• 0

Wao en mede eigenaar worden

Goedemiddag,

 

Ik ben sinds 2000 afgekeurd vanwege een familaire ziekte. Nu help ik sindskort ( op de achtergrond) een bevriend stel met hun goedlopend bedrijf. Zij hebben veel nieuwe plannen en hebben gevraagd of ik hun evt kan helpen.  Ipv loon zou ik dan voor een deel mede eigenaar kunnen worden en deel ik mee in de winst.  Ik ben zo bang voor mijn WAO en mijn opgebouwde pensioen. En durf daardoor niet het UWV te benaderen.  

 

Weet iemand misschien of dit mogelijk is zonder dat her gevolgen heeft voor mijn uitkering? 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0
Op 31-1-2022 om 14:38, Noofje zei:

En durf daardoor niet het UWV te benaderen.

beste Noofje,

 

Waarom niet? Vragen staat vrij bij het UWV, ze trekken heus niet je uitkering in omdat je aan ze vraagt wat er met je uitkering gebeurt  als je zou gaan ondernemen?

Hooguit is het een indicatie dat het tijd is voor een herkeuring.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Beste Noofje, 

 

Allereerst welkom op Higherlevel!

 

Op 31-1-2022 om 14:38, Noofje zei:

Weet iemand misschien of dit mogelijk is zonder dat her gevolgen heeft voor mijn uitkering? 

 

In principe is dat niet mogelijk, tenzij je volledig (80% of meer) bent afgekeurd en de mate van werk en de winst beneden een bepaalde drempel blijft.

 

Op 31-1-2022 om 14:38, Noofje zei:

En durf daardoor niet het UWV te benaderen.  

 

Ik denk dat je om moet draaien: benader UWV juist wél en vraag wat de mogelijkheden zijn om werk te verrichten en bij te verdienen.

 

Blijf dan qua uren en winst ruimschoots binnen die grenzen of doe het bij enige twijfel gewoon helemaal niet: better safe than sorry!

 

(Eigenlijk klopt de huidige situatie nu ook niet want onbezoldigd werk / vrijwilligerswerk dien je nu ook al op te geven)

 

 

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0
Op 31-1-2022 om 15:32, Joost Rietveld zei:

beste Noofje,

 

Waarom niet? Vragen staat vrij bij het UWV, ze trekken heus niet je uitkering in omdat je aan ze vraagt wat er met je uitkering gebeurt  als je zou gaan ondernemen?

Hooguit is het een indicatie dat het tijd is voor een herkeuring.

 

groet

Joost

 

Enige nuance.

Ik heb zelf bij 2 bedrijfsverenigingen gewerkt (voor dat ze allemaal opgingen in het UWV) en ik ken 3 WAO-gevallen in mijn eigen omgeving.
De praktijk is helaas dat iedere melding/vraag wel degelijk consequenties kan hebben, het is maar net hoe het humeur staat van de persoon die jouw vraag/melding behandelt.

Mensen die 30-40 jaar ervaring hebben binnen deze wereld zullen dan ook vaak het advies geven: doe niets, hou je stil en toon vooral geen eigen initiatief.

Is triest, zou niet zo moeten maar het is wel waar....

In dit geval kunnen de al uitgevoerde "werkzaamheden" al reden zijn voor sancties....

Is vraagsteller inderdaad voor 80-100% afgekeurd dan zou je inderdaad kunnen denken aan wat Norbert Bakker zegt: vraag als je echt wil wat de grens is van bijverdiensten en blijf daar onder.

Maar bedenk ook dat een verzekeringsarts kan denken dat je dan ook wel meer kan en dan kan je bij een herkeuring alles kwijtraken....

Overigens: aandelen hebben en dividend ontvangen valt volgens mij buiten de kwalificatie "inkomen uit werkzaamheden" ...

http://www.onym.nl

voor al uw inkoop/product sourcing in Polen, uw boots on the ground aldaar, wij hebben de contacten in Polen, wij weten de weg

ook voor fiscale, juridische zaken en real estate zijn wij hier uw partner

Link naar reactie
  • 0
Op 31-1-2022 om 19:58, JohanPL zei:

Overigens: aandelen hebben en dividend ontvangen valt volgens mij buiten de kwalificatie "inkomen uit werkzaamheden" ...

 

2 dingen:

 

1. Maar dan moet je ook géén werkzaamheden doen! "Vrijwilligerswerk" (los van dat dat al meldingsplichtig is binnen de WAO) doen voor een bedrijf waar je (mede)eigenaar van bent is geen vrijwilligerswerk

 

Op 31-1-2022 om 14:38, Noofje zei:

Ipv loon zou ik dan voor een deel mede eigenaar kunnen worden en deel ik mee in de winst

 

2. hoe wordt je mede-eigenaar? Als je dat eigendom niet koopt tegen een marktconforme prijs is de verkrijging van het aandeel / winstdeel belast loon .

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 90 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.