Na jaren een 8 cilinder young timer uit 1999 te hebben gereden ga ik elektrisch rijden. Ben meer dan zelfvoorzienend in elektriciteit en kan ook een thuisbatterij gebruiken. Met de I.B zit ik overigens in de eerste schijf mocht dit van belang zijn..
Ik ga een Kia EV6 kopen met 18k op de teller aanschafprijs €54750,- inclusief btw. Loop wel alle subsidies mis, maar geen jaar wachttijd.
Klopt mijn volgende gedachtengang?
Als ik deze in de boeken van m'n eenmanszaak zet, krijg ik €9500,- bijtelling per jaar + €1400,- BTW bijtelling (tenzij ik kilometerregistratie bijhoud), maar kan in eerste instantie € 9500,- btw terug ontvangen.
Verder moet ik deze auto in 5 jaar afschrijven, dat is €8500,- per . Per saldo zal het mij dus €2500,- "privé uitgave" kosten belast met 36,93%= +- €800,-
Na 5 jaar valt de afschrijving weg maar blijft de bijtelling bestaan. Dit zal dan 11k zijn bij 36,93%....+- €4000,-
Koop ik de auto privé... geen bijtelling of ingewikkelde regels. Kan de btw niet terug vragen, ook de kosten die ik maak zijn niet aftrekbaar (parkeren, reparatie, energie). Zakelijke kilometers kan ik wel opvoeren als ik deze registreer.. Voor de inkomstenbelasting mis ik de jaarlijkse afschrijving maar mis ook de bijtelling. Na 5 jaar ook geen jaarlijkse 11k bijtelling
De eenmalige uitgave onttrek ik wel aan m'n eenmanszaak en zal dat inkomstenbelasting over moeten betalen. €54750,- x 36,97% = 20k
Is het ook mogelijk om na 5 jaar de bijtelling te "ruilen" voor kilometerregistratie, of is eenmaal gekozen voor bijtelling niet meer te veranderen?
Wat me wel opvalt is dat ik beter een oude benzine slurper kan rijden uit de vorige eeuw dan een elektrische auto. Bijtelling is 30% van de dagwaarde.
Ik hoor graag of iemand weet of ik dit verhaal helder heb....
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
Cornelis.n
Cornelis.n
Na jaren een 8 cilinder young timer uit 1999 te hebben gereden ga ik elektrisch rijden. Ben meer dan zelfvoorzienend in elektriciteit en kan ook een thuisbatterij gebruiken. Met de I.B zit ik overigens in de eerste schijf mocht dit van belang zijn..
Ik ga een Kia EV6 kopen met 18k op de teller aanschafprijs €54750,- inclusief btw. Loop wel alle subsidies mis, maar geen jaar wachttijd.
Klopt mijn volgende gedachtengang?
Als ik deze in de boeken van m'n eenmanszaak zet, krijg ik €9500,- bijtelling per jaar + €1400,- BTW bijtelling (tenzij ik kilometerregistratie bijhoud), maar kan in eerste instantie € 9500,- btw terug ontvangen.
Verder moet ik deze auto in 5 jaar afschrijven, dat is €8500,- per . Per saldo zal het mij dus €2500,- "privé uitgave" kosten belast met 36,93%= +- €800,-
Na 5 jaar valt de afschrijving weg maar blijft de bijtelling bestaan. Dit zal dan 11k zijn bij 36,93%....+- €4000,-
Koop ik de auto privé... geen bijtelling of ingewikkelde regels. Kan de btw niet terug vragen, ook de kosten die ik maak zijn niet aftrekbaar (parkeren, reparatie, energie). Zakelijke kilometers kan ik wel opvoeren als ik deze registreer.. Voor de inkomstenbelasting mis ik de jaarlijkse afschrijving maar mis ook de bijtelling. Na 5 jaar ook geen jaarlijkse 11k bijtelling
De eenmalige uitgave onttrek ik wel aan m'n eenmanszaak en zal dat inkomstenbelasting over moeten betalen. €54750,- x 36,97% = 20k
Is het ook mogelijk om na 5 jaar de bijtelling te "ruilen" voor kilometerregistratie, of is eenmaal gekozen voor bijtelling niet meer te veranderen?
Wat me wel opvalt is dat ik beter een oude benzine slurper kan rijden uit de vorige eeuw dan een elektrische auto. Bijtelling is 30% van de dagwaarde.
Ik hoor graag of iemand weet of ik dit verhaal helder heb....
Groet, Kees
Link naar reactie
Aanbevolen berichten
22 antwoorden op deze vraag