• 0

Hoe werkt het met de btw als ik wil importeren uit China met KOR

Beste Lezer,

Ik ben van plan om voor mijn onderneming voor ongeveer €800 in te gaan kopen bij een leverancier in China (importeren dus), ik heb dit nog nooit gedaan dus vroeg ik mij af hoe het werkt met het afdragen van btw etc. aangezien ik gebruik maar van KOR maakt dat ook nog een verschil?

 

Alvast Bedankt

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

Zonder KOR betaal je bij import zelf de BTW, die je vervolgens ook aftrekt omdat het BTW op jouw inkopen betreft. Per saldo dus nul.

 

Binnen de KOR krijg je geen BTW terug op je inkopen, maar ben je wegens de import wel BTW verschuldigd. Daarvoor doe je een incidentele BTW aangifte. Dat maakt je product dus duurder door de KOR.

 

Dat zul je in je verkoopprijs moeten doorberekenen.

 

Succes

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0
9 minutes ago, Joost Rietveld said:

Binnen de KOR krijg je geen BTW terug op je inkopen, maar ben je wegens de import wel BTW verschuldigd. Daarvoor doe je een incidentele BTW aangifte. Dat maakt je product dus duurder door de KOR.

Bedankt voor uw uitleg, ik had gelezen dat als ik de artikelen koop bij de leverancier uit china dat ik dan een 0% btw factuur ontvang en dat ik de verschuldigde btw + importkosten moet betalen als de goederen de EU binnenkomen, klopt dat?

Link naar reactie
  • 1
16 uur geleden, Joost Rietveld zei:

Daarvoor doe je een incidentele BTW aangifte.

Ik denk van niet. Tenzij Jasper een vergunning artikel 23 heeft (wat me niet waarschijnlijk lijkt) of de Chinees DDP levert (ook niet erg waarschijnlijk) wordt bij import de invoer BTW door de douane-expediteur afgedragen en aan Jasper doorbelast.

Link naar reactie
  • 0
24 minuten geleden, Bert. zei:

wordt bij import de invoer BTW door de douane-expediteur afgedragen en aan Jasper doorbelast.

Akkoord, procedure is dus anders, resultaat komt op hetzelfde neer. Jasper betaalt BTW en krijgt die niet terug. Ik was even op het verkeerde been gezet met het hulpmiddel incidentele aangifte BTW

Dank je wel Bert

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0
17 uur geleden, Joost Rietveld zei:

onder KOR betaal je bij import zelf de BTW, die je vervolgens ook aftrekt omdat het BTW op jouw inkopen betreft. Per saldo dus nul.

 

Binnen de KOR krijg je geen BTW terug op je inkopen, maar ben je wegens de import wel BTW verschuldigd. Daarvoor doe je een incidentele BTW aangifte.

Het betreft import uit China, dus geen import uit de Europese Unie, en daarmee geen verleggingsregeling en ook geen incidentele BTW-aangifte.

 

Aangifte doen als u goederen invoert vanuit niet-EU-landen

 

Als u goederen vanuit niet-EU-landen invoert, betaalt u normaal gesproken btw bij de Douane. U kunt de btw als voorbelasting aftrekken in de btw-aangifte, als u recht hebt op aftrek van btw. Als u een 'Vergunning verlegging btw bij invoer' (vergunning artikel 23) hebt, betaalt u de btw niet bij de grens, maar neemt u deze op in uw btw-aangifte. Hoe u deze vergunning aanvraagt, leest u bij Vergunning artikel 23 aanvragen. Deze regeling geldt alleen voor goederen die u in Nederland invoert.

 

Aangezien TS onder de KOR valt, is er geen recht op aftrek van BTW.

 

Vergunning Artikel 23 - indien TS deze heeft - wordt onder de nieuwe KOR door de Belastingdienst ingetrokken.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 1

Het hulpmiddel dekt niet alle situaties. Het antwoord van Cosarais correct en volledig, maar ziet alleen op de situatie dat Jasper zelf de invoeraangifte doet (wat niet waarschijnlijk is) of de aangifte voor hem gedaan wordt door een douane-expediteur. 

Als de Chinees DDP levert en de BTW regels correct toegepast worden krijgt Jasper een factuur met verlegde BTW (dus zonder BTW). In dat geval (ik heb het in praktijk nog niet gezien, onze klanten hebben wat meer omzet :), zal de BTW wel met een incidentele aangifte afgedragen moeten worden.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    13 leden, 149 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.