• 0

Jaarrekening indienen met fiscale eenheid VPB

Goedemiddag,

 

Dit jaar voor het eerst alle zaken rond het "jaarwerk" aan het doen van mijn BV's, ik had voorheen een eenmanszaak. Call me crazy, maar dit vind ik super interessant!

 

Mijn holding + werk BV vormen samen een fiscale eenheid voor de VPB.

 

Bij de VPB aangifte moest alles worden geconsolideerd.

 

Maar hoe zit dat nu precies bij het indienen van de jaarrekeningen bij de KVK? Moet ik daar gewoon de balans van de holding en de balans van de Werk BV invullen?

 

Het lijkt mij van wel, maar wilde het toch even checken.

 

Mijn BV's zijn overigens micro-ondernemingen, dus volgens mij hoef ik alleen een beknopte balans in te dienen bij de KVK. 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 1

Ja, als je geconsolideerd bezien de drempel van een onderneming uit groottecategorie klein (en klein is groter dan categorie micro) niet overschrijdt, geldt een uitzondering op de consolidatieplicht op grond van de kleine consolidatiekring

 

Bij micro geldt inderdaad een zeer beperkte deponeringsplicht (beknopte balans en enkele toelichtingen).

 

De KvK heeft een handige tool voor het aanmaken van de publicatiestukken in SBR (doort digitaal format dat verplicht te gebruiken is tot en met categorie middelgroot) (https://www.kvk.nl/inschrijven-en-wijzigen/deponeren/jaarrekening-deponeren/zelf-deponeren-jaarrekening/).

 

Het is het eerste jaar dat je gaat deponeren. Hierbij mag je de keuze maken om op fiscale of op commerciële grondslagen te deponeren.

CNOOP Corporate Finance | M&A | Financiering | Due diligence | Bedrijfswaardering

Boec | Menselijk kapitaal

Link naar reactie
  • 0
16 minuten geleden, Joost Rietveld zei:

bij deze, bevestigd

Top!

 

 

14 minuten geleden, sca_ zei:

 

De KvK heeft een handige tool voor het aanmaken van de publicatiestukken in SBR (doort digitaal format dat verplicht te gebruiken is tot en met categorie middelgroot) (https://www.kvk.nl/inschrijven-en-wijzigen/deponeren/jaarrekening-deponeren/zelf-deponeren-jaarrekening/).

 

Het is het eerste jaar dat je gaat deponeren. Hierbij mag je de keuze maken om op fiscale of op commerciële grondslagen te deponeren.

Ik had die pagina inderdaad al gevonden. Zojuist is de autorisatie aangevraagd voor beide BV's, daar dus even op wachten voordat ik verder kan. Bedankt voor de tips! 

Link naar reactie
  • 0
55 minuten geleden, blue-tik zei:

Mijn BV's zijn overigens micro-ondernemingen, dus volgens mij hoef ik alleen een beknopte balans in te dienen bij de KVK. 

Ik weet het niet zeker... maar heb je bij een fiscale eenheid geen accountantsverklaring nodig voor de belastingdienst? (Of heb je die al wel?)

 

Link naar reactie
  • 0
28 minuten geleden, Rik · zei:

Ik weet het niet zeker... maar heb je bij een fiscale eenheid geen accountantsverklaring nodig voor de belastingdienst? (Of heb je die al wel?)

Volgens mij niet hoor.

Accountantsverklaring bij de jaarrekening is voor zover ik kan vinden alleen van toepassing bij omzet vanaf 12 miljoen of balanstotaal van 6 miljoen. En dus niet bij een micro-onderneming. Wat de Belastingdienst daar mee te maken heeft, weet ik niet?

Link naar reactie
  • 0
24 minuten geleden, Rik · zei:

Ik dacht eventueel voor de geconsolideerde balans. Maar dan zal ik het wel verkeerd hebben. Het is ook allemaal nogal veranderd sinds 15 jaar.

Het zou inderdaad kunnen doordat de complexiteit natuurlijk toeneemt bij het consolideren, iemand die het weet? 

Link naar reactie
  • 0

Zojuist heb ik de jaarrekening ingediend bij de KVK, was gelukkig redelijk eenvoudig :-) 

 

Ik zit nog met 1 vraag.

 

Bij de ondertekening helemaal op het einde bij het programma van de KVK moet ik de bestuurder invullen en eventueel de Rechtspersoon die als bestuurder optreedt. Zie screenshot.

 

Nu ben ik de bestuurder van de holding, dus daar heb ik gewoon alleen mijn eigen naam ingevuld bij het linker vakje.

 

Ik geloof dat de holding technisch gezien de bestuurder van de Werk-BV is (moet het even nazoeken hoe het ook alweer zat).

 

Nu heb ik bij de jaarrekening van de Werk-BV mijn eigen naam ingevuld bij het linker vakje en vervolgens de naam van de holding BV bij het rechter vakje.

 

Maar ik twijfel of ik dat wel goed gedaan heb. Moet ik bij het linker vakje niet ook de naam van de holding invullen?

 

Scherm­afbeelding 2023-05-11 om 15.15.30.png

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 91 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.