• 0

Balans 2022 (hulp nodig bij klein restverschil)

Hallo,

 

Ik ben bezig mijn boekhouding van 2022 af te ronden voor de jaarlijkse inkomstenbelasting aangifte.

 

Ik loop nu tegen het volgende aan dat mijn Activa en Pasiva niet in balans zijn.  :thinking-face:  In de bijlage heb ik de boekhouding van 2022 toegevoegd (zie tabblad Balans). Alles wat in het geel staat gemarkeerd zijn vaste overgenomen gegevens zoals winst, banktegoeden, etc.

 

Ik denk zelf dat er iets mis is gegaan om het Beginvermogen van 2022 juist te berekenen?? Kan iemand eens mee kijken waar het mis gaat? Ik heb voor de zekerheid ook de sluitende boekhouding van 2021 bijgevoegd. Alvast bedankt voor jullie hulp!

Boekhouding 2021 en 2022.zip

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

12 antwoorden op deze vraag

  • 0
6 uur geleden, bwijman13 zei:

Ik denk zelf dat er iets mis is gegaan om het Beginvermogen van 2022 juist te berekenen??

Het vermogen bereken je eigenlijk niet, want deze volgt automatisch uit de balans.


De eindbalans van 2021 is de beginbalans van 2022 … dat geldt ook voor het vermogen … het eindvermogen van 2021 is gelijk aan het beginvermogen van 2022.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Goedenanavond,

 

Bedankt voor het meedenken. Ik had begrepen dat:

 

  • EV eind 2021 = EV begin 2022
  • Dus:
  • EV eind 2021 = EV begin 2021 + winst 2021 - onttrekking 2021 + storting 2021
  • EV eind 2021 = Banksaldo - Te betalen BTW (in mijn geval)

In mijn geval is dat dan:

  • EV eind 2021 = €16572,42 - €4256,29 = €12316,13

 

Als ik deze €12316,13 in vul op de balans van 2022 als EV begin 2022 kom ik dus niet uit en kom ik €563,53 te kort onder aan de streep?  :thinking-face: Terwijl ik in 2021 een sluitende balans had...

 

 

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Wouw. Déjà vu. Exact dezelfde vraag als vorig jaar. Ik kan me die nog goed herinneren :biggrin:

 

Dit keer is je fout vrij makkelijk te zien. Op 5-7-2022 heb je €3.247 aan belasting betaald.

Echter heb je daar ook in de 21% kolom € 563,53 als terug te vragen BTW staan !!
Bekend bedrag? Ja, dat is precies het bedrag wat je mist bij je passiva kolom.

 

Ja, dat is het nadeel van zo'n Excel sheet :blink:

 

Je hebt in juli/3e kwartaal nu dus €563,53 teveel aan BTW teruggevraagd bij vraag 5 (want ik zie dat de aangifte €1.801 was).

Die zul je nu dus moeten corrigeren in het 4e kwartaal. Als je die al aangegeven hebt zul je die dus moeten corrigeren in Q2 2023.

 

En je zult de te betalen belasting voor Q4 2022 op de balans wel moeten verhogen €4.501,88 naar €5.065,41. 

De overgebleven €563,53 die na het betalen van de belasting in januari nog op de balans staat geef je dus extra bij de aangifte Q1 2023 op.

 

PS. Dit had je met een vrij simpele controle op de totaal BTW van je inkomsten en uitgaven kunnen zien.

€55.137,57 winst * 21% = €11.578,89 aan BTW.

Jouw totale BTW over 2022 stond op € 11.064,75

Daaraan had je al kunnen zien dat er iets misgegaan was met de BTW (omdat je alleen 21% hebt).

Je kunt wel een paar euro verschil hebben (voor de individuele facturen, maar niet zoveel).

 

Misschien is het handig als je zo'n controle er ook in bouwt per kwartaal voordat je BTW aangifte doet.

 

Beter is het om je BTW kolom te baseren op je inkomsten/uitgaven kolom. En niet op je Bank kolom.

 

 

 

aangepast door Rik ·
Link naar reactie
  • 0
7 uur geleden, Rik · zei:

Beter is het om je BTW kolom te baseren op je inkomsten/uitgaven kolom. En niet op je Bank kolom.

