• 0

Holding of DGA bestuurder in werkmij?

(aangepast)

Dag,

 

Ik richt een holding op waarvan ik de enige aandeelhouder ben, en de bestuurder.

De holding bezit alle aandelen van de werkmaatschappij.

 

De DGA krijgt een arbeidscontract met de holding, en er moet een managementovereenkomst tussen holding en werkmaatschappij komen. Tot zover redelijk standaard.

 

Waar ik niet uitkom is of het uitmaakt of ik (DGA) of de holding bestuurder wordt van de werkmaatschappij.

 

Ik ben niet geïnteresseerd in bestuurdersaansprakelijkheid; daar is veel over geschreven. Heeft het een of het ander nog andere voor- en/of nadelen? Bijvoorbeeld wat betreft managementovereenkomst en management-fee.

 

Alvast bedankt.

aangepast door flextrip
Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 1

flextrip, allereerst welkom op Higherlevel

 

10 uur geleden, flextrip zei:

Ik ben niet geïnteresseerd in bestuurdersaansprakelijkheid; daar is veel over geschreven

 

Niet voor jou dan, maar voor alle overige lezers van dit topic: 

 

Uitgerekend voor die bestuurdersaansprakelijkheid maakt het ook helemaal niet uit of je als privé persoon bestuurder wordt of via 1 of meerdere (tussen)holdings, zie  art 2:11 BW:

 

Quote

 

Artikel 11

De aansprakelijkheid van een rechtspersoon als bestuurder van een andere rechtspersoon rust tevens hoofdelijk op ieder die ten tijde van het ontstaan van de aansprakelijkheid van de rechtspersoon daarvan bestuurder is.

 

 

Kortom: welke overwegingen er ook moge zijn om wel of niet met je holding bestuurder te worden, het ontlopen of beperken van bestuurdersaansprakelijkheid is dat niet.

 

Dat zelfde  geldt ook voor het optuigen van vennootschappelijke kerstbomen met veel tussenlagen: artikel 11 prikt daar doorheen.

 

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0
37 minuten geleden, Norbert Bakker zei:

flextrip, allereerst welkom op Higherlevel

 

 

Niet voor jou dan, maar voor alle overige lezers van dit topic: 

 

Uitgerekend voor die bestuurdersaansprakelijkheid maakt het ook helemaal niet uit of je als privé persoon bestuurder wordt of via 1 of meerdere tussenholdings, zie  art 2:11 BW:

 

 

Kortom: welke overwegingen er ook moge zijn om wel of niet met je holding bestuurder te worden, het ontlopen of beperken van bestuurdersaansprakelijkheid is dat niet.

 

Bedankt voor het welkom.

 

Ja, wat je schrijft over aansprakelijkheid wist ik. Er wordt zelfs geopperd dat het dan juist voordelig kan zijn om daarom een natuurlijk persoon als bestuurder aan te wijzen in de werkmij om te voorkomen dat de hele aansprakelijkheidskwestie 'ongecontroleerd' door de hele holding structuur gaat. 

 

Maar terug naar mijn vraag. Als aansprakelijkheid geen reden is; wat dan wel, in een simpele 1-man holding-werkmij. 

 

Dat de holding bestuurder is kan handig zijn als je een ingewikkelde structuur hebt met veel werkmaatschappijen. Dan hoef je alleen de bestuurder van de holding aan te passen als mensen komen en gaan. Maar dat is voor mij niet relevant.

 

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 205 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.