• 0

Willekeurige afschrijving bedrijfsmiddelen - “nieuwe auto”

(aangepast)

Beste forumleden,

 

ik ben hier nieuw geregistreerd, maar volg dit forum al wel een paar jaar. 
Nu ik zelf met een vraag rond loop waar ik niet uit kom, dacht ik meteen aan dit forum. 
Het gaat om het volgende. Zoals wellicht bekend, is in 2023 de willekeurige afschrijving verruimd. Zie:

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/winst/inkomstenbelasting/veranderingen-inkomstenbelasting-2023/willekeurige-afschrijving-bedrijfsmiddelen

 

En:

https://www.pwc.nl/nl/actueel-en-publicaties/belastingnieuws/vennootschapsbelasting-en-dividend-bronbelastingen/in-2023-kunt-u-willekeurig-afschrijven--lees-de-voorwaarden.html
 

En:

https://www.bghaccountants.nl/bijtelling-2023/

 

 

Als ik het goed begrijp, zou een elektrische auto onder deze regeling vallen. Mits “nieuw” gekocht in 2023. 
Het is mij nog niet helemaal duidelijk wat er precies bedoeld wordt met “nieuw”.  Dat ik als ondernemer de auto niet al in 2022 heb aangeschaft of dat de auto gewoon nieuw moet zijn, zoals “net uit de fabriek”. 
 

Daarnaast is het zo dat als je een auto importeert en deze minder dan 6000 km op de teller heeft staan of jonger dan 6 maanden oud is (of beide) deze bij importeren als “nieuw” beschouwd wordt. Zouden dit soort auto’s dan ook vallen onder de regeling van de willekeurige afschrijving 2023? Ook als het bijvoorbeeld een elektrische auto is uit 2021 met bijvoorbeeld 4000 km? 
 

Als er leden zijn op dit forum die hier meer van afweten, zou ik dat graag willen weten. 
 

Alvast hartstikke bedankt! 
 

 

aangepast door Mikky Vrolijk
Titel aangepast
Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Onder 'nieuw' wordt verstaan dat de auto zelf nieuw moet zijn (in de fiscaliteit inderdaad minder dan 6 maanden óf minder dan 6.000 kilometer).

 

De auto moet vervolgens in 2023 gekocht zijn. Niet per se geleverd, maar gekocht als in: koopovereenkomst getekend.

 

En het niet BEV zijn of waterstof auto. Hybrides tellen niet mee.

 

Een BEV import uit 2021 met 4000 km op te tellen is dus nieuw.

 

Je hebt overigens wel door dat je met de willekeurige afschrijving alleen maar de afschrijvingen naar voren haalt (tot 50%)? Het is dus geen extra afschrijving bovenop de reguliere afschrijving. Het komt in plaats van de reguliere afschrijving. Staar je er dus niet blind op bij de aanschaf, want het zal fiscaal zeker geen duizenden euro's schelen

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 1
48 minuten geleden, Joost Rietveld zei:

Staar je er dus niet blind op bij de aanschaf, want het zal fiscaal zeker geen duizenden euro's schelen

Uiteindelijk moet er natuurlijk gewoon betaald worden, maar het naar voren halen van de afschrijving en daarmee uitstellen van belasting is wel goed voor de cashflow op de korte termijn. Het aanschaffen van zo'n auto kan er immers nogal inhakken.

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 2
8 uur geleden, Ron van der Kolk zei:

Uiteindelijk moet er natuurlijk gewoon betaald worden, maar het naar voren halen van de afschrijving en daarmee uitstellen van belasting is wel goed voor de cashflow op de korte termijn. Het aanschaffen van zo'n auto kan er immers nogal inhakken.

 

Tenzij de winstgevendheid van de onderneming pas in latere jaren zichtbaar wordt. Zeker bij lage initiële omzetten, kan het zijn dat een extra kostenpost helemaal geen voordeel oplevert. Dan is het misschien handig om "willekeurig" even helemaal niets af te schrijven en de afschrijving uit te stellen.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0
7 uur geleden, prinsrachid zei:

Tenzij de winstgevendheid van de onderneming pas in latere jaren zichtbaar wordt.

Da's ook waar. Dank!

 

SBIC2022, kun je ons meer vertellen over het doel dat je met de afschrijving wilt bereiken in 2023? 

 

 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 143 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.