Nog beter is het om je btw-kolom uitsluitend op je inkomsten/uitgaven-kolom te baseren.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
12 uur geleden, Rik · zei:

Wouw. Déjà vu. Exact dezelfde vraag als vorig jaar. Ik kan me die nog goed herinneren :biggrin:

 

Ja dat klopt, ik heb al veel aan je hulp en kennis en kunde gehad.:grinning-face: Erg bedankt nogmaals!

 

 

12 uur geleden, Rik · zei:

Dit keer is je fout vrij makkelijk te zien. Op 5-7-2022 heb je €3.247 aan belasting betaald.

Echter heb je daar ook in de 21% kolom € 563,53 als terug te vragen BTW staan !!
Bekend bedrag? Ja, dat is precies het bedrag wat je mist bij je passiva kolom.

12 uur geleden, Rik · zei:

Ja, dat is het nadeel van zo'n Excel sheet :blink:

 

 

Wat stom van mij! Je hebt helemaal gelijk. Per ongeluk is deze post op 21% BTW terecht gekomen en had op 0% BTW moeten staan.

 

 

12 uur geleden, Rik · zei:

 

Je hebt in juli/3e kwartaal nu dus €563,53 teveel aan BTW teruggevraagd bij vraag 5 (want ik zie dat de aangifte €1.801 was).

Die zul je nu dus moeten corrigeren in het 4e kwartaal. Als je die al aangegeven hebt zul je die dus moeten corrigeren in Q2 2023.

 

Duidelijk, ik moet dus een correctie doorvoeren op de BTW. :flushed-face: Dit zal ik de volgende BTW aangifte proberen mee te nemen, dus Q1 van 2023. Bij deze BTW aangifte moet ik dus de €563,53 opvoeren als te betalen BTW? Wat voor implicaties heeft dit voor mijn boekhouding/balans van 2023?

 

 

12 uur geleden, Rik · zei:

 

En je zult de te betalen belasting voor Q4 2022 op de balans wel moeten verhogen €4.501,88 naar €5.065,41. 

De overgebleven €563,53 die na het betalen van de belasting in januari nog op de balans staat geef je dus extra bij de aangifte Q1 2023 op.

 

Ik heb de Balans aangepast met een extra post bij de Passiva: Teveel Teveel ontvangen OB 2e kwartaal €563,53. Nu is de balans in evenwicht weer. :hugging-face: Zie ook de bijlage.

 

 

Heeft dit nog gevolgen voor mijn Balans van 2023? Waar moet ik nu rekening mee houden zodat ik niet weer dezelfde fouten maak. Ik neem aan dat ik ergens dan een post op de balans moet toevoegen?

 

 

 

12 uur geleden, Rik · zei:

PS. Dit had je met een vrij simpele controle op de totaal BTW van je inkomsten en uitgaven kunnen zien.

€55.137,57 winst * 21% = €11.578,89 aan BTW.

Jouw totale BTW over 2022 stond op € 11.064,75

Daaraan had je al kunnen zien dat er iets misgegaan was met de BTW (omdat je alleen 21% hebt).

Je kunt wel een paar euro verschil hebben (voor de individuele facturen, maar niet zoveel).

 

Misschien is het handig als je zo'n controle er ook in bouwt per kwartaal voordat je BTW aangifte doet.

 

Beter is het om je BTW kolom te baseren op je inkomsten/uitgaven kolom. En niet op je Bank kolom.

 

Bedankt voor deze tip. Ik zal een controle inbouwen welke de BTW bedragen uitrekent en vergelijkt van beide kolommen, dus afdracht BTW en de berekende BTW van de winst.

Boekhouding 2022 v2.xlsx

aangepast door bwijman13
Link naar reactie
  • 0
22 minuten geleden, bwijman13 zei:

Wat stom van mij! Je hebt helemaal gelijk. Per ongeluk is deze post op 21% BTW terecht gekomen en had op 0% BTW moeten staan.

Geen probleem hoor. We kijken (en denken) graag even mee.

 

22 minuten geleden, bwijman13 zei:

Duidelijk, ik moet dus een correctie doorvoeren op de BTW. :flushed-face: Dit zal ik de volgende BTW aangifte proberen mee te nemen, dus Q1 van 2023. Bij deze BTW aangifte moet ik dus de €563,53 opvoeren als te betalen BTW? Wat voor implicaties heeft dit voor mijn boekhouding/balans van 2023?

