• 0

Tweedehands elektrische auto eenmanszaak, privé of zakelijk?

Na jaren een 8 cilinder young timer uit 1999 te hebben gereden ga ik elektrisch rijden.  Ben meer dan zelfvoorzienend in elektriciteit en kan ook een thuisbatterij gebruiken. Met de I.B zit ik overigens in de eerste schijf mocht dit van belang zijn..

 

Ik ga een Kia EV6 kopen met 18k op de teller aanschafprijs €54750,- inclusief btw. Loop wel alle subsidies mis, maar geen jaar wachttijd.

Klopt mijn volgende gedachtengang?  

Als ik deze in de boeken van m'n eenmanszaak zet, krijg ik €9500,- bijtelling per jaar + €1400,- BTW bijtelling (tenzij ik kilometerregistratie bijhoud), maar kan in eerste instantie € 9500,- btw terug ontvangen.

Verder moet ik deze auto in 5 jaar afschrijven, dat is €8500,- per . Per saldo zal het mij dus €2500,- "privé uitgave" kosten belast met 36,93%= +- €800,-

Na 5 jaar valt de afschrijving weg maar blijft de bijtelling bestaan. Dit zal dan 11k zijn bij 36,93%....+- €4000,-

 

Koop ik de auto privé... geen bijtelling of ingewikkelde regels. Kan de btw niet terug vragen, ook de kosten die ik maak zijn niet aftrekbaar (parkeren, reparatie, energie). Zakelijke kilometers kan ik wel opvoeren als ik deze registreer.. Voor de inkomstenbelasting mis ik de jaarlijkse afschrijving maar mis ook de bijtelling. Na 5 jaar ook geen jaarlijkse 11k bijtelling

De eenmalige uitgave onttrek ik wel aan m'n eenmanszaak en zal dat inkomstenbelasting over moeten betalen. €54750,- x 36,97% = 20k

 

Is het ook mogelijk om na 5 jaar de bijtelling te "ruilen" voor kilometerregistratie, of is eenmaal gekozen voor bijtelling niet meer te veranderen?

 

Wat me wel opvalt is dat ik beter een oude benzine slurper kan rijden uit de vorige eeuw dan een elektrische auto. Bijtelling is 30% van de dagwaarde.

 

Ik hoor graag of iemand weet of ik dit verhaal helder heb....

 

Groet, Kees

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

22 antwoorden op deze vraag

  • 0
8 minuten geleden, Cornelis.n zei:

De eenmalige uitgave onttrek ik wel aan m'n eenmanszaak en zal dat inkomstenbelasting over moeten betalen.

Hoe bedoel je dit? Inkomstenbelasting betaal je over de volledige winst volgens de boekhouding, niet over privéonttrekkingen. Je kunt niet onbelast "geld in de eenmanszaak laten zitten", zoals men wel eens denkt. 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 1
10 minuten geleden, Cornelis.n zei:

Wat me wel opvalt is dat ik beter een oude benzine slurper kan rijden uit de vorige eeuw dan een elektrische auto.

Goed gezien.

Het is goedkoop en milieubelastend  tegen duurder en iets minder milieubelastend ...

 

Je moet wel bedenken dat allen het rijden met een elektrisch aangedreven auto minder milieubelastend is.

Het vehikel moet nog wel geproduceerd en verscheept worden, en dat alles is net zo vervuilend als van de benzineslurper.

Daarbij moet je nog maar afwachten waar de elektriciteit voor het opladen van de accu vandaan komt.  Niet zelden komt dat 's nachts gewoon uit een Oost- of Zuid-Europese kolencentrale. 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
10 minuten geleden, Ron van der Kolk zei:

Hoe bedoel je dit? Inkomstenbelasting betaal je over de volledige winst volgens de boekhouding, niet over privéonttrekkingen. Je kunt niet onbelast "geld in de eenmanszaak laten zitten", zoals men wel eens denkt. 

