• 0

Etsy & Omzetbelasting: EU of Amerika?

Hallo,

Ik verkoop vintage producten op Etsy, per week krijg ik mijn netto omzet van Etsy uitbetaald (dat is mijn omzet minus alle kosten die Etsy rekent). De bestellingen worden geplaatst door particulieren klanten uit Amerika maar ook EU. Echter betaalt Etsy mij dus uit, en is Etsy volgens onze overeenkomst de klant. Maar weet iemand hoe ik dit dien weg te boeken? Wordt Etsy gezien als een Amerikaans of Europees bedrijf (gezien op mijn afschrift IE (Ierland) staat. Ik hoop dat iemand hier bekend mee is want ik vind het echt nergens terug. Zelfs de Belastingdienst kon mij hier geen eenduidig antwoord op geven.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

12 antwoorden op deze vraag

  • 1
(aangepast)
48 minuten geleden, Noba23 zei:

en is Etsy volgens onze overeenkomst de klant.

 

Weet je dat wel zeker?

Dat is nogal ongebruikelijk bij (online) marktplaatsen.

 

Ik ken de overeenkomst die jij met Etsy hebt uiteraard niet.

Maar als ik als koper wat bestel, dan staat daar dat ik gewoon rechtstreeks zaken met de verkoper doe.

 

https://www.etsy.com/nl/legal/buyers/

 

Quote

Etsy biedt een platform waar kopers verkopers van over de hele wereld kunnen ontdekken en bij hen kopen. Het is echter belangrijk op te merken dat Etsy geen partij in die transacties is. Als je winkelt op Etsy, begrijpt je dat:

 

Je niet rechtstreeks bij Etsy koopt, maar bij een van de getalenteerde verkopers op Etsy;

 

Dat ze wat hand-en-span diensten leveren voor de betaling maakt dat nog niet anders.

aangepast door Maxn
Link naar reactie
  • 0

dankjewel voor het nakijken en je reactie!

Ik kwam op dit forum dus eerder deze opmerking tegen:
"Als je kan aantonen dat Etsy de spullen die jij te koop zet (voor 1 euro bijvoorbeeld) in rekening brengt aan de uiteindelijke koper voor (bijvoorbeeld 1,21 euro in NL) een bedrag inclusief "van alles", dan lijkt het mij dat je terecht kan stellen dat Etsy jouw afnemer is."

Dat lijkt mij in dit geval toch correct? 
 

Link naar reactie
  • 0
2 minuten geleden, Noba23 zei:

dankjewel voor het nakijken en je reactie!

Ik kwam op dit forum dus eerder deze opmerking tegen:
"Als je kan aantonen dat Etsy de spullen die jij te koop zet (voor 1 euro bijvoorbeeld) in rekening brengt aan de uiteindelijke koper voor (bijvoorbeeld 1,21 euro in NL) een bedrag inclusief "van alles", dan lijkt het mij dat je terecht kan stellen dat Etsy jouw afnemer is."

Dat lijkt mij in dit geval toch correct? 

 

Je quote nu uit een post die over de verkoop van digitale bestanden gaat, die onder de regels voor elektronische diensten vallen.

Het kan best zijn dat Etsy daarvoor wel de omzetbelasting regelt.

 

Maar ik ging er even vanuit dat je met "vintage producten" fysieke producten bedoeld die je naar de consument opstuurt, en geen .pdf bestandjes.

Link naar reactie
  • 0

klopt, het betreffen fysieke vintage producten. maar via e-boekhouden zou het onmogelijk zijn om het totaalbedrag wat Etsy uitkeert te splitsen in de landen waar het product is gekocht. Hoe meer ik erin duik hoe minder ik ervan begrijp haha

ik heb dit dus aan de belastingdienst gevraagd en hun gaven aan dat het hierin belangrijk is om te weten wie de klant is. Indien dit ETSY is, is het voor de verwerking van de omzetbelasting belangrijk om te weten in welk land Etsy gevestigd is. en daar loop ik dus tegen een muur op: Amerika of Ierland (volgens afschrift)?

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
33 minuten geleden, Noba23 zei:

klopt, het betreffen fysieke vintage producten. maar via e-boekhouden zou het onmogelijk zijn om het totaalbedrag wat Etsy uitkeert te splitsen in de landen waar het product is gekocht. 