Normaal gesproken zou je een suppletie moeten doen op de BTW aangifte van Q3 vorig jaar.

Maar omdat het bedrag (verschil met normale aangifte) onder de €1.000 is, mag je dit gewoon verwerken in toekomstige BTW aangiftes.

Zie https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/btw/btw_aangifte_doen_en_betalen/aangifte_corrigeren/

 

39 minuten geleden, bwijman13 zei:

Ik heb de Balans aangepast met een extra post bij de Passiva: Teveel Teveel ontvangen OB 2e kwartaal €563,53. Nu is de balans in evenwicht weer. :hugging-face: Zie ook de bijlage.

Dat lijkt me inderdaad de netste oplossing. Dan blijven de aangifte bedragen kloppen en geef je aan dat er teveel teruggevraagd is.

 

Voor de aangifte van Q2 haal je die € 563,53 van de post "Teveel ontvangen" af en geef je bij de BTW aangifte op (dus vrg 5 in mindering).

Dan zou daarna alles weer glad moeten lopen.

 

Link naar reactie
  • 0
16 minuten geleden, Rik · zei:

Geen probleem hoor. We kijken (en denken) graag even mee.

 

Normaal gesproken zou je een suppletie moeten doen op de BTW aangifte van Q3 vorig jaar.

Maar omdat het bedrag (verschil met normale aangifte) onder de €1.000 is, mag je dit gewoon verwerken in toekomstige BTW aangiftes.

Zie https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/btw/btw_aangifte_doen_en_betalen/aangifte_corrigeren/

 

Dat lijkt me inderdaad de netste oplossing. Dan blijven de aangifte bedragen kloppen en geef je aan dat er teveel teruggevraagd is.

 

Voor de aangifte van Q2 haal je die € 563,53 van de post "Teveel ontvangen" af en geef je bij de BTW aangifte op (dus vrg 5 in mindering).

Dan zou daarna alles weer glad moeten lopen.

 

 

Dan heb ik nog 2 vragen voor de zekerheid:

 

  • Bij de komende OB aangifte van Q1 2023 kan ik dus bij het kopje '5a. Verschuldigde omzetbelasting' de €563,53 van vorig dus gewoon erbij optellen? Omdat suppletie alleen boven de >€1000 geldt.
  • Wat bedoel je met de aangifte van Q2? Of bedoel je dat ik de €563,53 in mijn balans van 2023 moet verwerken?

 

Link naar reactie
  • 0
Zojuist, bwijman13 zei:
  • Bij de komende OB aangifte van Q1 2023 kan ik dus bij het kopje '5a. Verschuldigde omzetbelasting' de €563,53 van vorig dus gewoon erbij optellen? Omdat suppletie alleen boven de >€1000 geldt.

Nee, vraag 5a kun je niet invullen. Die komt automatisch uit de andere secties. Je kunt alleen vraag 5b invullen bij 5.

En je moet die €563,53 daar dus dan niet optellen maar aftrekken van 5b.

Daarna kun je op de balans die post op €0 zetten.

 

Zojuist, bwijman13 zei:
  • Wat bedoel je met de aangifte van Q2? Of bedoel je dat ik de €563,53 in mijn balans van 2023 moet verwerken?

Die €563,53 staat nu al op de balans van 2022 als "teveel ontvangen" (en dus op de openingsbalans van 2023).

Overigens zul je die bij je aangifte IB gewoon bij de "Te betalen BTW voor Q4" op moeten tellen (omdat er geen apart postje "teveel ontvangen" is).

Op de eindbalans van 2023 vervalt die post dan omdat ie €0 is.

 

En sorry, ik bedoelde natuurlijk dat je die €563,53 bij de aangifte van Q1 afhaalt bij vraag 5b. Want we zitten nog in Q1.

En het oorspronkelijke bedrag had je ook teveel bij 5b opgegeven dus nu moet je dus bij 5b eraf halen.

 

Link naar reactie
  • 0
9 uur geleden, Rik · zei:

Nee, vraag 5a kun je niet invullen. Die komt automatisch uit de andere secties. Je kunt alleen vraag 5b invullen bij 5.

En je moet die €563,53 daar dus dan niet optellen maar aftrekken van 5b.

Daarna kun je op de balans die post op €0 zetten.

