• 0

Kosten boeken zonder “ontvangen factuur”-mutatie

Naar mijn weten is het met boekhoudsoftware (in mijn geval e-boekhouden.nl) gangbaar om zowel ontvangen facturen als betalingen "los" te boeken als een mutatie en deze (dan wel geautomatiseerd o.b.v. het factuurnummer) met elkaar te koppelen.

 

Desondanks zie ik het nut niet om een mutatie aan te maken voor de ontvangen factuur, tenzij het een factuur betreft die pas in het volgende kalenderjaar wordt voldaan (in dit geval wil je het jaar netjes afsluiten met de debiteuren post).

 

Wat makkelijker is voor mij is om gewoon de digitale factuur / bon te koppelen aan de uitgaande transactie, voorzien van een omschrijving. In dat geval is het duidelijk waar de kosten voor gemaakt zijn en scheelt het mij tevens tijd.

 

Het lijkt mij dat een inspecteur van de belastingdienst ook niet zal vallen over deze werkwijze. Desondanks heb ik mijn twijfels of ik toch iets over het hoofd zie waarom het juist niet verstandig is om zo mijn boekhouding te regelen.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Het is niet zozeer dat het gangbaar is in de software, als wel dat het gangbaar is omdat je elke stap wil administreren:

- de betalingsverplichting

- de betaling 

- de ontvangst of uitvoering van het geleverde

En elk van deze dingen kan ook nog eens op een ander moment plaatsvinden. Je hebt tenslotte een administratieplicht, die inhoudt dat je bijhoudt wat er in je bedrijf gebeurt.

 

Wanneer betaling en levering altijd op factuurdatum plaatsvinden, kun je natuurlijk de volstaan met ėėn boeking, waarop je de kosten en eventuele BTW voorheffing direct tegen de uitgaande betaling boekt. 

Link naar reactie
  • 0
Op 25-2-2023 om 12:51, Joost Rietveld zei:

Houd er rekening mee dat voor de omzetbelasting de factuurdatum bepalend is en niet de datum betaling. Vandaar dat factuur en betaling doorgaans twee afzonderlijke boekingen zijn

 

Ah dat vroeg ik mij altijd al af, maar heb er ook niet heel lang bij stilgestaan.

 

Het is dus ook niet mogelijk om bij de omzetbelasting enkel de betaalde facturen op te geven? Zou wel schelen.

Leef je leven door te leven.

Geef om geven door te geven.

Traprenovaties | Treinkaartjes | DC Timmerwerken

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 100 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.