• 0

BTW op dividend werk BV naar Holding ??

Ik heb sinds vorig jaar een Holding BV met Werk BV. Voorheen gewoon een eenmanszaak.

Ik heb het hele jaar managementfee aan de Werk BV gefactureerd en ook mijn verplichte DGA-salaris uitbetaald.

 

Nu wil ik een gedeelte van de overgebleven winst overboeken van de werk BV naar de Holding.

Mijn boekhouder geeft aan dat ik dan een "resultaat"-factuur moet sturen naar de werk BV en deze ook met BTW moet belasten.

Op zich maakt dat per saldo natuurlijk niet veel uit gezien de ene BV de BTW moet afdragen en de andere BV de BTW weer terug krijgt. 

Echter, behoorlijk wat Google-werk heeft mij nergens een artikel opgeleverd waarin staat dat dividend van werk BV naar holding BV met BTW wordt belast.

 

Tevens ben ik dan bang dat zo'n factuur op het resultaat van de werk BV zal drukken.

 

Mag dit inderdaad zo maar is het gewoon niet erg gebruikelijk, of is dit echt niet in orde zo?

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 1
56 minuten geleden, cargoplanner zei:

Mijn boekhouder geeft aan dat ik dan een "resultaat"-factuur moet sturen naar de werk BV en deze ook met BTW moet belasten.

onzin! Ik val niet snel iemand aan, maar oef:

Zowel de factuur als de BTW is werkelijk te stompzinnig voor woorden voor een boekhouder om te beweren dat dat de juiste gang van zaken is. Dat spreekt boekdelen over een gebrek aan ervaring met BV's.  Dividend uitkeren is een besluit dat je neemt in een aandeelhoudersvergadering. Dus daar horen notulen van te zijn en daarna volgt een bankoverboeking. Klaar.

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 1

Correct. Bij Dividend stel je eerste vast of de BV na de dividenduitkering aan zijn verplichtingen kan blijven doen (check google voor uitkeringstoets en balanstest). Als dat zo is, dan neem je in de vergadering een besluit over het bedrag. Dat zet je in notulen waarna er een overboeking via de bank plaatsvindt onder de noemer dividenduitkering.

 

E.e.a. niet te verwarren met dividend naar privé waarvan aangifte gedaan moet worden plus afdracht van 15% dividendbelasting, gevolgd door aangifte in je IB-aangifte.

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0
1 uur terug, cargoplanner zei:

Mijn boekhouder geeft aan dat ik dan een "resultaat"-factuur moet sturen naar de werk BV en deze ook met BTW moet belasten.

Met zo'n boekhouder rijzen er bij nog wel wat extra vragen...

 

1 uur geleden, cargoplanner zei:

Ik heb het hele jaar managementfee aan de Werk BV gefactureerd en ook mijn verplichte DGA-salaris uitbetaald.

Worden hier ook aangiftes voor gedaan voor het af te dragen loonbelasting?

 

1 uur geleden, cargoplanner zei:

Nu wil ik een gedeelte van de overgebleven winst overboeken van de werk BV naar de Holding.

Wordt er rekening gehouden met de nog te betalen vennootschapsbelasting voordat die winst bepaald wordt?

 

Als één van deze vragen negatief beantwoord is dan is het zeer verstandig een andere boekhouder te zoeken.

(Dat is misschien sowieso verstandig als die boekhouder denkt dat er zoiets als een "resultaat-factuur" bestaat.)

 

1 uur geleden, cargoplanner zei:

Mijn boekhouder geeft aan dat ik dan een "resultaat"-factuur moet sturen naar de werk BV en deze ook met BTW moet belasten.

Op zich maakt dat per saldo natuurlijk niet veel uit gezien de ene BV de BTW moet afdragen en de andere BV de BTW weer terug krijgt. 

Hier zou je zelfs een ander HEEL groot probleem hebben. De BTW moet je wel in je werk BV afdragen (want die is berekend, juist of niet maakt niet uit), maar mag je in je Holding niet terugvragen omdat het nooit berekend had mogen worden.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 218 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.