Dat begrijp ik Ron. Maar al zou ik dit bedrag voor andere bedrijfsmiddelen/bedrijfskosten gebruiken, ligt dit weer anders lijkt mij. Maakt het bij het onttrekken van het bedrag  dus geen verschil of ik de auto zakelijk of privé aanschaf? Er is volgens mij geen investeringsaftrek op auto's .

Link naar reactie
  • 0
1 uur terug, Cornelis.n zei:

Maar al zou ik dit bedrag voor andere bedrijfsmiddelen/bedrijfskosten gebruiken, ligt dit weer anders lijkt mij.

Dat maakt geen verschil.

Je koopt een bedrijfsmiddel - een auto of een zaagmachine - je activeert het bedrijfsmiddel op de balans en vraagt de btw terug.

 

1 uur terug, Cornelis.n zei:

Maakt het bij het onttrekken van het bedrag  dus geen verschil of ik de auto zakelijk of privé aanschaf?

Dat maakt wel verschil.

Een zakelijke aankoop verminderd de winst, een privé aankoop niet.

Bij aankoop in privé is er geen auto op de balans en krijg je geen btw terug. Als je dat geld voor de auto aan de zaak onttrekt, dan heb je daar al (winst)belasting over betaald.

 

1 uur terug, Cornelis.n zei:

Er is volgens mij geen investeringsaftrek op auto's.

Klopt ... zakelijk blijft dan de afschrijving en btw over.- ... privé is er geen afschrijving en krijg je geen btw terug.

 

Die btw krijg je overigens alleen terug als de beoogde auto geen marge-auto is.

Die afschrijvingen zijn overigens niets anders dan uitgestelde kosten. Je kunt dus niet op 30 december even een auto kopen en de winst in dat jaar met 50 mille verlagen. 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
18 uur geleden, Cosara zei:

Goed gezien.

Het is goedkoop en milieubelastend  tegen duurder en iets minder milieubelastend ...

 

Je moet wel bedenken dat allen het rijden met een elektrisch aangedreven auto minder milieubelastend is.

Het vehikel moet nog wel geproduceerd en verscheept worden, en dat alles is net zo vervuilend als van de benzineslurper.

Daarbij moet je nog maar afwachten waar de elektriciteit voor het opladen van de accu vandaan komt.  Niet zelden komt dat 's nachts gewoon uit een Oost- of Zuid-Europese kolencentrale. 

Je hebt een punt. Toch zie ik de voordelen. Nu nog BPM vrij. Als salderen af geschaft wordt kan ik de elektriciteit van overdag s'avonds gebruiken of in de weekenden, dit wanneer ik bedrijfsmatig het meeste stroom verbruik. Vooral in het zomerseizoen (recreatie met overnachtingen). Zelf maak ik weinig kilometers maar moet wel een auto hebben, en kan overdag thuis zonnestroom laden. Combinatie van deze zaken maakt het voor mij gunstig, dacht ik zo....

Link naar reactie
  • 0
18 uur geleden, Cornelis.n zei:

Na jaren een 8 cilinder young timer uit 1999 te hebben gereden ga ik elektrisch rijden.  Ben meer dan zelfvoorzienend in elektriciteit en kan ook een thuisbatterij gebruiken. Met de I.B zit ik overigens in de eerste schijf mocht dit van belang zijn..

 

Ik ga een Kia EV6 kopen met 18k op de teller aanschafprijs €54750,- inclusief btw. Loop wel alle subsidies mis, maar geen jaar wachttijd.

Klopt mijn volgende gedachtengang?  

Als ik deze in de boeken van m'n eenmanszaak zet, krijg ik €9500,- bijtelling per jaar + €1400,- BTW bijtelling (tenzij ik kilometerregistratie bijhoud), maar kan in eerste instantie € 9500,- btw terug ontvangen.

