prima zo ... inkomsten (8***) tegenover kosten (7***).

Dat inkomsten en kosten tegen elkaar wegvallen is uw eigen beslissing.

Normaal gesproken zijn uw inkomsten hoger dan het uitbesteed werk. U heeft er immers tijd ingestoken om ervoor te zorgen dat het werk in onderaanneming goed verloopt en wellicht bent u aan aansprakelijk voor het werk dat in onderaanneming wordt uitgevoerd.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Geplaatst:

herman van der helm

Ik zou de uren factureren en boeken onder een nieuw grootboeknummer bv verkoop uren derden. Of omzet uren derden. Dan is op het eind van het jaar een goed overzicht mogelijk van inkoop derden en verkoop derden.

Geplaatst:

Joblaja

  • Auteur

….Doe ik het zo goed of moet ik die  doorbelaste  uren van uitbesteed werk ook onder omzet wegboeken. Dat ik bv een groep aanmaak omzet uitbesteed werk (8020)?

 

@herman :  u bedoelt dit dus?

aangepast door Joblaja

Geplaatst:

Cosara

12 uur geleden, Joblaja zei:

… moet ik die  doorbelaste  uren van uitbesteed werk ook onder omzet wegboeken.

Die doorbelaste uren zijn - als het goed is - al verwerkt in de (totaal)factuur die u naar de opdrachtgever stuurt. 
Splitsing van opbrengsten (en van kosten) is boekhoudkundig mogelijk door gebruik te maken van kostenplaatsen. Een kostenplaats is een onderverdeling van een grootboekrekeningnummer. 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Geplaatst:

Joblaja

  • Auteur

De opdrachtgever wil een gespecificeerde factuur. Vandaar dat ik het ook boekhoudkundig kan splitsen.... mijn uren  naar omzet (8), de uren uitbesteed werk naar inkopen (7). daarmee wordt de ontvangen factuur van coll.zzp weggestreept.

Als ik het goed begrijp, dan wordt het gedeelte van uitbesteed werk zo niet tot de omzet berekend zodat dit niet uiteindelijk door de inkomstenbelasting belast wordt.

 

Best een ingewikkelde materie..... óf ik maak t veel te moeilijk voor mezelf. Maar omdat e-boekhouding claimt dat een zzp-er zelf zijn/haar boekhouding kan doen, geef ik het nog niet op. Want eigen inzicht in de financiën vind ik belangrijk.

 

Geplaatst:

Cosara

2 uur geleden, Joblaja zei:

Als ik het goed begrijp, dan wordt het gedeelte van uitbesteed werk zo niet tot de omzet berekend zodat dit niet uiteindelijk door de inkomstenbelasting belast wordt.

Uitbesteed werk behoort niet tot de omzet ... maar werkt (normaliter) wel omzetverhogend.

 

Werk uitbesteden betekent dat u een factuur ontvangt van de onderaannemer (degene aan wie u werk heeft uitbesteedt) voor geleverde diensten en dat u een factuur stuurt naar uw opdrachtgever waarin deze onderaanneming is verdisconteerd.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Geplaatst:

herman van der helm

@cosara. Als je werk doet voor een opdrachtgever valt dat onder omzet. Dat je daarvoor iemand inhuurt doet eigenlijk niet terzake. Die inhuur kun je in eigen administratie als inkoopkosten werk derden boeken. Is het bedrag hoger, gelijk of minder dan wat je door berekent is niet van belang voor de opdrachtgever, maar beïnvloedt wel jou eigen winst.

Anders zou Randstad wel erg weinig omzet hebben.

aangepast door herman van der helm

Geplaatst:

Ward van der Put

  • Moderator

Voor onder andere onderaanneming in de bouw geldt een btw-verleggingsregeling: in dat geval moet je als aannemer die omzet uit uitbesteed werk wel apart kunnen verantwoorden voor de omzetbelasting.

 

Quote

Voor welke werkzaamheden?
De verleggingsregeling bij onderaanneming en uitlenen van personeel geldt voor fysieke werkzaamheden aan onroerende zaken of schepen. Bijvoorbeeld bij bouwen, slopen, aanleggen, onderhouden, herstellen en schoonmaken.

 

Geplaatst:

Cosara

1 uur terug, herman van der helm zei:

@cosara. Als je werk doet voor een opdrachtgever valt dat onder omzet. Dat je daarvoor iemand inhuurt doet eigenlijk niet terzake. Die inhuur kun je in eigen administratie als inkoopkosten werk derden boeken. Is het bedrag hoger, gelijk of minder dan wat je door berekent is niet van belang voor de opdrachtgever, maar beïnvloedt wel jou eigen winst.

Precies dus wat ik schrijf ... :smiling-face-with-sunglasses:

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Geplaatst:

Joblaja

  • Auteur

Alle dank voor de adviezen!


Besluit: Ik boek al het uitbesteed werk onder inkopen weg.😊

 

Wat de verlegde btw betreft….

Als ik de e- boekhouding bekijkt dan wordt de in de factuur , van de collega zzp-er aan mij, verlegde btw weggeboekt op af te dragen btw. Dit doet het programma zelf automatisch. De verlegde btw op de factuur aan de opdrachtgever…. Die zie ik nergens terugkomen in het overzicht.

 

Zo staat het op de site vd belastingdienst:

 

Een aannemer kan tegelijkertijd onderaannemer en hoofdaannemer zijn. Als aannemer A werk uitbesteedt aan aannemer B, is A hoofdaannemer en B onderaannemer. Aannemer B kan dit werk daarna weer uitbesteden aan aannemer C. Dan is C onderaannemer van hoofdaannemer B. 

In dat geval verlegt aannemer C de btw naar aannemer B. Aannemer B geeft in zijn btw-aangifte de door aannemer C naar hem verlegde btw op als te betalen btw, en trekt deze af als voorbelasting. Op zijn beurt verlegt aannemer B de btw naar aannemer A. Aannemer A geeft in zijn btw-aangifte de door aannemer B naar hem verlegde btw ook weer op als te betalen btw, en trekt deze af als voorbelasting.

 

Dus volgens mij gaat dat goed zo.

Geplaatst:

herman van der helm

Op 7-2-2022 om 14:17, Cosara zei:

Precies dus wat ik schrijf ... :smiling-face-with-sunglasses:

Ok sorry. Ik begreep deze zin van jou dus niet goed:

"uitbesteed werk behoort niet tot de omzet ... maar werkt (normaliter) wel omzetverhogend.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.