Ga naar inhoud

Tien regels voor internet startups

Geplaatst:

Anders Floor

Origineel: Ten rules for web startups

 

Evin Williams, oprichter van Pyra Labs dat Blogger ontwikkelde, geeft op zijn weblog 10 regels voor internet startups:

Let op: ik heb slechts een aantal hoofdlijnen gequote, zie het origineel hierboven voor het volledige verhaal

 

#1. Be Narrow

Focus on the smallest possible problem you could solve that would potentially be useful. Most companies start out trying to do too many things

 

#2: Be Different

First of all, realize that no sufficiently interesting space will be limited to one player. Second, see #1—the specialist will almost always kick the generalist's ass. Third, consider doing something that's not so cutting edge.

 

#3: Be Casual

We're moving into what I call the era of the "Casual Web" (and casual content creation). This is much bigger than the hobbyist web or the professional web. Why? Because people have lives.

 

#4: Be Picky

One of Google's biggest strengths—and sources of frustration for outsiders—was their willingness to say no to opportunities, easy money, potential employees, and deals.

 

#5: Be User-Centric

User experience is everything. Always focus on the user and all will be well.

 

#6: Be Self-Centered

Great products almost always come from someone scratching their own itch. Create something you want to exist in the world.

 

#7: Be Greedy

Design something to charge for into your product and start taking money within 6 months. Done right, charging money can actually accelerate growth.

 

#8: Be Tiny

The most likely end game if you're successful is acquisition. Acquisitions are much easier if they're small.

 

#9: Be Agile

Many dot-com bubble companies that died could have eventually been successful had they been able to adjust and change their plans instead of running as fast as they could until they burned out, based on their initial assumptions.

 

#10: Be Balanced

Yes, high levels of commitment are crucial. And yes, crunch times come and sometimes require an inordinate, painful, apologies-to-the-SO amount of work. But it can't be all the time. Nature requires balance for health—as do the bodies and minds who work for you and, without which, your company will be worthless.

 

#11 (bonus!): Be Wary

Overgeneralized lists of business "rules" are not to be taken too literally. There are exceptions to everything

 


Zie vooral ook de link bovenaan, ik heb slechts wat quotes genoemd.

eBase - Portal voor de internetbranche

• nieuws • internetbureaus • opdrachtgevers • branches • nieuwe websites • gratis vacaturebank •

Featured Replies

Geplaatst:

nonex.nl

Dit lijkt toepasbaar op meer start-ups dan webstarters alleen..... toptips en lekker kort en bondig geschreven!

Geplaatst:

Christine

Al die regels zijn heel erg waar (lees vooral het origineel, zie de link), zelfs de elfde. "Be Greedy" vind ik een mooie. Ik zou daar ook nog onder verstaan "begin met het verkopen van je product zodra dat maar enigszins kan, het hoeft niet af te zijn om voor sommige klanten al nuttig te zijn".

 

"Be Narrow" is ook een goede, ik merk dat mensen in de periferie van je bedrijf vaak de neiging hebben om je te willen laten afdwalen, onder het mom van "je moet die omzet niet laten liggen".

 

dagdag

Christine

Geplaatst:

malamut

Al die regels zijn heel erg waar (lees vooral het origineel, zie de link), zelfs . Ik zou daar ook nog onder verstaan "begin met het verkopen van je product zodra dat maar enigszins kan, het hoeft niet af te zijn om voor sommige klanten al nuttig te zijn".

 

Dit gaat volgens mij alleen op voor software omdat een patch/upgrade zeer eenvoudig en vrijwel zonder kosten te distribueren is. Bij een tastbaar product moet je dit volgens mij niet proberen want dat kost je je kop.

 

Gr, Niek

 

Geplaatst:

Christine

Ik zou daar ook nog onder verstaan "begin met het verkopen van je product zodra dat maar enigszins kan, het hoeft niet af te zijn om voor sommige klanten al nuttig te zijn".

Dit gaat volgens mij alleen op voor software omdat een patch/upgrade zeer eenvoudig en vrijwel zonder kosten te distribueren is. Bij een tastbaar product moet je dit volgens mij niet proberen want dat kost je je kop.

 

Volgens mij gebeurt het vaak genoeg dat in een eerste serie van een nieuw model auto of gadget nog kleine foutjes zitten.

Verder heb je wel gelijk dat het met software wat eenvoudiger is.

 

dagdag

Christine

Geplaatst:

Gast

Het gaat misschien gemakkelijker bij software maar wanneer is je product dan af? Tegenwoordig heb je niet zo heel veel tijd meer om je geld terug te verdienen met een product. De levenscyclus is gewoon kort. Als je te lang wacht met je product op de markt brengen heb je kans dat iemand anders er al met de grootste winst vandoor is, ook al is je product meer 'af'.

 

Je zal dus wel ergens een grens moeten leggen. Je hebt nooit iets 'af' in mijn ogen.

Geplaatst:

malamut

Het gaat er niet om of het product af is maar om het risico dat je het terug moet nemen/herstellen. Een grote autofabrikant kan zich dat wellicht veroorloven maar een start-up gaat er aan onder door.

 

Kwestie van risico's afwegen dus.

 

Gr, Niek

 

Geplaatst:

robberttk

erg interessant, vraag me alleen af of het lijstje in volgorde is. Volgens mij hoort nummer 5 op nummer 1 in dat geval ;-) Be user centric.

Elk succesvol internetbedrijf is min of meer user centric, in de meeste gevallen speelt de community een belangrijke rol in bedrijfsbeslissingen.

 

interessant artikel

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.