 

En je kan geen tussenrekening aanmaken in dat boekhoudpakket?

 

Houd er rekening mee dat als je internationaal verkoopt je ook BTW facturen aan je klanten hoort te verstrekken.

(De uitzondering dat dit niet hoeft als de afnemer een particulier is geldt alleen binnen Nederland, voor afstandsverkopen aan het buitenland is een factuur gewoon verplicht.)

 

Als je al die individuele verkoopfacturen reeds in je boekhoudpakket hebt zetten, kan je ze per stuk als omzet boeken, ontvangen op "tussenrekening Etsy" en per stuk de juiste BTW en kosten boeken.

Bij het ontvangen van de betaling van het platform, heb je dan alleen nog een boeking van de tussenrekening naar de grootboekrekening van je normale bankrekening..

aangepast door Maxn
Link naar reactie
  • 1

Vermoedelijk geldt de platformfictie voor Etsy:

 

Quote

Bij platformfictie nemen we aan dat de leverancier aan het platform levert, en het platform aan de klant. Maar in de praktijk gaan de goederen waarschijnlijk rechtstreeks van de leverancier naar de particulier. Vandaar ‘fictie’.

 

In deze situatie moeten de platforms btw betalen over de leveringen van goederen van de leveranciers die via hun platform handelen.

 

Link naar reactie
  • 1
(aangepast)
1 uur terug, Ward van der Put zei:

Vermoedelijk geldt de platformfictie voor Etsy:

 

Kan de fictie die we in Europa kennen er niet alleen zijn als de goederen danwel de verkoper van buiten de EU komt?

Ik ga er even vanuit dat de TS gewoon een Nederlands bedrijf heeft, en de spullen hier zelf op de post doet.

 

Etsy zelf schrijft dat ze bij fysieke goederen alleen aan de fictie van de VS en Canada meedoen, en als de goederen van buiten de EU naar de EU verstuurd worden...

 

https://www.etsy.com/legal/fees

 

Quote

A. Je items op Etsy plaatsen

 

Om te voldoen aan de toepasselijke belastingwetten in de VS, zal Etsy namens jou sales tax berekenen, innen en afdragen voor bestellingen die worden verzonden naar klanten die woonachtig zijn in de VS. Klik hier voor meer informatie over wanneer Etsy namens jou sales tax int bij kopers die in de VS wonen.

De sales tax-instellingen in Shopmanager worden gebruikt voor staten/regio's waar Etsy de sales tax niet automatisch namens jou int.

Als je op Etsy verkoopt en in Canada woont, moet je de toepasselijke belastingen opnemen in je listingprijzen, behalve in de gevallen waarbij Etsy volgens lokale wetten verplicht is de belastingen namens jou te innen. Aangezien verschillende rechtsgebieden in Canada op zowel landelijk als provinciaal niveau verschillende inningsvereisten toepassen voor online platformen (bijv. GST/HST en provinciale sales tax), kan Etsy belastingen op verkopen toepassen op een belastingvrije basis aan de hand van de toepasselijke factoren, zodat de belastingen die je in je prijzen opneemt niet nogmaals worden belast. Lees dit Help-artikel voor een voorbeeld van hoe dit in Canada werkt.

Als je op Etsy verkoopt en buiten de VS of Canada woont, moet je mogelijk de toepasselijke belastingen opnemen in je listingprijzen.

In dit Help-artikel lees je meer over hoe belastingen worden weergegeven en aan kopers worden gecommuniceerd in verschillende rechtsgebieden.

 

https://help.etsy.com/hc/en-us/articles/360000337247?segment=selling

 

Quote

Selling to European Union buyers

 

Goods sold within the EU

Customs duty is not applied on goods sold within the EU. 

VAT may still be applicable and should be included in the purchase price at the time of sale. Since Etsy requires sellers to list their prices inclusive of VAT, the buyer shouldn’t have to pay any additional amounts other than the total price displayed at checkout.

 

If your annual distance sales are below €10,000

Sellers in the EU whose sales to other EU countries are below the €10,000 annual threshold do not have to charge foreign VAT on goods sold and shipped to other EU countries. Instead, you may have to charge your domestic VAT rate and report these sales in your regular domestic VAT return. Please contact your tax advisor should you have any queries regarding your tax affairs.  

 

If your annual distance sales exceed €10,000. 