Verder moet ik deze auto in 5 jaar afschrijven, dat is €8500,- per . Per saldo zal het mij dus €2500,- "privé uitgave" kosten belast met 36,93%= +- €800,-

Na 5 jaar valt de afschrijving weg maar blijft de bijtelling bestaan. Dit zal dan 11k zijn bij 36,93%....+- €4000,-

 

Koop ik de auto privé... geen bijtelling of ingewikkelde regels. Kan de btw niet terug vragen, ook de kosten die ik maak zijn niet aftrekbaar (parkeren, reparatie, energie). Zakelijke kilometers kan ik wel opvoeren als ik deze registreer.. Voor de inkomstenbelasting mis ik de jaarlijkse afschrijving maar mis ook de bijtelling. Na 5 jaar ook geen jaarlijkse 11k bijtelling

De eenmalige uitgave onttrek ik wel aan m'n eenmanszaak en zal dat inkomstenbelasting over moeten betalen. €54750,- x 36,97% = 20k

 

Is het ook mogelijk om na 5 jaar de bijtelling te "ruilen" voor kilometerregistratie, of is eenmaal gekozen voor bijtelling niet meer te veranderen?

 

Wat me wel opvalt is dat ik beter een oude benzine slurper kan rijden uit de vorige eeuw dan een elektrische auto. Bijtelling is 30% van de dagwaarde.

 

Ik hoor graag of iemand weet of ik dit verhaal helder heb....

 

Groet, Kees

 

 

Klopt dit verhaal een beetje....? En weet iemand of je jaarlijks kunt kiezen tussen max 500 km prive of bijtelling?

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
19 uur geleden, Cornelis.n zei:

Ik ga een Kia EV6 kopen met 18k op de teller aanschafprijs €54750,- inclusief btw.

 

20 minuten geleden, Cornelis.n zei:

Zelf maak ik weinig kilometers maar moet wel een auto hebben, en kan overdag thuis zonnestroom laden. Combinatie van deze zaken maakt het voor mij gunstig, dacht ik zo....

Hmmm …

Een zakelijke auto moet je zien als een bedrijfsmiddel … hetgeen betekent dat die geld moet verdienen of geld moet besparen. 
 

De goedkoopste nieuwe auto van Nederland is de Mitsubishi Space Star. Die koop je voor € 16.490. Dat betekent dat je in de plaats van één tweedehands Kia drie nieuwe Mitsubishi kunt kopen.

 

Denk daar maar eens over na.

 

Volgens mij is het gewoon een onzakelijke transactie en slechts een privé hebbedingetje.

aangepast door Cosara

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
28 minuten geleden, Cosara zei:

 

Hmmm …

Een zakelijke auto moet je zien als een bedrijfsmiddel … hetgeen betekent dat die geld moet verdienen of geld moet besparen. 
 

De goedkoopste nieuwe auto van Nederland is de Mitsubishi Space Star. Die koop je voor € 16.490. Dat betekent dat je in de plaats van één tweedehands Kia drie nieuwe Mitsubishi kunt kopen.

 

Denk daar maar eens over na.

 

Volgens mij is het gewoon een onzakelijke transactie en slechts een privé hebbedingetje.

Zou best een onzakelijke transactie kunnen zijn. Toch moet ik m'n energie gebruik serieus nemen. Als ik een jaar geleden geen zonnepanelen had aangeschaft zou mijn elektriciteit rekening nu 12k geweest. Nu was deze in de plus. Als er een betere en goedkopere manier is om de elektriciteit van overdag voor s'avonds en in het weekend op te slaan dan zou dat prima zijn. Een thuisbatterij is nu nog duurder dan een elektrische auto. Daarbij sluit ik graag onvoorziene risico's uit, naast corona was energie ook best een verrassing.  De brandstofprijzen zijn ook niet heel stabiel, zelfs niet voor een Mitsubishi Space Star. 

Link naar reactie
  • 0
22 minuten geleden, Cornelis.n zei:

Zou best een onzakelijke transactie kunnen zijn. Toch moet ik m'n energie gebruik serieus nemen. Als ik een jaar geleden geen zonnepanelen had aangeschaft zou mijn elektriciteit rekening nu 12k geweest.

Is dat elektriciteitsverbruik zakelijk? 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0
27 minuten geleden, Cornelis.n zei:

Zou best een onzakelijke transactie kunnen zijn. Toch moet ik m'n energie gebruik serieus nemen. Als ik een jaar geleden geen zonnepanelen had aangeschaft zou mijn elektriciteit rekening nu 12k geweest. Nu was deze in de plus.

