• 0

Is direct sparen voor pensioen fiscaal niet mogelijk?

Ik ben zzp'er, geen ondernemer voor de inkomstenbelasting, maar wil wel graag mijn pensioen ook netjes regelen voor wat ik als zzp'er verdien. Als ik alles zo bekijk dan lijkt het erop dat ik pas erg laat fiscaal aantrekkelijk kan sparen voor mijn pensioen, omdat ik de inleg pas veel later in mindering kan brengen op mijn te betalen IB. Voorbeeld:

Ik verdien in 2020 een bedrag. Dat komt via overige inkomsten op mijn aangifte IB 2020 (in te dienen in 2021) terecht. Daar moet ik dan ook belasting over betalen. Dat levert jaarruimte 2021 op, want die gaat over 2020. Die jaarruimte kan ik pas in 2022 gebruiken door geld over te maken op een pensioenrekening; pas in mijn IB 2022 kan ik die gelden aftrekken.

Is daar een betere route voor?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Waarom moet je wachten met storten tot 2022?

Zodra je aangifte hebt gedaan weet je toch wat je jaarruimte is en kun je storten.

Als jij voor 1 mei aangifte doet. heb je toch gewoon nog 7 maanden om te storten in 2021.

Sterker nog de jaarruimte van 2021 kun je alleen in de aangifte 2021 opnemen als je daadwerkelijk ingelegd hebt.

 

Als je de jaarruimte 2021 niet gebruikt blijft die nog 7 jaar als reserveringsruimte beschikbaar voor toekomstige jaren.

 

Link naar reactie
  • 0

Je hebt gelijk, storten kan in 2021; de eventuele belastingteruggave is dan pas in 2022.

 

Met een gewoon pensioen spaar je in het jaar zelf, waardoor je in ieder geval VRH bespaart. Klopt het dat zoiets er niet is buiten de pensioenfondsen om? Dus dat dat in de 2e pijler wel kan, maar in de 3e pijler niet?

Link naar reactie
  • 0
23 minuten geleden, birdofashes zei:

Met een gewoon pensioen spaar je in het jaar zelf, waardoor je in ieder geval VRH bespaart.

 

Onder de  1 miljoen eigen vermogen is de VRH minder dan 1,25%. (*) Dus op die - bijvoorbeeld -  4.000 Euro die jij een jaar later inlegt in een lijfrente bespaar je jezelf 50 Euro VRH.  Je druk maken over rendement op je inleg lijkt me daarom belangrijker dan die VRH.

 

(*) onder de eerste 5 ton zelfs minder dan 0,6%!  Beide bedragen uitgaande van VRH schijven en tarieven over 2021 tbv aangifte 2021

 

23 minuten geleden, birdofashes zei:

Klopt het dat zoiets er niet is buiten de pensioenfondsen om

 

Niet helemaal . Ondernemers voor de inkomstenbelasting kunnen in plaats van jaarruimte (of daarnaast) ook opteren voor Dotatie oudedagsreserve - mits het ondernemingsvermogen daartoe toereikend is. Het lost  VRH probleem niet op, maar het scheelt een jaar wachten. Bovendien kun je dit over 2021 ook nog in 2022- voor aangifte - regelen, en dan direct het fiscale voordeel genieten

 

 

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0
Op 1-4-2022 om 15:38, birdofashes zei:

geen ondernemer voor de inkomstenbelasting

Waarom niet? Ben je daarnaast in loondienst en zo ja bouw je daar al 2e pijler pensioen op? In dat geval lijkt het me helemaal een beperkt probleem omdat de resterende jaarruimte sowieso al beperkt is 

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0
Op 5-4-2022 om 12:25, Norbert Bakker zei:

 

Niet helemaal . Ondernemers voor de inkomstenbelasting kunnen in plaats van jaarruimte (of daarnaast) ook opteren voor Dotatie oudedagsreserve - mits het ondernemingsvermogen daartoe toereikend is. Het lost  VRH probleem niet op, maar het scheelt een jaar wachten. Bovendien kun je dit over 2021 ook nog in 2022- voor aangifte - regelen, en dan direct het fiscale voordeel genieten

 

 

Zoals gesteld in het eerste berichtje ben ik geen ondernemer voor de inkomstenbelasting...

 

Op 5-4-2022 om 12:29, Norbert Bakker zei:

Waarom niet? Ben je daarnaast in loondienst en zo ja bouw je daar al 2e pijler pensioen op? In dat geval lijkt het me helemaal een beperkt probleem omdat de resterende jaarruimte sowieso al beperkt is 

...omdat ik niet aan de criteria van aantal opdrachtgevers voldoe. Daarnaast ben ik in loondienst, maar daar bouw ik tegenwoordig ook geen pensioen op. In feite geldt daar dus hetzelfde probleem voor, al speelt dat in mijn geval pas een jaar later.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 110 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.