• 0

Ongelijke inbreng van kapitaal bij het starten van een vof

Beste leden,

 

Ik zal me even voorstellen, mijn naam is Arjan en ik heb een eenmanszaak.

Sinds 8 jaar werk ik samen met een zzper die ook een eenmanszaak heeft.

Alles wat we kopen en verkopen delen we al 8 jaar met elkaar.

Dus we staan er betreft de kosten en onkosten ieder voor de helft in.

Ons leek het handiger om een VOF te starten dus dit hebben we gedaan.

Momenteel heb ik we een voorraad van 7000 euro en mijn mede zzper van 14000 euro.

Dit zou betekenen dat mijn mede zzper mij een factuur kan sturen van 3500 euro om het verschil op te heffen.

Op deze manier staan we er gelijk in en kunnen we beide een gelijk bedrag storten op de rekening van de VOF.

Echter opperde mijn mede zzper dat we ook een rekening vanuit de VOF kunnen sturen van 7000 euro naar mij.

Technisch gezien lijkt mij dit niet logisch. Hebben jullie hier een idee over?

Bedankt!

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

In principe is er geen reden om rekeningen te sturen je kunt ook simpelweg een afwijkend kapitaal hebben in de VOF. Het enige wat gebeurd is dat de ene vennoot een wat hogere kapitaalrekening stand heeft (ook wel eigen vermogen)

De standen van de kapitaalrekening zeggen niets over de eigendomsverhoudingen.

Je maakt bij een VOF (jaarlijks) afspraken over de winstverdeling.  dat kan 50/50 zijn.

In de toekomst zullen met vrij grote zekerheid de kapitaalrekeningen ook uiteen gaan lopen omdat de één meer geld opneemt dan de ander of doordat de één bijv meer reiskm maakt en daarvoor meer kan declaren (ivm de belastingvrije vergoeidng van 19ct per km)

 

Het is echt niet nodig om bij de start exact gelijke inbreng te hebben.

 

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Dit laat mooi zien dat je in een VOF-contract afspraken kunt maken. Enerzijds over verdeling van vermogen, anderzijds over verdeling van omzet, kosten, resultaat. Het is niet zo dat een VOF per definitie betekent 'allebei evenveel'. 

Wat betreft het vermogen is het niet vreemd om van beide eenmanszaken een balans op te maken en die dan te consolideren.

Tip van mijn kant: maak in het VOF contract afspraken over hoeveel er opgenomen mag worden uit de VOF en doe dat door een 'vrij kapitaal' te definiëren, waarin je voor de ontvangsten alleen rekening houdt met klanten die al betaald hebben, maar bij de uitgaven ook voor facturen / contracten die nog betaald moeten worden en nog af te dragen belastingen waarvoor de VOF aansprakelijk is, zoals omzetbelasting.

Op die manier zorg je dat de VOF in de basis altijd voldoende middelen heeft om alle rekeningen te betalen en dat de kans op discussie over opnames uit de VOF kleiner is.

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
9 uur geleden, arjan2 zei:

Sinds 8 jaar werk ik samen met een zzper die ook een eenmanszaak heeft.

Alles wat we kopen en verkopen delen we al 8 jaar met elkaar.

Dus we staan er betreft de kosten en onkosten ieder voor de helft in.

Ons leek het handiger om een VOF te starten dus dit hebben we gedaan.

Mooi … maar blijven de eenmanszaken bestaan of niet ?

Zoniet, dan zie ik wel een probleempje opdoemen … en wel in verband met de gelijke of ongelijke privé ontrekkingen.

aangepast door Cosara

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 281 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.