• 0

BTW over verzendkosten bij gebruik van 'Betaalverzoek via Marktplaats'

Hi allen,

 

Een btw vraag hier. Ik weet dat de belastingdienst aangeeft dat je btw moet afdragen over je verkoopprijs inclusief verzendkosten. Op zich duidelijk genoeg, maar bij het verkopen van spullen via Marktplaats die door de klant betaald worden via een 'Betaalverzoek via Marktplaats' (kortheidshalve BvM) wordt het toch onduidelijk.

 

Wij verkopen bijvoorbeeld een staafmixer via Marktplaats á 15 euro. De klant wil graag dat deze verzonden wordt, en wil graag betalen via BvM. Wat gebeurd er dan: ik voer onze verkoopprijs van het product in, 15 euro. Ik geef de verzendmethode aan, en BvM berekent een verkoopprijs inclusief verzendkosten door aan de klant (om het nog wat gecompliceerder te maken betaalt de klant ook nog eens transactiekosten a 40 cent (aan Marktplaats? Of hun betaalprovider onlinebetaalplatform? Geen idee.) De klant betaalt dus 15 + 6.75 + 0.4 = 22.15 euro.

 

In principe is het dus BTW afdragen over 22.15 euro (of misschien 21.75, zonder transactiekosten).

 

Nu krijgen wij geen facturen binnen van de verzendkosten. Niet via Marktplaats, niet via PostNL, en ook niet via onlinebetaalplatform.nl waar we ook in kunnen loggen om alle BvM betalingen te bekijken. Dus kunnen we deze verzendkosten niet als zakelijke kosten opvoeren. Als dat inderdaad zo is, lijkt het me erg krom dat wij wel btw moeten afdragen over verzendkosten maar deze niet als zakelijke kosten kunnen opvoeren.

 

Zou het niet zo kunnen zijn dat onze klant de diensten 'Levering' en 'Transactie' beide afneemt van Marktplaats, en niet van ons? Gezien in dat geval de klant alleen het product bij ons koopt, wij alleen BTW hoeven te rekenen over de prijs van het product (bv 15 euro), en wij geen verzendkosten als kosten opvoeren in onze administratie. Dit zou ons natuurlijk het beste uitkomen.

 

Dank voor het lezen! Ik hoop dat het verhaal duidelijk genoeg is zo.

 

Groet,

Anne Albert

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

13 antwoorden op deze vraag

  • 0
(aangepast)

Beste AnneAlbert,

 

ben je zakelijk verkoper?

 

Eerste hulppagina die ik vind:

https://help.marktplaats.nl/s/article/servicekosten-voor-betaalverzoeken-met-ideal-via-marktplaats

 

Ik neem aan dat je de staafmixer incl. BTW aangeboden hebt. Vraag is even wie voor de kosten van retourzendingen opdraait of onder welke voorwaarden je verkoopt/verzendt.

 

Het is en blijft natuurlijk wel zaak om (inkoop)kosten en omzet van elkaar te scheiden. In de door jou geschetste situatie lijkt het voor mij alsof de koper de verzending organiseert en betaalt. Dat is B2C licht ongebruikelijk.

 

Met vriendelijke groet,


Wigbolt

aangepast door Wigbolt
Link naar reactie
  • 0
16 uur geleden, Wouter Hol zei:

Waar gaat die 6.75 euro dan heen? Of krijgen jullie van BvM een verzendlabel of iets dergelijks om de zending te versturen?

Wij krijgen een barcode van Marktplaats die we kunnen laten scannen bij een PostNL punt. En we krijgen een email van PostNL (op het adres geregistreerd bij Marktplaats) via welke we zelf een verzendlabel kunnen printen.

 

16 uur geleden, Wigbolt zei:

Het is en blijft natuurlijk wel zaak om (inkoop)kosten en omzet van elkaar te scheiden. In de door jou geschetste situatie lijkt het voor mij alsof de koper de verzending organiseert en betaalt. Dat is B2C licht ongebruikelijk.

Ja dat leek mij ook al ongebruikelijk, maar dat lijkt wel de situatie te zijn. Ik ben inderdaad een zakelijke verkoper. De pagina die je linkt zegt:

Quote

De service Betaalverzoeken met iDEAL via Marktplaats wordt aangeboden en uitgevoerd door Online Payment Platform BV. De Algemene Voorwaarden van Online Payment Platform BV zijn hierop van toepassing.

Gezien de verzendoptie een onderdeel lijkt van BvM, kan ik me ook gezien dit voorstellen dat de verzending geen service van ons is maar van BvM.

 

5 uur geleden, Derek-Jan zei:

Dan is dit het bedrag waar jij btw over moet afdragen. De rest word geregeld door het verkoopplatform en voor dat stuk zijn zij verantwoordelijk. 

Helder, dank! Voor mijn begrip, zou dat ook zo zijn geweest als we een factuur hadden ontvangen van Marktplaats of BvM met specificatie, of zou dat de boel weer veranderen?

Link naar reactie
  • 0
22 uur geleden, Ward van der Put zei:

Dat een grote partij als Marktplaats € 0,40 transactiekosten voor iDEAL rekent, is zacht gezegd opmerkelijk.

Opmerkelijk inderdaad, elders kom je dat eigenlijk nooit meer tegen. Ik kwam er zelf ook pas achter toen ik een transactie overzicht bekeek, anders zie je dat als verkoper ook niet.

Link naar reactie
  • 0
Op 6-8-2023 om 14:45, Camiel97 zei:

Hi Anne, 

Hoe hebben jullie dit uiteindeljk opgelost? Nemen jullie de 0.40 euro die marktplaats rekent wel of niet mee als omzet? 

 

Die 40 cent hebben we inderdaad niet meegenomen als omzet. De verzendkosten uiteindelijk ook niet, al is dat voor mijn gevoel nog steeds geen kwestie met een heel duidelijk fiscaal antwoord.

Link naar reactie
  • 0
2 uur geleden, AnneAlbert zei:

 

Die 40 cent hebben we inderdaad niet meegenomen als omzet. De verzendkosten uiteindelijk ook niet, al is dat voor mijn gevoel nog steeds geen kwestie met een heel duidelijk fiscaal antwoord.

 

Super, dank voor je reactie. De manier waarop Marktplaats dit doet is inderdaad erg onhandig. Fijn weekend!

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 170 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.