Dus je wilt een elektrische auto kopen om van je opgewekte elektriciteit af te komen ? Lijkt mij volstrekt onzakelijk.

 

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
1 uur terug, Cosara zei:

 

Hmmm …

Een zakelijke auto moet je zien als een bedrijfsmiddel … hetgeen betekent dat die geld moet verdienen of geld moet besparen. 
 

De goedkoopste nieuwe auto van Nederland is de Mitsubishi Space Star. Die koop je voor € 16.490. Dat betekent dat je in de plaats van één tweedehands Kia drie nieuwe Mitsubishi kunt kopen.

 

Denk daar maar eens over na.

 

Volgens mij is het gewoon een onzakelijke transactie en slechts een privé hebbedingetje.

Beste ook een bijzondere opmerking. Toen ik vorig jaar een elektrische zitmaaier kocht voor 3 x de prijs van een nieuwe benzine zitmaaier, werd er toch anders gereageerd. M'n vorige auto ging 23 jaar mee. Als deze dit ook doet kan ik er tot m'n 80e mee vooruit. Dat zijn van die hebbedingetjes die misschien niet helemaal fout zijn, of zie ik dat verkeerd?

Link naar reactie
  • 0
4 minuten geleden, Cosara zei:

Dus je wilt een elektrische auto kopen om van je opgewekte elektriciteit af te komen ? Lijkt mij volstrekt onzakelijk.

 

 

Niet om er vanaf te komen, maar om het efficiënt te gebruiken. Als je daar een andere oplossing voor hebt, hoor ik dat graag . Voordeel is dat er ook nog een auto omheen zit.

Ook wel jammer dat dit niet over de vragen gaat, die ik heb....

Link naar reactie
  • 0
53 minuten geleden, Cornelis.n zei:

Ja idd, ik heb een camping en een tuinderij

Je kunt natuurlijk aan de fiscus de vraag voorleggen of je afschrijving en onderhoud van een elektrische auto in aftrek mag brengen, waarin je weinig kilometers maakt maar die je nodig meent te hebben voor de opslag van zakelijke elektriciteit. 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0
2 minuten geleden, Ron van der Kolk zei:

Je kunt natuurlijk aan de fiscus de vraag voorleggen of je afschrijving en onderhoud van een elektrische auto in aftrek mag brengen, waarin je weinig kilometers maakt maar die je nodig meent te hebben voor de opslag van zakelijke elektriciteit. 

Heeft het met het aantal zakelijke kilometers te maken of je op een auto mag afschrijven? Ik rijd namelijk al meer dan 30 jaar in busjes of zakelijke auto's. In het begin heb ik ooit een verklaring gekregen van de fiscus waarbij ik als tuinder zakelijk mag rijden. Naast de tuinderij heb ik de camping. Grote kratten wasgoed naar de wasserij brengen e.d.  Ook verhuur ik een paar bootjes. Die moet ik ook af en toe "redden" bij pech, met een trailer achter de auto. Vandaar de Kia EV6 . Deze mag 1600 kg trekken. Genoeg voor mijn bootjes.  Maar maak nooit meer als 10 k . Prive rijd ik namelijk weinig. Ik heb geen personeel daarom zit ik  30 weken per jaar achter elkaar aan m'n bedrijf vast. Maar wil wel zo nu en dan bij mn dochters op bezoek. Dat is 150km rijden- in utrecht-, waar ik met een oude bestelbus niet meer de milieuzone in kom  . Vandaar de keuze van bijtelling 

Link naar reactie
  • 0
11 minuten geleden, Cornelis.n zei:

Heeft het met het aantal zakelijke kilometers te maken of je op een auto mag afschrijven? 

In zoverre dat de auto een zakelijk doel moet dienen en er geen excessief privégebruik mag zijn. Maar met je laatste uitleg lijkt me dat zakelijke doel prima onderbouwd.

