• 0

E-mail adressen oude werkgever

Hallo,

 

Even een vraagje: (weet niet of dit de juiste categorie is, of dat ik deze vraag beter in de rubriek "internet" had moeten zetten).

 

Bij mijn vorige werkgever had ik 3 e-mail adressen. *met het domeinnaam van de werkgever

Toen ik daar weg ging, heb ik mijn mailboxen laten verwijderen.

Vandaag kwam ik er eigenlijk per toeval achter dat mijn oude adressen weer geactiveerd zijn!

 

Nu maakt dat mij op zich niet zoveel uit, maar het zou best vervelend zijn als een klant mij per ongeluk een mailtje stuurt naar het oude adres. (mail met bijvoorbeeld prijzen etc.)

 

Nu de vraag: Mag een werkgever de mailadressen zomaar her-activeren zonder de ex-werknemer daarvan op de hoogte te stellen??

 

Alvast bedankt!

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

12 antwoorden op deze vraag

  • 0

Waarschijnlijk heeft hij toch een catch-all functie op de e-mail zitten. Dus zal e-mail naar je oude adressen op een algemeen adres binnen komen. Ik denk dat hij ze officieel niet mag lezen maar hij kan er natuurlijk vrij gemakkelijk vanuit gaan dat de e-mails die op zijn zakelijke adressen binnen komen ook over zijn zaak gaan. Dan lijkt het mij ook niet echt inbreuk op jouw privacy.

 

De vraag aan jou is dus welke klant je nou een e-mail zou sturen op een adres van je vorige werkgever? Tenzij je ze in de waan wilt laten dat je daar nog werkt, maar dat kan ik me niet voorstellen. Probeer gewoon je oude werkgever eens te bellen om dat op te lossen. Lijkt mij gemakkelijker dan een discussie of het wel of niet mag.

Link naar reactie
  • 0

Een werkgever mag doen wat die wil met de emailadressen onder zijn domein. De emailadressen blijven het eigedom van de werkgever. De werkgever gaat toch ook geen zakelijke post dorrsturen die gericht is aan de vertrokken werknemer?

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Nu maakt dat mij op zich niet zoveel uit, maar het zou best vervelend zijn als een klant mij per ongeluk een mailtje stuurt naar het oude adres. (mail met bijvoorbeeld prijzen etc.)

 

Als de oorzaak hiervan gelegen is

a. in het feit dat je reeds enige tijd onder werktijd tijdens je oude loondienstverband feitelijk je eigen onderneming aan het runnen was.

b. in het feit dat je relaties vanwege je oude loondienstverband werft als klant voor je eigen bedrijf.

dan heb je een groter probleem, dan het wel of niet geblokkeerd zijn van mailadressen.

 

Link naar reactie
  • 0

Punt a. is zeker niet het geval.

Echter is mijn eigen onderneming qua activiteiten redelijk verwant aan hetgeen mijn vorige werkgever doet.

 

Het is zeker niet zo dat ik klanten 'afpak', ik verkoop immers andere producten, maar het is wel zo dat ik nu bepaalde klanten heb, die ik al kende in de tijd toen ik nog bij mijn vorige werkgever werkte.

 

Ik had geen concurrentiebeding, dus daar zal t ook niet aan liggen.

 

Maargoed, ik begrijp dat ik er dus niet echt veel aan kan doen??

 

 

Link naar reactie
  • 0

Sterker nog, je kunt er helemaal niets aan doen.

 

Stuur al je zakelijke contacten anders nog even een mailtje waarin je uitlegt dat de oude email adressen niet gebruikt moeten worden.

 

 

Uiteraard is dit één van de eerste dingen die ik heb gedaan na de start van mijn bedrijf, maar het is zeker een goed idee om dit nog een keertje te doen.

 

Alvast bedankt voor alle reacties!

Link naar reactie
  • 0

Punt a. is zeker niet het geval.

Echter is mijn eigen onderneming qua activiteiten redelijk verwant aan hetgeen mijn vorige werkgever doet.

Het is zeker niet zo dat ik klanten 'afpak', ik verkoop immers andere producten, maar het is wel zo dat ik nu bepaalde klanten heb, die ik al kende in de tijd toen ik nog bij mijn vorige werkgever werkte.

Ik had geen concurrentiebeding, dus daar zal t ook niet aan liggen.

Maargoed, ik begrijp dat ik er dus niet echt veel aan kan doen??

 

Als je geen klanten kunt afpakken omdat je andere producten verkoopt, lijkt het mij een goed idee om met je oude werkgever te gaan samenwerken om de markt te bewerken, dus dan zal die blij met jouw initiatieven zijn.

 

Als je wel dezelfde producten verkoopt, dan is het ontbreken van een concurrentiebeding onvoldoende garantie voor jou. Ook zonder concurrentiebeding kan het namelijk onrechtmatig zijn om de klanten van je voormalige werkgever te gaan bedienen, met name als het initiatief tot contact met de klant bij jou ligt (naar ik aanneem zijn de e-mails die je van je werkplek hebt verzonden terug te vinden door je voormalige werkgever). Een van de oudste baanbrekende arresten (1918 als ik mij goed herinner) gaat daarover.

 

Mieke

Link naar reactie
  • 0

(naar ik aanneem zijn de e-mails die je van je werkplek hebt verzonden terug te vinden door je voormalige werkgever). Een van de oudste baanbrekende arresten (1918 als ik mij goed herinner) gaat daarover.

 

Mieke

 

Voor de goede orde: het gaat niet om e-mails die ikzelf verstuurd heb, maar mails die klanten/relaties aan mij versturen. Soms staat mijn oude mailadres nog in hun adresboek, en komen mails met gevoelige info (lees: prijzen) terecht bij mijn vorige werkgever....

Link naar reactie
  • 0

Ik begrijp niet waarom de mails van jouw klanten, waarin prijzen staan, beschouwd kunnen worden als gevoelige informatie naar je voormalige werkgever toe. Je zegt immers dat je andere producten verkoopt dan je voormalige werkgever. Dan is er toch geen probleem?

Link naar reactie
  • 0

Klopt, mijn vorige werkgever zal er op zich zelf niet zoveel aan hebben.

 

Maar het netwerk in mijn branche is vrij klein en het kan erg onhandig zijn als gevoelige info wordt doorgespeeld aan concurrenten van mij (via ex werkgever....)

 

Maar goed, zo'n vaart zal het allemaal niet lopen. Bedankt voor alle reacties!

Link naar reactie
  • 0

 

Nu de vraag: Mag een werkgever de mailadressen zomaar her-activeren zonder de ex-werknemer daarvan op de hoogte te stellen??

 

Alvast bedankt!

 

 

Zoals al opgemerkt is het domein eigendom van de werkgever. De e-mail accounts zijn in beginsel ter beschikking gesteld voor zakelijke doeleinden. Desalniettemin valt het privé mailverkeer onder de bescherming van de persoonlijke levensfeer en mag een werkgever mailberichten met een prive karakter niet zomaar lezen. Maar in het onderhavige geval gaat het enkel om zakelijke berichten.

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 98 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.