• 0

Is direct sparen voor pensioen fiscaal niet mogelijk?

Ik ben zzp'er, geen ondernemer voor de inkomstenbelasting, maar wil wel graag mijn pensioen ook netjes regelen voor wat ik als zzp'er verdien. Als ik alles zo bekijk dan lijkt het erop dat ik pas erg laat fiscaal aantrekkelijk kan sparen voor mijn pensioen, omdat ik de inleg pas veel later in mindering kan brengen op mijn te betalen IB. Voorbeeld:

Ik verdien in 2020 een bedrag. Dat komt via overige inkomsten op mijn aangifte IB 2020 (in te dienen in 2021) terecht. Daar moet ik dan ook belasting over betalen. Dat levert jaarruimte 2021 op, want die gaat over 2020. Die jaarruimte kan ik pas in 2022 gebruiken door geld over te maken op een pensioenrekening; pas in mijn IB 2022 kan ik die gelden aftrekken.

Is daar een betere route voor?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Waarom moet je wachten met storten tot 2022?

Zodra je aangifte hebt gedaan weet je toch wat je jaarruimte is en kun je storten.

Als jij voor 1 mei aangifte doet. heb je toch gewoon nog 7 maanden om te storten in 2021.

Sterker nog de jaarruimte van 2021 kun je alleen in de aangifte 2021 opnemen als je daadwerkelijk ingelegd hebt.

 

Als je de jaarruimte 2021 niet gebruikt blijft die nog 7 jaar als reserveringsruimte beschikbaar voor toekomstige jaren.

 

Link naar reactie
  • 0

Je hebt gelijk, storten kan in 2021; de eventuele belastingteruggave is dan pas in 2022.

 

Met een gewoon pensioen spaar je in het jaar zelf, waardoor je in ieder geval VRH bespaart. Klopt het dat zoiets er niet is buiten de pensioenfondsen om? Dus dat dat in de 2e pijler wel kan, maar in de 3e pijler niet?

Link naar reactie
  • 0
23 minuten geleden, birdofashes zei:

Met een gewoon pensioen spaar je in het jaar zelf, waardoor je in ieder geval VRH bespaart.