 

Je verhaal zette me op het verkeerde been, ik dacht dat je er echt bijna niet zakelijk mee ging rijden en vooral een slimme manier zocht om een apparaat te kopen voor energieopslag. Ik kan me voorstellen dat de fiscus daar een veel te groot privé voordeel in ziet. Dat dat lijkt hier niet te spelen, want de auto heeft als zakelijke auto al voldoende nut om zakelijk te rijden. Dat je er energie in kunt opslaan is dan hooguit bijvangst. 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0
18 minuten geleden, Ron van der Kolk zei:

In zoverre dat de auto een zakelijk doel moet dienen en er geen excessief privégebruik mag zijn. Maar met je laatste uitleg lijkt me dat zakelijke doel prima onderbouwd.

 

Je verhaal zette me op het verkeerde been, ik dacht dat je er echt bijna niet zakelijk mee ging rijden en vooral een slimme manier zocht om een apparaat te kopen voor energieopslag. Ik kan me voorstellen dat de fiscus daar een veel te groot privé voordeel in ziet. Dat dat lijkt hier niet te spelen, want de auto heeft als zakelijke auto al voldoende nut om zakelijk te rijden. Dat je er energie in kunt opslaan is dan hooguit bijvangst. 

Dank voor je antwoord Ron. Zou de fiscus dit als privé voordeel kunnen zien? Mijn camping gebruikt vanaf maart t/m oktober zo'n 100 -130 kwh per operationele dag. Hoofdzakelijk heb ik de weekenden gasten (30 weken x 3 dagen) in het hoogseizoen volle weken, zeg 120 dagen per jaar. Veel sla ik overdag al op in bijvoorbeeld de jacuzzi en boilers door deze overdag op te warmen.De auto zou ik voor de avonden kunnen gebruiken met eigen opgeslagen van energie. Dat is toch allemaal zakelijk..? Daarnaast gebruik ik de auto voor de normale werkzaamheden zoals eerder vermeldt. Hij moet natuurlijk wel werken voor de kost

Link naar reactie
  • 0
18 minuten geleden, Cornelis.n zei:

Dank voor je antwoord Ron. Zou de fiscus dit als privé voordeel kunnen zien? Mijn camping gebruikt vanaf maart t/m oktober zo'n 100 -130 kwh per operationele dag. Hoofdzakelijk heb ik de weekenden gasten (30 weken x 3 dagen) in het hoogseizoen volle weken, zeg 120 dagen per jaar. Veel sla ik overdag al op in bijvoorbeeld de jacuzzi en boilers door deze overdag op te warmen.De auto zou ik voor de avonden kunnen gebruiken met eigen opgeslagen van energie. Dat is toch allemaal zakelijk..? Daarnaast gebruik ik de auto voor de normale werkzaamheden zoals eerder vermeldt. Hij moet natuurlijk wel werken voor de kost

Nog even dit Ron, het verhaal waar ik deze topic gister mee begon....klopt deze gedachtengang? En kan ik per boekjaar wisselen tussen 'bijtelling' en 500 km privé (plus km registratie) of maak je die keuze maar 1 x bij aanschaf...?

Link naar reactie
  • 0
2 uur geleden, Cornelis.n zei:

kan ik per boekjaar wisselen tussen 'bijtelling' en 500 km privé (plus km registratie) of maak je die keuze maar 1 x bij aanschaf...?

1x per aanschaf heeft betrekking op de keuze tussen ondernemings vormogen c/q privé vermogen.

 

Alleen als u bijvoorbeeld met een rittenregistratie kunt aantonen dat u op jaarbasis niet meer dan 500 kilometer privé rijdt, hoeft u niets te verrekenen. Gebruikt u een rittenregistratiesysteem met het Keurmerk RitRegistratieSystemen, dan gaan wij er vanuit dat uw rittenregistratie sluitend is. Wij kunnen nog wel een controle instellen en onderzoeken of een rit zakelijk of privé is.

 

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/winst/inkomstenbelasting/inkomstenbelasting_voor_ondernemers/privegebruik_auto/
 

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/winst/inkomstenbelasting/inkomstenbelasting_voor_ondernemers/privegebruik_auto/rittenregistratie

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
1 uur terug, Cosara zei:

1x per aanschaf heeft betrekking op de keuze tussen ondernemings vormogen c/q privé vermogen.

