• 0

Met een BV deelname aan een VOF - Belastingvraag

(aangepast)

Hi All,

 

Ik heb even een korte vraag; Als ik met mijn BV deel ga nemen aan een VOF. Vervolgens ga ik investeren en maakt de VOF hopelijke winst.

Hoe wordt deze winst dan precies belast voor de BV?

 

Bij de VOF betaal je toch altijd inkomstenbelasting? Echter kan de BV natuurlijk nooit inkomen belasting betalen. Draagt de VOF dan VPB af? 

En wat als de andere vennoot geen BV is, maar wel inkomstenbelasting moet betalen?

 

 

aangepast door amien90
type fout
Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 1

Ja het klopt, ik zocht even hoe ik het zo eenvoudig mogelijk kon omschrijven.

 

waar je wel op moet letten los van belasting is dat jij deelneemt vanuit je werkmaatschappij (je risico bv) en niet vanuit je Holding bv .

Want ook een BV is hoofdelijk aansprakelijk voor alle schulden van de VOF als je met je holding zou deelnemen is het kapitaal van die bv niet meer veilig en verliest de holding zijn belangrijkste functie om risico en vermogen af te scheiden.

 

Maar het is ook wel fair ten opzichte van je mede vennoot die wel met zijn hele privé hebben en houwen erin zit om afspraken te maken voor hoeveel de werkmaatschappij bijdraagt bij problemen.

Het "voordeel" dat jij hebt is dat je bij dreigende problemen de werkmaatschappij leeg kan halen (uiteraard zijn daar ook wel regels en beperkingen als er een faillissement komt) waardoor de andere partner opdraait omdat in de werkmaatschappij niks te halen is.

 

Verder zou ik ook in de VOF overeenkomst opnemen dat er vennoten kunnen toetreden en uittreden, dat geeft in de toekomst bij groei meer mogelijkheden om te herstructureren.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 61 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.