• 0

VPB aangifte - Doorgeschoven winst onder deelnemingsvrijstelling

Goedemiddag,

 

Ik heb een vraag met betrekking tot de VPB aangifte waar ik hoop dat jullie mij mee kunnen helpen. 

Wij hebben een Holding / werk BV (2 Holdings met elk 50% aandeel in 2 werk BV's), waarbij we afgelopen jaar onder de deelnemingsvrijstelling winsten hebben doorgeschoven naar de Holding. 

 

Mijn vraag is nu waar ik deze doorgeschoven winsten moet boeken in mijn passiva. In mijn activa wordt dit namelijk in de liquide middelen ondergebracht, maar daardoor is er dus geen sprake van balans tussen passiva en activa. Kan dit gewoon onder winstreserve geboekt worden?

 

Alvast bedankt voor jullie terugkoppeling. 

 

MvG

Michael

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

12 antwoorden op deze vraag

  • 0
18 uur geleden, Joost Rietveld zei:

Via resultaat deelnemingen in je w&v.

Niet rechtstreeks op je winstreserve boeken

 

Hi Joost,

 

Ik heb vandaag geprobeerd om de aangifte in te vullen, maar ik blijf hier toch op hangen.

 

Ik heb het tevens gevraagd bij het adminisratiekantoor die tot op heden mijn aangiftes verzorgde, maar deze geeft aan alleen eigen software te gebruiken (inderdaad boeking via deelneming) en dus geen idee te hebben hoe het belasting aangifte systeem eruit ziet en hoe deze een dergelijke transactie categoriseert. Ik heb tevens de belastingdienst zelf gebeld, maar die geven aan dat wanneer het om VPB gaat, zij mij vanwege de complexiteit geen antwoord kunnen geven. Vrij bizar vind ik persoonlijk, maar het is zoals het is zullen we maar zeggen. 

 

Het gaat dus om doorgeschoven winsten wat aan de activa zijde op de balans een plus oplevert bij de liquide middelen.  Het geld is immers doorgestort op de rekening van de Holding. Nu moet ik deze tegenboeken aan de passiva zijde, maar hier heb ik enkel de volgende opties: 

 

Ondernemingsvermogen, onderverdeld in: 

- Gestort en opgevraagd kapitaal

- Informeel kapitaal

- Agio

- Winstreserve

- Egalisatiereserve

- Herinvesteringsreserve

- Belaste compartimenteringsreserve

- Overige fiscale reserves

 

Voorzieningen, onderverdeeld in:

- Garantievoorziening

- Stamrecht-, lijfrecht- en pensioenvoorziening

- Oudedagsverplichting

- Overige voorzieningen

 

Langlopende schulden, onderverdeeld in:

- Converteerbare leningen

- Obligaties

- Langlopende schulden aan groepsmaatschappijen

- Langlopende schulden aan participanten en maatschappijen waarin wordt deelgenomen

- Schulden aan kredietinstellingen

- Overige langlopende schulden

 

Kortlopende schulden, onderverdeeld in:

- Schulden an leveranciers en handelskredieten

- Schuld loonheffingen

- Kortlopende schulden aan groepsmaatschappijen

- Kortlopende schulden aan participanten en maatschappijen waarin wordt deelgenomen

- Overige kortlopende schulden

 

Het betreft geen schuld en geen voorziening, dus vandaar dat ik bij reserves uitkwam. Het lijkt me wel dat ik de bankstand (inclusief doorgeschoven winsten) bij liquide middelen bij de activa moet vermelden in de aangifte? En dus moet ik dit toch ook ergens aan de passiva zijde boeken, of zie ik dit compleet verkeerd? 

 

Ik hoop dat je op basis van bovenstaande enig idee hebt waar ik dit kwijt kan. Bij voorbaat dank voor je reactie. 

 

MvG

Michael

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0
14 uur geleden, Joost Rietveld zei:

Hi Michael

 

Het gaat niet rechtstreeks op de balans, maar naar de winst- & verliesrekening. Daar boek je het op resultaat deelneming. 

 

Wat ik alleen niet begrijp: waarom probeer je een aangifte VPB in te vullen als je nog geen correcte eindbalans en W&V over het boekjaar gereed hebt?

Hi Joost,

 

Terechte opmerking.

 

Ik was aan het nakijken of ik er zelf uit zou komen zonder inschakelen van een fiscalist. Vandaar de kort door de bocht vraag zonder juiste basis. 