 

Alleen als u bijvoorbeeld met een rittenregistratie kunt aantonen dat u op jaarbasis niet meer dan 500 kilometer privé rijdt, hoeft u niets te verrekenen. Gebruikt u een rittenregistratiesysteem met het Keurmerk RitRegistratieSystemen, dan gaan wij er vanuit dat uw rittenregistratie sluitend is. Wij kunnen nog wel een controle instellen en onderzoeken of een rit zakelijk of privé is.

 

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/winst/inkomstenbelasting/inkomstenbelasting_voor_ondernemers/privegebruik_auto/
 

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/winst/inkomstenbelasting/inkomstenbelasting_voor_ondernemers/privegebruik_auto/rittenregistratie

 

Dank Cosara

Link naar reactie
  • 0
4 uur geleden, Ron van der Kolk zei:

In zoverre dat de auto een zakelijk doel moet dienen en er geen excessief privégebruik mag zijn. Maar met je laatste uitleg lijkt me dat zakelijke doel prima onderbouwd.

 

Je verhaal zette me op het verkeerde been, ik dacht dat je er echt bijna niet zakelijk mee ging rijden en vooral een slimme manier zocht om een apparaat te kopen voor energieopslag. Ik kan me voorstellen dat de fiscus daar een veel te groot privé voordeel in ziet. Dat dat lijkt hier niet te spelen, want de auto heeft als zakelijke auto al voldoende nut om zakelijk te rijden. Dat je er energie in kunt opslaan is dan hooguit bijvangst. 

Ja dat ben ik tegengekomen, als je minder dan 10 % zakelijk rijdt moet de auto naar prive. Door de combinatie van bootverhuur, camping en snijbloemen zijn de prive ritjes schaars. Maar aan de 500 kilometer per jaar kom ik wel, zeker als je zoals ik in het buitengebied woont. Dank voor je uitleg . Is mijn gedachtengang zoals ik gister in de eerste topic heb vermeld aardig in de richting? 

Link naar reactie
  • 0
Op 14-4-2023 om 13:18, Cornelis.n zei:

Niet om er vanaf te komen, maar om het efficiënt te gebruiken. Als je daar een andere oplossing voor hebt, hoor ik dat graag . Voordeel is dat er ook nog een auto omheen zit.

Ook wel jammer dat dit niet over de vragen gaat, die ik heb....

Misschien handig om mijn aanschaf ff toe te lichten. Ik heb jaren ervaring met heftrucks. Deze draaien op LPG, diesel of elektrisch. Elektrisch is al 50-60 jaar gebruikelijk in de bollenteelt. Dit vanwege de schadelijke gassen (vooral ethyleen) uit een verbrandingsmotor. Daarbij zijn de storingen van een heftruck met verbrandingsmotor vele malen hoger. De techniek is veel complexer en er zijn veel bewegende onderdelen. Nadeel, een elektrische heftruck is bij  aanschaf veel duurder dat een brandstof variant. Als je dit doortrekt naar auto's, zou je dit hier op kunnen toepassen. Simpele techniek, hoge aanschaf.  Een elektrische heftruck van 50 jaar oud is geen uitzondering. Na 20-25 jaar een nieuw accupakket en dat is het. Stel dat ik 20 jaar met deze auto rijd (m'n huidige auto zijn 17 en 24 jaar), en ik dan 75 ben (gemiddelde leeftijd dat een agrariër stopt). Als ik de aanschaf over die 20 jaar verdeel en gemiddeld 9000 km per jaar rijd, is dit zo'n €2200,-  per jaar en uiteindelijk 200 k op de teller. Nu met m'n brandstof auto's verbruik is  jaarlijks 1200 liter benzine , elektriciteit heb ik gratis. Daarbij lage onderhoudskosten en het beter kunnen inzetten van mijn opgewekte zonne-energie als de saldering weg valt. Hoe kan dit dan "volstrekt onzakelijk" zijn zoals je eerder aangaf...?

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wie is er online?
    0 leden, 514 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.