• 0

Reservering naar privé - blijvend overtollig liquide middelen

Beste lezer, 

Ik heb een eenmanszaak en per 31/12/2021 te veel geld op mijn zakelijke rekening dan nodig is voor de normale bedrijfsvoering. 
De belastingdienst geeft aan dat ik het geld per 31/12/2021 van bank moet afboeken als privéonttrekking op 31/12/2021.
De boekhouder in mijn netwerk geeft aan dat ik beter een reservering kan maken naar privé van bank in mijn boekhoudprogramma. 
Mijn vraag is of de boeking die ik heb gemaakt correct is en hoe ik dit zou moeten wijzigen op mijn reeds ingevulde aangifte IB. 

Na deze boeking ziet dit gedeelte van de balans er als volgt uit (fictieve bedragen):
 

                                                            ACTIVA                                PASSIVA

Bank                                                 1.000,00

Reservering privé                          9.000,00

Kan ik dan op mijn aangifte IB per 31-12-2021
- liquide middelen verminderen met 9.000,00
- privéonttrekking verhogen met 9.000,00
- het EV verminderen met 9.000,00

Is dit correct of mis ik nog iets? 

Ik durf het op dit moment even niet te vragen aan de betreffende boekhouder, hij heeft het erg druk. 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0
16 minuten geleden, MaykeS zei:

De belastingdienst geeft aan dat ik het geld per 31/12/2021 van bank moet afboeken als privéonttrekking op 31/12/2021.

Dag Mayke

 

Welkom op HL.

 

Wat bedoel je met bovenstaande?

De fiscus heeft sws nog geen controle gedaan, want je aangifte heb je nog niet eens ingediend. Dus waarom zou je nu iets moeten van de fiscus mbt 2021?

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0
2 uur geleden, MaykeS zei:

op dit moment even niet te vragen aan de betreffende boekhouder, hij heeft het erg druk

 

Zo, zit je wel bij een geschikt bureau…?

 

Hoe dan ook:

Je kan inderdaad geen overtollige liquide middelen op de balans (dus: als vermogen in box 1) hebben, formeel gesproken.

Dan moet je dat overbrengen naar box 3 (in je aangifte!). Op zich is de ‘correctie’ op je aangifte juist (maar dat “reservering naar privé” bestaat niet echt in de accountancy, althans in mijn bewoordingen niet! – maar het is ook niet zo relevant hoe je het noemt verder in jouw systeem), maar…:

 

Heb je het echt over € 9.000,-? Dat kan toch geen bedrag zijn die hier voor in aanmerking komt.

Het is wel anders als het over 9 ton gaat (of zelfs 90 duizend misschien), maar dat lijkt mij hier niet het geval.

Dus ik zou zeggen: laat maar zoals het is. Niks mis met een banksaldo van 10.000 voor een eenmanszaak.

 

Succes!

 

"What, me worry?"

Link naar reactie
  • 0
2 uur geleden, Joost Rietveld zei:

Maar hoe weet de belastingtelefoon dan dat jij (wellicht) overtollige liquide middelen hebt?

Het is maar een aanname, maar omdat haar boekhouder niet thuis geeft, heeft Mayke de waarschijnlijk met de belastingdienst gebeld met de vraag wat zij met overtollige liquide middelen moet doen. Het antwoord is dan kort en bondig … afboeken naar privé.

 

Zoals gezegd … overtollig is hierbij een zeer rekbaar begrip. De corona-crisis heeft in ieder geval duidelijk gemaakt dat liquide middelen gelijk aan twee jaaromzetten geen overbodige luxe is.

 

5 uur geleden, MaykeS zei:

- liquide middelen verminderen met 9.000,00

- privéonttrekking verhogen met 9.000,00
- het EV verminderen met 9.000,00

Als dat alles is, dan staat dat nog mijlenver onder de drempel van 50.000 euro waarboven je vermogensbelasting zou moeten afdragen.

 

Gewoon op je zakelijke rekening laten staan en als liquide middelen in de jaarrekening opnemen.

 

Verder …  zoek een andere boekhouder die wel een paar minuten tijd neemt om een eenvoudige vraag te beantwoorden.

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor alle reacties! 

Om even wat dingen recht te zetten. Het zijn fictieve bedragen, zoals ook aangegeven in mijn originele post. Uiteraard veel hoger dan ik hier heb staan, het was meer ter illustratie of ik het op die manier in de aangifte kan verwerken, er is al vastgesteld dat het meer is dan nodig voor de normale bedrijfsvoering. Daarnaast is het niet mijn boekhouder maar iemand in mijn netwerk die mij sporadisch helpt als ik een vraag heb (gemiddeld 1x in de 3 jaar). Ik heb een hele simpele boekhouding (dienstverlening, zzp), praktisch geen kosten en kan het verder prima zelf. 
Mocht het moment daar zijn dat ik er zelf niet uit kom, dan schakel ik uiteraard een bureau in. Ik dacht ik probeer het gewoon even via hier. Ik vind dit forum heel nuttig en het leek me ook wel eens leuk /handig om zelf wat te vragen. 

Ik begrijp dat ik het op die aangifte op die wijze kan corrigeren en dat ik de boekhouding zo kan laten als hij is, er hoeft niet gereserveerd te worden? Mocht ik er naast zitten dan hoor ik het graag! 

Link naar reactie
  • 0
34 minuten geleden, MaykeS zei:

Om even wat dingen recht te zetten.

Door wie is al vastgesteld dat het meer is dan nodig voor de normale bedrijfsvoering en wat is een  normale bedrijfsvoering ?

De afgelopen 12 jaar zijn wij van de ene in de andere crisis beland, waarbij het belang van voldoende zakelijke liquide middelen geen overdadige luxe is.

35 minuten geleden, MaykeS zei:

Daarnaast is het niet mijn boekhouder maar iemand in mijn netwerk die mij sporadisch helpt als ik een vraag heb

Het zit het dan met "De belastingdienst geeft aan dat ik het geld per 31/12/2021 van bank moet afboeken als privéonttrekking op 31/12/2021." ?

 

36 minuten geleden, MaykeS zei:

Ik begrijp dat ik het op die aangifte op die wijze kan corrigeren en dat ik de boekhouding zo kan laten als hij is, er hoeft niet gereserveerd te worden?

Waarom zou je uberhaupt iets corrigeren en wat wou je reserveren ?

 

"Fiscale reserves zijn bedragen die u opzij legt (reserveert) en die u mag aftrekken van de winst. De 3 belangrijkste fiscale reserves zijn de herinvesteringsreserve bij verkoop, verlies of beschadiging van een bedrijfsmiddel, de egalisatiereserve voor hoge periodieke uitgaven, en de oudedagsreserve voor ondernemers in de inkomstenbelasting."

 

 

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 140 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.