 

Die €563,53 staat nu al op de balans van 2022 als "teveel ontvangen" (en dus op de openingsbalans van 2023).

Overigens zul je die bij je aangifte IB gewoon bij de "Te betalen BTW voor Q4" op moeten tellen (omdat er geen apart postje "teveel ontvangen" is).

Op de eindbalans van 2023 vervalt die post dan omdat ie €0 is.

 

En sorry, ik bedoelde natuurlijk dat je die €563,53 bij de aangifte van Q1 afhaalt bij vraag 5b. Want we zitten nog in Q1.

En het oorspronkelijke bedrag had je ook teveel bij 5b opgegeven dus nu moet je dus bij 5b eraf halen.

 

Ok duidelijk en nogmaals bedankt Rik. Complimenten voor de snelle analyse en reactie. :smiling-face-with-sunglasses: Ik zal kijken of ik deze keer in 1x door de aangifte IB kom. Nog een fijne avond gewenst.

 

Link naar reactie
  • 0
Op 13-3-2023 om 12:00, Rik · zei:

Die €563,53 staat nu al op de balans van 2022 als "teveel ontvangen" (en dus op de openingsbalans van 2023).

Overigens zul je die bij je aangifte IB gewoon bij de "Te betalen BTW voor Q4" op moeten tellen (omdat er geen apart postje "teveel ontvangen" is).

Op de eindbalans van 2023 vervalt die post dan omdat ie €0 is.

 

Goedenavond,

 

Ik ben bezig met de aangifte IB. Ik heb de volgende gegevens ingevuld (zie foto):

 

image.thumb.png.67e99c114bc2017475214f90d488c554.png

 

Ik heb zoals gezegd de schuld omzetbelasting verhoogd onder het kopje 'Kortlopende Schulden OB', door: 

  • Te betalen OB (4e kwartaal) €4501,88
  • Teveel OB ontvangen (2e kwartaal) €563,53
  • Totaal: €5065,41 in te vullen

 

Verder heb ik berekend:

  • EV eind 2022 = EV begin 2022 + winst 2022 + Afrondingverschillen - onttrekking 2022
  • EV eind 2022 = €12.316,13 + €55.137,57 +  €8,16 - €49.324  = €18.137,86

 

 

Doordat ik in mijn Balans €8,16 teveel heb staan aan de Passiva kant door afrondingsverschillen en teveel geboekte winst (bij aangifte OB) krijg ik nu een foutmelding...


Wanneer ik deze €8 in vul onder het kopje 'Prive Stortingen' is de zaak weer in evenwicht en krijg ik geen foutmelding. Is dit de beste manier om het zo te doen? Ik heb geen idee waar ik dit anders moet corrigeren in de aangifte IB. :face-without-mouth:

 

 

 

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
3 minuten geleden, bwijman13 zei:

Doordat ik in mijn Balans €8,16 teveel heb staan aan de Passiva kant door afrondingsverschillen en teveel geboekte winst (bij aangifte OB) krijg ik nu een foutmelding...

Die 8,16 hoort ook niet op de balans aan de passiva kant maar in de winst & verlies.

 

Waar is die uit ontstaan?

Je kunt hem of bij betalingsverschillen in 4000 of 8000 zetten (bij een normale boekhouding). Of opnemen bij buitengewone baten/laten (onderaan de W&V).

 

aangepast door Rik ·
Link naar reactie
  • 0
58 minuten geleden, Rik · zei:

Die 8,16 hoort ook niet op de balans aan de passiva kant maar in de winst & verlies.

 

Waar is die uit ontstaan?

Je kunt hem of bij betalingsverschillen in 4000 of 8000 zetten (bij een normale boekhouding). Of opnemen bij buitengewone baten/laten (onderaan de W&V).

 

Deze is ontstaan doordat ik bij de OB aangifte van Q1 2022 minder betaald heb dan geboekt. Te samen met de andere afrondingsverschillen (centen werk) kwam ik dus op die €8,16 uit als extra niet geboekte winst.

 

Maar ik heb het nu opgelost dankzij jouw hulp door dit bedrag als 'Extra Winst' aan te merken onder het kopje 'buitengewone Baten'.

 

image.thumb.png.5b16687bd97fc68cd5cbda1abdb858b0.png

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 70 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.