 

Ik heb alle gegevens paraat, dus ik ga nu inderdaad eerst de eindbalans en W&V rekening opstellen en dan nogmaals kijken waar ik dit kwijt kan/moet. 

 

Het blijft voor mij echter wel een vraagteken of de toename in liquide middelen vanwege de doorgeschoven winst in de activa meegenomen moet worden en indien dit het geval is wat hier dan in de passiva tegenover moet staan. 

 

In ieder geval bedankt voor de moeite die je hebt genomen voor het beantwoorden van mijn vraag, wordt erg gewaardeerd!

Link naar reactie
  • 1
1 uur geleden, Michael1980 zei:

Het blijft voor mij echter wel een vraagteken of de toename in liquide middelen vanwege de doorgeschoven winst in de activa meegenomen moet worden en indien dit het geval is wat hier dan in de passiva tegenover moet staan. 

uiteraard moet dat, anders klopt je banksaldo niet. 

De tegenboeking, nogmaals, is resultaat deelneming in de W&V. Als je daarna het boekjaar afsluit dan komt het resultaat van de W&V (na VPB) bij de winstreserve op. Daarmee is je balans weer in evenwicht.

 

Daarom moet je ook niet gaan zitten hannesen in de aangifte zelf. Een boekhoudprogramma zorgt er bij de jaarafsluiting voor dat het resultaat na VPB wordt toegevoegd aan de reserves. De aangifte VPB doet dat niet

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
Op 19-4-2022 om 22:33, Joost Rietveld zei:

Hi Michael

 

Het gaat niet rechtstreeks op de balans, maar naar de winst- & verliesrekening. Daar boek je het op resultaat deelneming. 

 

Wat ik alleen niet begrijp: waarom probeer je een aangifte VPB in te vullen als je nog geen correcte eindbalans en W&V over het boekjaar gereed hebt?

Hi Joost,

 

Ik heb zojuist de eindbalans afgerond, en de doorgeschoven winst in de W&V rekening geboekt, maar nu neemt het systeem de doorgeschoven winst mee in het resultaat, waardoor de VPB een stuk hoger uitvalt dan de bedoeling is. Valt immers onder de deelnemingsvrijstelling. 

 

Is het niet gewoon zo dat ik in de Holding de volgende boeking kan doen:

Bank

A/ Deelneming Werk BV

 

Dan is nog steeds de vraag hoe ik het in het angifte programma moet verwerken, maar dan komt de doorgeschoven winst in ieder geval niet in de VPB sfeer terecht? 

 

Alvast bedankt voor je terugkoppeling. 

 

MvG

Michael

 

 

aangepast door Michael1980
spelfouten
Link naar reactie
  • 2

Ergens moet deze vraag zitten


Had u in dit boekjaar een belang in een vennootschap waarop de
deelnemingsvrijstelling of de deelnemingsverrekening van toepassing is?
Ja


Het dividend bedrag invullen

* onder de deelneming als Nettovoordelen met of uit de deelneming

 

en

 

* in de winst en verlies verrekening als resultaat uit deelnemingen

 

In het overzicht belastbare winst wordt de deelnemingsvrijstelling afgetrokken van de winst

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0
Op 21-4-2022 om 18:06, Joost Rietveld zei:

Zie reactie van Paul

Ik ga het nakijken zodra ik de kans heb. Dit zou inderdaad heel goed kunnen. Doordat ik het idee had dat de cijfers niet klopten, ben ik niet verder gegaan in de aangifte en heb ik dit dus niet gezien.

 

Paul en Joost: beiden bedankt voor jullie reacties. Het wordt heel erg gewaardeerd en is een verademing in vergelijking met het contact met de belastingdienst:) 

 

Link naar reactie
  • 0
Op 21-4-2022 om 16:52, Paul van Minderhout zei:

Ergens moet deze vraag zitten


Had u in dit boekjaar een belang in een vennootschap waarop de
deelnemingsvrijstelling of de deelnemingsverrekening van toepassing is?
Ja


Het dividend bedrag invullen

* onder de deelneming als Nettovoordelen met of uit de deelneming

 

en

 

* in de winst en verlies verrekening als resultaat uit deelnemingen

 

In het overzicht belastbare winst wordt de deelnemingsvrijstelling afgetrokken van de winst

 

 

 

 

Paul, dank je wel voor je reactie! Ik ga het nakijken. Omdat de cijfers naar mijn idee niet klopten, ben ik niet verder gegaan in de aangifte. 

 

Bedankt!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 242 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.