• 0

VOF ontbinding Goodwill betalen

Ik en mijn vennoot hebben samen een VOF, en beide een eenmanszaak. Mijn vennoot gaat verhuizen en wil stoppen met de VOF --> jammer maar helaas. Ik heb hier al veel gelezen dat de VOF dan geliquideerd moet worden en stopt. Nu is de verdeling duidelijk: wij maken een eindbalans en die verdelen we 50/50. We doen een laatste BTW aangifte, in 2024 nog een keer IB aangifte met de eindbalans daar in verwerkt en de zaak is "afgedaan". Ik wil echter door met de webshopactiviteiten die er zijn. Omdat je geen twee eenmanszaken kan hebben, neem ik aan dat ik (met goedkeuring van de uittredend vennoot) de handelsnamen inschrijf bij mijn eigen KvK,  bankrekeningen etc open op mijn bestaande kvK (of mijn bestaande gebruik). Klopt dit?

 

Zo ja: ik en mijn vennoot zijn buiten het sluiten van de VOF overeengekomen dat ik hem geld meegeef. Hij heeft 5 jaar hard gewerkt en ik krijg opeens 100% van de winst ipv 50%. Zeg even voor het gemak dat dit een bedrag van €1000,- is. Hoe krijg ik die €1000 bij hem?

 

A: ik maak het prive over zonder BTW naar zijn prive rekening

B: Hij stuurt een factuur vanuit zijn eenmanszaak naar mijn eenmanszaak met BTW onder een noemer als consultancy of weet ik veel wat

C: Nog voor het sluiten van de VOF stort ik €1000 op de VOF rekening als prive storting, en hij neemt dat gedeelte meer op (waardoor verdeling van eindbalans dus niet 50/50 meer is maar meer voor hem)

D: vanuit mijn eenmanszaak boek ik €1000 over naar zijn prive rekening onder de noemer Goodwill, ik zet die €1000 op de balans en schrijf het over 10 jaar af

 

Daarbij nog een gekke andere vraag: wij hebben inventaris op de balans. Zeg even voor het gemak dat er op de eindbalans €1000 te verdelen is. €600 aan liquide middelen en €400 aan inventaris. Hij heeft niets aan dat inventaris, ik wel. Mag ik die inventaris op de balans van mijn eenmanszaak zetten en daar op verder afschrijven, als ware het in de VOF ook zou vergaan?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

 

In jouw voorbeeld:

 

Je eenmanszaak neemt dan 400,- aan inventaris over. En 'de zaak' betaalt ook 1.000,- aan goodwill, om gebruik van de opgebouwde 'handel' te kunnen blijven runnen, aan je ex-vennoot.

 

Daar ben je dan 1.200,- richting je ex-vennoot voor verschuldigd en je brengt zelf 200,- in (50% van de inventaris).

Mocht je eenmanszaak niet genoeg geld hebben om die 1.200,- te voldoen, dan kan je natuurlijk zelf (privé) geld storten om te kunnen betalen.

 

BTW zal niet van toepassing zijn, lijkt mij, en je schrijft gewoon op normale wijze af over deze bedrijfsmiddelen.

 

 

 

"What, me worry?"

Link naar reactie
  • 0

Ter aanvulling …

 

17 uur geleden, Inspition zei:

ik en mijn vennoot zijn buiten het sluiten van de VOF overeengekomen dat ik hem geld meegeef. Hij heeft 5 jaar hard gewerkt en ik krijg opeens 100% van de winst ipv 50%.

Als je in je eentje het werk van twee man kunt doen, misschien wel …

 

17 uur geleden, Inspition zei:

Ik wil echter door met de webshopactiviteiten die er zijn.

wij hebben inventaris op de balans. 
Hij heeft niets aan dat inventaris, ik wel. 

Inventaris, maar geen voorraad ?

Mocht ‘inventaris’ hetzelfde zijn als ‘voorraad’, zijn daar ook  incourante artikelen bij ?

 

17 uur geleden, Inspition zei:

Omdat je geen twee eenmanszaken kan hebben, neem ik aan dat ik (met goedkeuring van de uittredend vennoot) de handelsnamen inschrijf bij mijn eigen KvK,  bankrekeningen etc open op mijn bestaande kvK (of mijn bestaande gebruik). Klopt dit?

Je kunt geen twee eenmanszaken registreren, maar je kunt wel (met toestemming) de handelsnamen overnemen in je eigen bestaande eenmanszaak.

 

Wat betreft de bankrekeningen … de bestaande bankrekening van de VOF komt te vervallen, maar je kunt de Bank vragen om dezelfde bankrekening voor de voortgezette activiteiten in de eenmanszaak te gebruiken. De goedkeuring daarvoor kan wel even (weken) duren. Het is nog maar de vraag of je verzoek wordt goedgekeurd … het is geen vanzelfsprekendheid.

 

Adminstratief krijg je met twee opties te maken … (1) je kunt de inkomsten en uitgaven van de webshop samenvoegen met de huidige inkomsten en uitgaven van je eenmanszaak … (2) of twee gescheiden boekhoudingen voeren. De tweede optie geniet mijn voorkeur, omdat je dan beter in staat bent om het rendement van de twee activiteiten te

bepalen.

 

Er is eigenlijk ook nog een derde optie, en dat is één boekhouding met gebruik van kostenplaatsen (interne toewijzing van inkomsten en uitgaven aan de verschillende activiteiten) … maar dat is voor menigeen te ingewikkeld, dus dat zou ik niet willen adviseren.

 

 

 

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
18 uur geleden, Inspition zei:

D: vanuit mijn eenmanszaak boek ik €1000 over naar zijn prive rekening onder de noemer Goodwill, ik zet die €1000 op de balans en schrijf het over 10 jaar af

Misschien zie ik het verkeerd maar de goodwill is dan toch €2000? Jij krijgt als vennoot toch ook jouw deel van de goodwill? Misschien maakt het niets uit maar het betekent wel het verschil tussen €1000 en €2000 aan goodwill op de balans (waarmee je de winst kunt drukken, hoewel je misschien wel weer over jouw €1000 af moet rekenen bij de BD).


Je betaald als eenmanszaak voor de activa/passiva + goodwill van de VOF en de VOF kan daarna afrekenen met de vennoten (waar jij er toevallig een van bent). Jij neem dan die activa/passiva + goodwill op je balans.

 

Of zit ik nu compleet verkeerd te denken?

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 178 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.