• 0

Als nieuwe exploitant kans om het vastgoed deels te kopen, verstandig of niet?

Ik ben voornemens om de horeca in te gaan na 10 jaar in een hele andere branche te hebben gezeten, heb een aanbod gekregen om een restaurant te exploiteren in een nieuw te bouwen pand. Het restaurant komt overigens in een nieuw te ontwikkelen wijk en zal dus de komende periode nog weinig aanloop hebben van plaatselijke bewoners. Iets wat wel nodig is gezien het concept maar daar gaat mijn vraag niet over ;-) 

 

Ze zoeken iemand die de exploitatie gaat doen en de inventaris wil gaan verzorgen. 

 

De bouwer zou eventueel bereid zijn om een minderheid van het vastgoed (in de toekomst, kan geformaliseerd worden) te verkopen. Ik vraag mij af of dit wijs is… een minderheid maakt je lijkt mij altijd afhankelijk van de grootste aandeelhouder (weinig ervaring met vastgoed ;-)) en ik ken de bouwer niet.  
 

Ik ben benieuwd naar een mening, bij voorkeur gebaseerd op ervaring(en) 

 

Dank, een fijne zondag 🙏🙏

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0
(aangepast)

Beste Rosjee12345,

 

in aanvang zou ik dit in loondienst van de bouwer/ontwikkelaar of op basis van een fixed fee doen. Of zou je de investering en het ondernemersrisico direct willen en kunnen dragen bij splitsing van het onroerend goed en aankoop van een appartementsrecht in het geheel? Tussenvormen zijn complex.

 

Vastgoedontwikkeling en horeca-exploitatie zitten zelden in één BV of rechtsvorm. In die zin is de vraagstelling onduidelijk of niet gedetailleerd genoeg.

 

Hoe komt deze partij bij jou zonder branche-ervaring uit?

 

Met vriendelijke groet,

 

Wigbolt

aangepast door Wigbolt
Link naar reactie
  • 0
16 uur geleden, Rosjee12345 zei:

De bouwer zou eventueel bereid zijn om een minderheid van het vastgoed (in de toekomst, kan geformaliseerd worden) te verkopen

Dag Rosjee. 

 

Wat bedoel je met een minderheid van het vastgoed? Dat jij mede-eigenaar wordt van het vastgoed voor een kleiner deel dan de bouwer?

 

Waarom zou dat geen goed idee zijn? Je gaat immers ook eerst huren van de bouwer, toch?

Als dat bevalt, waarom zou je dan niet in vastgoed investeren (zonder te discussiëren over de marktontwikkelingen van vastgoed).

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

 

Het glas is half vol, maar let wel op wie daar uit drinkt.

 

Jij mag een minderheidsbelang nemen (kopen neem ik aan) in het onroerend goed om een waarschijnlijk aanvankelijk slecht-lopend restaurant te kunnen beginnen dat een pand in een nieuwe wijk aantrekkelijker maakt. Jij ruikt een winstkans (over een paar jaar) maar op korte termijn heeft vooral de projectontwikkelaar baat bij deze opzet.

Misschien kunnen jullie ruilen: jij een belang in het pand en hij een belang in jouw concept?

Of anders: jij geen belang in het pand maar hij wel een (betaald) belang in jouw concept?

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0
23 uur geleden, TwaBla zei:

 

Het glas is half vol, maar let wel op wie daar uit drinkt.

 

Jij mag een minderheidsbelang nemen (kopen neem ik aan) in het onroerend goed om een waarschijnlijk aanvankelijk slecht-lopend restaurant te kunnen beginnen dat een pand in een nieuwe wijk aantrekkelijker maakt. Jij ruikt een winstkans (over een paar jaar) maar op korte termijn heeft vooral de projectontwikkelaar baat bij deze opzet.

Misschien kunnen jullie ruilen: jij een belang in het pand en hij een belang in jouw concept?

Of anders: jij geen belang in het pand maar hij wel een (betaald) belang in jouw concept?

Thanks, daar dacht ik ik aanvang ook over idd. 
 

En waar ik mee zit is dat wanneer je een minderheid hebt en jouw deel van het vastgoed zou willen verkopen, je altijd afhankelijk bent van de andere partij die de meerderheid heeft. Correctl?

Link naar reactie
  • 0
Op 20-2-2022 om 22:13, Gast zei:

Beste Rosjee12345,

 

in aanvang zou ik dit in loondienst van de bouwer/ontwikkelaar of op basis van een fixed fee doen. Of zou je de investering en het ondernemersrisico direct willen en kunnen dragen bij splitsing van het onroerend goed en aankoop van een appartementsrecht in het geheel? Tussenvormen zijn complex.

 

Vastgoedontwikkeling en horeca-exploitatie zitten zelden in één BV of rechtsvorm. In die zin is de vraagstelling onduidelijk of niet gedetailleerd genoeg.

 

Hoe komt deze partij bij jou zonder branche-ervaring uit?

 

Met vriendelijke groet,

 

Wigbolt

Zou het kunnen dragen, of je het wil is idd de vraag. Zou idd gaan om twee bv’s waar vastgoed en exploitatie in gescheiden zouden worden. 
 

Ik zou het avontuur aangaan met een partner die veel ervaring heeft in de horeca ;-) 

Link naar reactie
  • 0
52 minuten geleden, Rosjee12345 zei:

En waar ik mee zit is dat wanneer je een minderheid hebt en jouw deel van het vastgoed zou willen verkopen, je altijd afhankelijk bent van de andere partij die de meerderheid heeft. Correctl?

Kan ... het is maar net wat jullie contractueel gaan vastleggen.

 

De bijkomende vragen zijn dan ook:

Aan wie mag je het verkopen?

Moet je het aan het bouwbedrijf terugverkopen en tegen welke prijs?

 

De andere kant van de bladzijde is ... Waarom zou je het willen verkopen? Je deelt immers mee in de huuropbrengsten.

 

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 114 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.