As an EU seller, if your sales to other EU countries are  above the €10,000 annual threshold, you’ll have the option to pay the VAT due across the EU  in one VAT return, this is known as One-Stop Shop (OSS). You may also be required to separately report VAT on domestic sales in your home country. Once you register for OSS, you can add your OSS VAT number to your Etsy account. Please contact your tax advisor should you have any queries regarding your tax affairs. 

 

Goods arriving into EU from non-EU country

VAT and or Customs Duty may apply to the order. 

The amount of customs duty will be assessed at the point of entry of the destination country. This may result in the buyer having to pay additional charges which are not included in the total price displayed at checkout. Customs duty only applies to goods where the value exceeds €150.

As of July 1, 2021, Etsy collects VAT from EU buyers when they receive a shipment from a non-EU country if the value of the package (excluding delivery and taxes) is less than or equal to €150. 

 

Verwachten dus gewoon dat JIJ het afdraagt als er een fysiek product vanuit de EU aan een EU klant geleverd wordt.

Indien je onder het drempelbedrag zit (minder dan 10k aan andere EU landen verkoopt) reken je Nederlandse BTW.

En anders die van het EU land van de klant.

 

 

De digitale downloads uit het andere draadje zijn een ander verhaal, daar innen ze wel voor:

 

Quote

Digitale btw kosten

Onder lokale wetten van bepaalde landen, moet Etsy als je een digitaal item verkoopt dat automatisch naar een koper gedownload wordt, btw innen en aan de relevante belastingdiensten betalen. In dit Help-artikel vind je meer informatie. Etsy laat automatisch het verhoogde bedrag dat aan de koper voor een digitaal item berekend wordt zien, om zo het correcte btw-bedrag te innen en draagt dit bedrag aan de juiste belastinginstanties af. Als de verkoop via Etsy Payments werd gedaan, dan zal Etsy het btw-bedrag van de koper innen en de btw aan de relevante belastinginstanties afdragen en hoef jij geen verdere actie te ondernemen. Als de verkoop niet via Etsy Payments werd gedaan, dan ontvang jij het extra bedrag voor btw van de koper en moet je dit bedrag aan Etsy betalen. Het btw-bedrag zal in je betaalrekening te zien zijn en wordt van je huidige saldo afgetrokken worden.

 

Daarbij heeft het platform ook een wat actievere rol (die zorgen dat de download aan de klant geleverd wordt).

Maar dat gaat allemaal niet op voor de fysieke producten van de TS.

aangepast door Maxn
Link naar reactie
  • 0

dank jullie wel voor al jullie reacties maar helaas wordt het er echt niet makkelijker op

bij de belastingdienst vroegen ze dus als eerst: wie is de klant...etsy of de particulier? Etsy int belastingen in het land van koper, rekent dat boven op mijn verkoopprijs en vervolgens houden ze dat bedrag ook in t.b.v. verschuldigde belasting. Zo staat er op een factuur naar Amerika aanvullend een sales tax en bij een order naar Frankrijk staat er geen btw berekend.

ik ben echt benieuwd hoe andere Etsy verkopers van marge goederen hun administratie hier op hebben ingericht..want die zijn er wel.

 

2 uur geleden, shoptillyoudrop zei:

Nee, de inkopen die verkocht worden aan klanten buiten de EU vallen buiten de margeregeling.

Maar de rest wel binnen de regeling.

En dan is er ook nog eens globalisatie. Dus behoorlijk veel administratie om bij te houden wat waar naartoe geleverd wordt enz.


ik wist dus niet dat een verkoop van marge goederen buiten de eu niet onder de margeregeling vallen. op de belastingdienst wordt alleen verkoop binnen eu genoemd, maar vind nergens aanvullende info voor verkoop daar buiten

Link naar reactie
  • 1

Je moet voor de verkopen naar buiten de EU de inkoopprijs van de bewuste goederen buiten de globalisatie houden. Dus extra werk om daar de inkoop van te bepalen/vast te leggen.

 

En "sales tax" (zoals soms in USA) heeft niets met BTW te maken. Totaal ander systeem/andere wetgeving.

Maar gezien er kennelijk binnen de EU geen BTW (zoals in Frankrijk - althans dat schrijf je) vermeld wordt door Etsy denk ik dat je zelf de BTW (in NL!) moet afdragen. Over de marge (globalisatie!) dan wel te verstaan.

"What, me worry?"

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 90 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.