• 0

Goodwill bij een winkelovername

(aangepast)

Beste forumleden,

 

Allereerst complimenten voor dit platform. Ik heb al heel wat nuttige informatie kunnen vinden. Toch worstel ik nog met een onderwerp. Een onderwerp waar al veel over is geschreven maar toch ook wel weer om een specifieke reactie vraagt. Goodwill.

 

Ik zit momenteel midden in een overname proces en dus in de boeken. Het gaat daarbij om een winkel. Deze is is gevestigd in een huurpand. Het gaat bij de overname dan ook alleen om voorraad, inventaris en....goodwill.

 

De winkel gaat onder dezelfde naam en op dezelfde locatie verder. Ik neem het 1:1 over.

 

Aangezien de winkel nog maar een paar jaar actief is, is het lastig om een goede indicatie van omzet te krijgen. Oorzaak: sluiting tijdens Corona. Gemiddeld genomen mag je stellen dat het bedrijfsresultaat voor belastingen (omzet minus de kosten) uit komt op zo'n 35.000 euro.

 

Van het resultaat moet dan nog de ondernemersbeloning worden betaald.

 

Wat zou nu een  redelijk voorstel voor Goodwill kunnen zijn? Kunnen jullie mij hier in op weg helpen?

 

Vast hartelijk dank voor de reacties

aangepast door WinkelvanSinkel
Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 1
26 minuten geleden, WinkelvanSinkel zei:

Ik zit momenteel midden in een overname proces en dus in de boeken. Het gaat daarbij om een winkel. Deze is is gevestigd in een huurpand. Het gaat bij de overname dan ook alleen om voorraad, inventaris en....goodwill.

Blijft de winkel bestaan, of neem je de inboedel over en breng je die in je eigen winkel in? Als de winkel blijft bestaan, is dat dan onder de huidige naam en op dezelfde locatie? 

Link naar reactie
  • 2
1 uur terug, WinkelvanSinkel zei:

Gemiddeld genomen mag je stellen dat het bedrijfsresultaat voor belastingen (omzet minus de kosten) uit komt op zo'n 35.000 euro.

 

Van het resultaat moet dan nog de ondernemersbeloning worden betaald.

Als aangenomen wordt dat dit correct is, en wetend dat je jouw tijd maar 1x kunt omzetten in arbeid, dan lijkt mij hier geen goodwill aanwezig.

 

Immers, een redelijk loon voor het managen van een winkel zal al snel 35.000 zijn, en dan is er geen winst meer over, dus ook geen overwinst, wat vaak de maatstaf is voor goodwill.

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Welke potentie zie je? En welke risico's?

Heb je het kapitaal om investeringen en tegenslagen te dragen? En waarom zou je er dan aan willen beginnen?

 

Wie is eigenaar van het huurpand en hoe luiden de huurvoorwaarden? Het is niet ondenkbaar dat de overname juist over het huurcontract gaat. Begin er als nieuwkomer niet aan zonder kennis van zaken.

Mvg,

 

Wigbolt

aangepast door Wigbolt
Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Drie dagen geen reactie, dat vind ik dan altijd weer opvallend als je kennelijk wilt sparren...

 

...van enige wisselwerking is nu eigenlijk geen sprake.

 

Mvg,

 

Wigbolt

aangepast door Wigbolt
Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 181 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.